Dyra biljetter tvingar fansen till lån

Engelska fotbollsfans tvingas låna betala dyrt för sin kärlek till spelet. Säsongsbiljetterna blir allt dyrare men en hängiven supporter är trogen enligt ny forskning från Virgin Money.

Konsekvensen är att många människor i England tar lån för att följa sitt favoritlag. Resultat från Virgin Money's auktoritativ Football Fans 'Inflation Index visar att en av fem, alltså 20 procent av supportrarna, tar lån.

- Säsongsbiljetter är en stor utgift för åtskilliga människor, särskilt som betalningen ska göras före sommaren och klubbar erbjuder möjlighet till delbetalningar med hög ränta. Vi vill att klubbarna ser över hur de kan hjälpa fansen bättre, säger Malcolm Clarke, ordförande i Football Supporters Federation, till The Times.

Fansen lånar i genomsnitt 682 pund, drygt 8 000 kr. Arsenals anhängare har fotbollsrelaterade skulder på i genomsnitt 1 284 pund (mer än 15 000 kr) tätt följda av Manchester Uniteds med 1 231 pund (drygt 14 500 kr).

Kostnaderna för fansen har ökat eftersom säsongsbiljetterna blir allt dyrare. Trots finanskrisen har bara fyra klubbar, Portsmouth, West Ham, Bolton och Aston Villa, minskad försäljning av dessa biljetter, enligt uppgifter i The Guardian förra veckan. Priserna för en säsongsbiljett kan variera från 2 000 till dryga 10 000 kronor.

Malcolm Clarke kritiserar också Manchester Uniteds krav på att säsongsbiljetter har kravet att köparen är skyldiga att köpa biljetter till FA-cupen och alla europeiska matcher, en regel som infördes i fjol.

The Virgin Moneys forskning visar att framgång också föder skuld, för fans till Top Four, alltså Manchester United, Chelsea, Liverpool och Arsenal är de som behöver låna mest.  Flest fans med skulder har West Ham och Aston Villa. 

 

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Nu börjar det bli trångt på läktarna runt centercourten vid Båstad tennisstadion. Räkna med nytt publikrekortd i sommar. Den ene världsstjärnan efter den andre har gett klartecken till att komma i sommar. Senast  sa världstvåan Jannik Sinner ja till Nordea Open.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.