Timrå utreder en bolagisering

En framtid i hockeyns elitserie förutsätter framförhållning. Därför utreder nu Timrå IK möjligheterna med fokus på tre frågor - arenan, ekonomin med en eventuell bolagisering och affärsverksamheten. Om två månader ska utredningen vara klar.

Timrå IK är inne på det sista året av tre med en bestämd strategi. Nu är det dags att ta sikte mot nästa period där de två första åren ska ha detaljerade mål.

– Omvärlden förvandlas snabbare än tidigare, förklarar Timrås ordförande, Christer Ericson i Sundsvalls Tidning.

Arenan upptar mycket av tankarna bland de ansvariga. När klubben byggde om 2003 blev det en av landet mest moderna arenor, men har sedan dess tappat i anseende.

- Vi har till exempel 20 loger, medan de flesta andra har 40-60. Ska vi fortsätta tillhöra eliten måste vi utan tvekan ha en större arena.

I klubben finns tankar på att bolagisera en del av verksamheten. I dag är omsättningen cirka 100 miljoner medan de främsta ligger uppemot 150 miljoner kronor.

- Bolagisering ger en möjlighet att få in mer kapital i föreningen, vilket vi i dag bara kan få genom att göra vinster. Hur mycket det kan bli beror på hur mycket värden, exempelvis arena och restaurang, vi har i föreningen, säger Ericson.

- Värdet kan nog rätt snart komma upp i 100-150 miljoner, och även om vi bara får sälja ut 49 procent av aktierna, en fråga om föreningar ska få sälja ut mer utreds av Riksidrottsförbundet. Men det blir ändå en ganska väsentlig summa.

Christer Ericson frågar sig också hur klubben ska bli bättre på att göra affärer. Nya tider och nya förutsättningar innebär nya krav och nya möjligheter.

- Det är till exempel en utmaning för oss att försöka få nya grupper att komma och kolla på hockey, nu när alla matcher tv-sänds och en del väljer att stanna hemma. Vi måste kanske kunna erbjuda säsongskort som gäller en månad eller tio matcher och även innehåller sådant som förtäring.

- Det är också viktigt att vi breddar marknaden och exempelvis har aktiviteter med spelarna även i Östersund och norra Hälsingland.  

AIK Bandyförening och SvartGul Bandy utreder just nu av Skatteverket. Det handlar om från vilket konto spelarnas och ledarnas löner har kommit. ”Jag har hela tiden tyckt att det är fel eftersom det inte är SvartGul Bandy som betalat ut lönerna utan att det är föreningen som har gjort det”, säger Ingemar Andreasson, handläggare på Skatteverket, till SVT Sport.

Åbytravet byter vd.Johan F Lundberg får lämna sin roll och ersättare blir förre vd:n Kenneth Thollström. 

– Efter flera år av tunga investeringar måste vi ta ett steg framåt och lägga ökat fokus på lönsamhet och förbättrade intäkter, säger ordföranden Fredrik Tenfält. 

SKF fortsätter som huvudpartner till Gothia Cup. Det nya avtalet sträcker sig till 2022 och parterna tittar nu på hur de kan utveckla det nära samarbetet som byggts upp under många år. Högt upp på önskelistan: en utbyggnad av SKF Arena på Heden till nästa sommar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”  The same procedure as last…”. Det passar sannerligen in på rättighetsföretaget ISP Sport under de här dagarna. Lagom som de nya avtalen för SHE, damhandbollen, hade avslöjats kom nästa presentation. ISP har snickrat ihop en överenskommelse mellan Kopparbergs/Göteborg FC och Prioritet Finans.

Svenska sporträttighetsagenturen Spring Media har inlett ett samarbete med Red Bee för att lansera Wnited /juːˈnaɪtɪd/– världens första globala streamingtjänst tillägnad damfotboll. Presentationen skedde på måndagen under Sportel Monaco. 

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.