Avhoppen ökar i formel 1
Toyota lämnar Formel 1 för att skära kostnader efter den senaste kvartalsförlusten. Trots ett åtagande att vara med till 2012 gör man därmed sällskap med Super Aguri, Honda och BMW samt däcktillverkaren Bridgestone som väljer att kliva av efter 2010 års säsong.
Besluten innebär nya spekulationer och viss oro för krisdrabbade sporten som tidigare under året drabbats av interna skandaler, maktkamp och en rad avhopp bland sponsorer.
Toyota har varit med i Formel 1 sedan 2002, men inte tagit en enda seger, trots en årlig budget på drygt 2 miljarder kronor. Bridgestones beslut att hoppa av innebär att sporten inte heller har någon däckleverantör efter nästa års säsong.
Det snackas ju mycket om att Mercedes ska kliva in som huvudägare till Brawn-stallet som man redan leverar motorer till. Ross Brawns exempellösa framgångar i år har förstås satt fart på alla möjliga rykten. men Mercedes står som en kompis vid sidan av McLaren och förnekar rykten om Brawn. Den tyska biljätten säger att man ämnar fullfölja sitt långtidskontrakt med McLaren.
Apropå Brawn så var det naturligtvis surt för Honda att se sitt gamla stall vinna VM. Japanska biltillverkaren ville ju spara motsvarande 211 miljoner dollar på att mer eller mindre skänka bort stallet till Ross Brawn som genast tog in Mercedesmotorer och fick fart på bilarna.
Salt i såret är förstås då att en undersökning från Margaux Matrix som visar att Honda missade motsvarande 255 miljoner dollar i synbarhet för varumärket denna säsong. Men å andra sidan vet vi ju inte hur bra det hade gått med Hondas motorer i bilarna...
Bridgestone väljer att hoppa av Formel 1 efter nästa säsong. Företaget har vänt en vinst på nästan 400 miljoner dollar till en förlust på sama belopp i år. Kostnader ska kapas, förstås. Bridgestone har varit leverantör av däck till F1-cirkusen i 13 år, ensam leverantör sedan 2007 när Michelin hoppade av 2006. Goodyear hoppade av redan 1998. (SportsPro/Sportbusiness)
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy.
I Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet ”folket älskar Villa, inte bandy”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.