De äldre ser skidor på TV, inte de yngre

Enbart en av tio som ser skidor på tv är under 40 år, påvisar en undersökning, utförd på uppdrag av DN och gjord  av mediemätningstjänsten MMS.

En klar majoritet av tv-tittarna gillar skidor , ja egentligen all TV.-idrott, men det är de äldre.

Enbart en av tio som ser skidor på tv är under 40 år, påvisar en undersökning, utförd på uppdrag av DN och gjord  av mediemätningstjänsten MMS.

En klar majoritet av tv-tittarna gillar skidor , ja egentligen all TV.-idrott, men det är de äldre.

 

De yngre har heltandra mediavanor, bekrädrar ytterligare en undersökning. Skillnaden i beteende är markant. Till de  resultatet ska TV- bolag och sponsorer förhålla sig. 

Vinterstudion i SvToch världscupens på skidor styr beteendet hos många tittare på helgerna. Här har SVT byggt en stor tittarbas under många år. Nu har Nent köpt bildrättigheterna och tar över ansvaret för sändningarna nästa år.

Frågan är hur läsarna reagerar. Påverkar förändringen det totala tittande, överger människor kanaler och blir fast i en annan för den skull?

Man kan också fråga sig hur ansvariga på Svenska Spel reagerar och agerar. Spelbolaget tog nyligen beslut om att gå in med 125 miljoner kronor i sponsring i Svenska Skidförbundet.  

Den yngre generationen har till stor del en vana att nöja sig med facit eller snabbspolning v vid stora händelser. Även tidigare har det framkommit att det  finns en mindre uthållighet och tålamod inför utdragna sändningar.

Statistiken från MMS är brutal och kall – den visar att en klar majoritet av tv-tittarna som följera Frida Karlson och övrigs svenska stjärnor i världscupen består av den äldre generationen.

En tittare av tio är under 40 år.

– Man måste hitta sätt att vara relevant för målgruppen och jag tror inte att linjär tv är sättet man är relevant på, säger längdlandslagets kommunikationschef Ulrika Sterner till DN.

- TV är för den äldre publiken. Det är småbarn och vuxna människor. Sedan är det ett ganska stort glapp, säger Ulrika Sterner som har en bakgrund hos Eurosport.

MMS presenterar tittarsiffror från Ruka, Lahtis, Falun och Ulricehamn, och det visar sig att 64 procent av tittarna är 60 år eller äldre medan 24 procent hör från åldersgruppen 40–59 år. 

Med andra ord består 88 procent – knappt nio av tio tittare – av 40-plussare, påvisas i DN.

– Man kan nog dra växlar av vad det är för typ av sport, säger Ulrika Sterner och tar  tar JVM i hockey som exempel och. Där fanns det en större grupp av yngre tittare.

Det framkommer också att andelen tv-tittare som var 60-plussare utgjorde 48 procent när Sverige slog Tjeckien med 7–1 i JVM-premiären på annandag jul. 

I DN presenteras ytterligare ett exempel – vid VM-finalen i handboll i TV6 i för tre veckor sedan var andel tittare +60 dominerande, men inte alls i lika hög grad. 39 procent tillhörde den äldsta åldersgruppen mot 30 procent tittare i åldern 3-39 år gamla.

En intressant jämförelse är siffror från Norge. Tidningen VG   konstaterade att ”Så gott som ingen under 19 år ser längdskidor på tv”. En undersökning visar att åtta av tio norska tv-tittare är 50 år eller äldre.”, skriver tidningen i artikeln där den före detta ordföranden i det norska toppidrottscentret Olympiatoppen, Bjørge Stensbøl, utbrister sorgset:

– Jag trodde att siffrorna var svaga, men inte så här dramatiskt dåliga. Det är trist.

Sidförbundes Ulrika Sterner konstaterar:

– Ddet är inte oroande eller problematiskt i dagsläget. Det har sett likadant ut över lång tid i många år, säger hon till DN.

– Jag har tittat på hur det ser ut i övriga idrotter som hockey, fotboll, friidrott och skidskytte. De är de populäraste sporterna och majoriteten är över 40 där också, precis som tittaren generellt.

Hon tror att framtidens sändningar av längdskidåkning successivt kommer fasas bort från den traditionella tv-rutan och övertas av andra plattformar och digitala tjänster.

Är det Youtube som gäller för att locka unga tittare?

– Ja, eller Tiktok kanske. Om man ska hårddra det så är det på Snapchat och Tiktok som man slår igenom. Det handlar om att finnas och vara relevant där ungdomar finns, säger Ulrika Sterner.

– Man måste hitta sätt att vara relevant för målgruppen och jag tror inte att linjär tv är sättet man är relevant på. Däremot vill vi ha kvar alla som är 50 och äldre, att de ska fortsätta titta på oss.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.