Svettiga tröjor i Djurgården
Efter att Adidas har presenterat AIK:s och IFK Göteborgs nya matchtröjor är nu turen kommen till Djurgården.
Den nya matchtröjan går kort och gott tillbaka till rötterna. Framförallt är Djurgårdens originalsköld tillbaka samtidigt som de klassiska blå ränderna på tröjan finns kvar. Dessutom pryds ryggslutet av ”Stockholms Stolthet” i guldbrodyr. Den klassiska tröjdesignen kännetecknar Djurgården och har varit inspirationskällan till DIF:s och adidas gemensamma kampanj ”Every team needs a shirt with a story – Ingen Tröja Torr”.
- Under enorm press och efter att ha varit totalt uträknade lyckades vi, genom att tillsammans slita som djur i 90 minuter, med det ingen trodde var möjligt. Det sägs att DIF-legendaren Knivsta sade att ingen Djurgårdare går av planen med en torr tröja. För mig är det vad som kännetecknar oss och våra supportrar, vi är kämpar och det ska vi visa den här säsongen, säger Mattias Jonsson, lagkapten i DIF.
I kampanjmaterialet lyfts fyra spelare fram, två som tydligt symboliserar den kämpaglöd klubben står för, Mattias Jonsson och Daniel Sjölund, samt två som representerar det nya DIF, nyförvärven Kasper Hämäläinen och Jani Lyyski.
I bakgrunden skymtar de fem legendariska Djurgårdskämparna Gösta ”Knivsta” Sandberg, Markus Karlsson, Stefan Bergtoft, Niklas Rasck och Tommy ”Baloo” Berggren. Klocktornet reser sig i bakgrunden som en symbolik för vad såväl spelare och klubb som supportrar gått igenom.
Premiär för nya matchtröjan sker söndagen den 7 mars då DIF möter Vasalund i en träningsmatch. Då inleds också en omröstning där supportrarna får utse tidernas störste Djurgårdskämpe. Vid sina ska Djurgården dessutom byta ut utmärkelsen ”matchens lirare” mot ”matchens kämpe”.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy.
I Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet ”folket älskar Villa, inte bandy”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.