Gillette lämnar Tiger Woods

Nu backar även Gillette som sponsor till Tiger Woods. Tidigare tog företaget beslutet att avvakta händelserna, men i amerikanska medier uppges nu att Gillette blir den femte sponsorn som lämnar världsettan.

Tidigare har klocktillverkaren Tag Heurer, teknikkonsulterna i Accenture, dryckesjätten Gatorade och telefonföretaget AT&T hoppat av gällande kontrakt.

Samtidigt har tunga sponsorer som Nike, Gillette och EA fortsatt att stödja honom efter att otrohetsaffärerna som avslöjades i slutet av november i fjol.

"Han ska inte bli störd"

Nu kommer skarpa ord från rakhyvelstillverkaren:

- Han ska inte bli störd av vår reklam – och omvänt, det samma gäller för oss, som Gillettes vd, Bob McDonald uttrycker det.

Via reklamkampanjer i tv, radio, affischer, vepor, ja, överallt i synnerhet i USA har Tiger Woods. Ingen annan idrottsutövare har tjänat så stora pengar på sina sponsorer.

Nu går miljontals dollar förlorade.

Tiger Woods ymniga kärleksaffärer kostar sponsorerna och företagens aktieägare runt 12 miljarder dollar, uppgav tre amerikanska forskare sedan de hade synat kändissponsring och dess konsekvenser.

- Vår analys visar att även om det onekligen finns fördelar med att ha stöd från en kändis av Tiger Woods rang, så är risken för negativa konsekvenser stor, säger Victor Stango, professor i nationalekonomi vid University of California till The Age.

Forskarnas hårda dom

De undersökte aktiernas påverkan under 13 när stormen pågick som värst. Forskarna jämförde avkastningen för Woods sponsorer jämte deras respektive största konkurrent.

Victor Stange och hans kollegor synade nio sponsorer, Accenture, American Express, AT&T, Tiger Woods PGA Tour Golf (Electronic Arts), Gillette, Nike, Gatorade, TLC Laser Eye Centers och Golf Digest.

De kom fram till att företagen tappade 12 miljarder dollar i aktievärde. Granskningen visade ett tapp på 2,3 procent. Forskarna var också noga med att betona att motsvarande förändringar inte kunde förklaras med normala variationer i aktiekurserna.

Tidigare har det finansiella informationsföretaget, Bloomberg, hävdat att TV-nätverken och sponsorerna förlorar 220 miljoner dollar, drygt 1,5 miljard kronor, när Woods försvinner från tävlingsbanorna.

Fria Europa (inte verifierad)

fre, 2010-02-26 09:30

1. Väntat

Det är både väntat och det kommer mera. TW har minst tre förmodligen fem år innan hans varumärke kan vara i närheten av nivån för första november 2009. Hans prispengar från golfen är kaffepengar och räcker inte ens till att underhålla båten så sponsorerna är en förutsättning för att gå runt. Det är troligt att också EA lämnar när lagren är slut och det finns möjlighet att till vettiga kostnader lansera nästa version. Kvar är Nike som dels inte har något alternativ och dels inte behöver drabbas av "bad boy" image. Den intressanta räkneövningen hu rmcyket varje utomäktenskapligt nummer har kostat Tiger är inte helt enkel med beloppen hamnar hur man än räknar på miljonbelopp och det är före skumpan och pillren.

Håkan (inte verifierad)

fre, 2010-02-26 19:22

2. Tiger W

Tiger W back on the tour go Tiger you is number one, thanks come back Tiger W.

Det finns ett gammalt småländskt talesätt som lyder ”dä gaur allri”. Men när det gäller bandy och klubben Åby/Tjureda är kanske den rätta tillämpningen ”dä gaur allti”.

När förstudiegruppen inledde sitt arbete dagen efter den var tillsatt kännetecknades arbetet av ”finns inte en dag att förlora, bara tid att vinna”. Hallen står klar till seriestarten oktober 2019.

Norske skidlegendaren Vegard Ulvang vill ändra avslutningen på Tour de ski. Den som kommer först i mål efter klättringen uppför monsterbacken Alpe Cermis har vunnit. Så har det alltid varit. Nu vill Ulvang ändra på det.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det finns ingen kartläggning över landets mest framträdande sponsorföretag. Men en sak är klar. Bauhaus är om inte etta så i alla fall bland de absolut främsta sponsorerna utöver spelbolag.

Byggvaruföretaget med marknadschefen Johan Saxne i spetsen  samlar på idrottsförbund. Senaste tillskottet  är Svenska Fotbollförbundet

Idrottens Affärer har gjort en kartläggning av vilka förbud och utövare som Bauhaus har skrivit sponsoravtal med. Listan blir lång och omfattar åtskilliga namn och förbund.

Denna ständiga följetong om för mycket spelreklam.  Nu tydliggör Spelinspektionen och Konsumentverket samarbetet i tillsynen av spelbolagens marknadsföring.

Samtidigt urskiljer sig idrottsstjärnor som förmådde sig att säga nej till spelbolag och de som inte kunde motstå pengarna från bolagen.

Nu straffas också de första bolagen.

SVT gör sig nu gällande i kampen om rättigheter till olika idrotter och tävlingar. Armand Duplantis, Sarah Sjöström och Daniel Ståhl är trion som blir mer synliga framöver.De tre och Europas övriga stjärnor i friidrott och simning kommer att tävla om EM-medaljer i SVT från 2020 till 2024.

Allmänt talas det om att klubbarna i bandy-Sverige har problem med ekonomin. Men Edsbyn klarar att lösa Simon Jansson. Men så sker det med hjälp av supportrarna som har gjort en insamling och fått ihop en kvarts miljon kronor!