Allsvenskans bittra sanning

Fotbollsallsvenskan lever med ett motsägelsefullt faktum – sälj de bästa spelarna, annars är ekonomin i kris. Det är just vad Halmstad har gjort, fram till i fjol och resultatet blev en rekordförlust på 15 miljoner kronor.

För Halmstad innebär det den största ekonomiska tillbakagången i klubbens 96-åriga historia.

Khennet Tallinger, Svenska fotbollförbundets ordförande i elitlicensnämnden och tillika medlem i Riksidrottsnämnden, har framhållit HBK som ett föredöme inom svensk fotboll, men han och andra tvingas nu se hur de allsvenska klubbarna tappar i värde.

I Halmstad gick endast försäljningen av Andreas Johansson att genomföra i fjol. Det innebar att bara 4 miljoner kronor kom in och det var främsta skälet till klubbens förlust på 15 miljoner kronor. Året innan såldes Peter Larsson, Dusan Djuric och Martin Fribrock för 34,7 miljoner och vid en granskning tillbaka i tiden framgår att HBK sålt spelare för i snitt 8-9 miljoner årligen sedan 1995-96.

Lönerna steg

- Skillnaden är 30 miljoner kronor i spelarförsäljningar jämfört med året innan, förklarade Halmstads omvalde ordförande, Ingemar Broström, vid årsmötet enligt Hallands-Posten.
- Vi kunde sålt Tim Sparv i somras också, och det hade vi väl gjort om vi haft sju, åtta poäng mer, men vi bedömde att han behövdes i laget under hösten.
30 förlorade miljoner i spelarförsäljningar var inte nog, publikintäkterna minskade med 1,5 miljon kronor och sponsorintäkterna visade ett ännu större minus. Dessutom ökade lönerna för spelare och ledare med 3,5 miljoner och är nu uppe i 18 miljoner.
Allt krävde ett naggande på det egna kapitalet som minskade från 35 till drygt 20 miljoner och i slutänden förbyttes vinsten från 2008 på 23 miljoner till 15 miljoner i förlust 2009.

Sparkampanj

- 38 miljoners skillnad är oerhört mycket pengar och vi jobbar nu hårt för att få bättre balans mellan kostnader och intäkter. Ekonomin prioriteras och det enda vi inte gör avkall på är ungdomsverksamheten. I år hoppas vi kunna spara fem miljoner och samtidigt öka intäkterna med tre miljoner, sa Broström.

Kan en allsvensk förening få balans på ekonomin utan att göra sig av med sina främste spelare?

- Nej, det borde det inte vara, Kalmar FF är en klubb som lyckas och vi siktar på att få ett rörelseöverskott senast 2013. Vad som behövs är bland annat mer sponsordraghjälp och bättre sportsliga resultat. Ökar man publiksnittet med tusen per match betyder det en och en halv miljon kronor och det siktar vi på redan i år, svarade HBK-basen i Hallands-Posten.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Önskemålet har funnits länge i Sverige.Nu kan drömmen bli verklighet. En modern velodrom planeras i en multiarena i Jönköping, där det även ska byggas ett hotell invid. Detta lyft för svensk cykelsport kan stå klart i Jönköping 2026. "En sådan samlingsplats kan vara helt avgörande för att utveckla svensk cykel”, säger Svenska Cykelförbundets ordförande Stefhan Klang.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.