United en enorm miljardmaskin

Här är fotbollens världsliga räknat i pengar. Manchester United är fortfarande den mest värdefulla fotbollsklubben, enligt tidskriften Forbes. Ägarturbulens, rekordstora intäkter, enorma skulder kännetecknar affärsföretaget Man U vars värde uppskattas till mer än 1,8 miljarder dollar..

För sjätte året i rad rankas Manchester United som världens mest värdefulla fotbollslag.

Premier League-mästarna, som kom tvåa i en lista som sammanställts av Deloitte i februari, toppar åter tabellen före Real Madrid när nu Forbes har gjort sin värdering.

Engelska lag dominerar

Till grund för listan ingår klubbarnas inkomster via TV-rättigheter, sponsring och försäljning av biljetter och merchandise.

Spanska Real Madrid är tvåa och Barcelona fyra på listan som också innehåller sex klubbar från Premier League plus Newcastle United som den här säsongen har spelat i Championship.

Liverpool, Chelsea och AC Milan hör till topp 10, men trions värde har minskat med 19 procent under säsongen 2008/09, enligt Forbes beräkningar.

Här är ökningen störst

Störst värdeökning har en italiensk och en fransk klubb, nämligen Juventus och Olympic Marseille med ett plus på 9 procent.

- Ökad sponsring och mediainkomster påverkar investerarna, säger Michael Ozanian, nationell redaktör på Forbes, i en kommentar.

Det genomsnittliga värdet bland klubbarna föll med 8,5 procent. Det är en följd av valutaförändringar. Från juni 2008 till juni 2009 föll euron och pundet med 11 respektive 17 procent i förhållande till dollarn.

Det ledde till att bland de 20 klubbarna sjönk det genomsnittliga värdet (eget kapital plus nettoskuld) till 632 miljoner dollar mot 691 miljoner året innan.

Aon ger 34 miljarder per år

De rikaste klubbarna har en stor fördel gentemot sina konkurrenter eftersom de är globala varumärken, som innebär att de skapar ytterligare intäkter utanför sin hemmamarknad från sponsring, varor och etermedier.

Det främsta exemplet är Manchester United där Man U's Club TV-kanal visas i 192 miljoner hem världen över. Klubben har 333 miljoner prenumeranter och 139 miljoner fans.

Klubben har ett utvecklat affärstänk. Nästa säsong ska spelarna bära en ny matchtröja. Det kommer att stå Aon som ger 34 miljoner dollar per år under fyra år, vilket är 50 procent mer än nuvarande tröjsponsorn, AIG, har betalat.

På tröjan finns också Nike sedan 13 år tillbaka. Företaget och United har en deal där klubben får 470 miljoner dollar plus en andel på 50 procent av vinsten på specifika varor fram till och med 2015.

Här kan du läsa mera



Fakta

Här är hela topp-tio-listan:

1 Manchester United, 1,835 miljarder dollar

2 Real Madrid, 1,323 miljarder    

3 Arsenal, 1,181 miljarder        

4 Barcelona, 1,000 miljarder      

5 Bayern München, 990 miljoner    

6 Liverpool, 822 miljoner        

7 Milan, 800 miljoner                

8 Juventus, 656 miljoner             

9 Chelsea, 646 miljoner miljoner           

10 Inter, 413 miljoner   

11 Schalke 04, 384 miljoner

12 Tottenham, 372 miljoner

13 Lyon, 333 miljoner

14 Hamburg SV, 329 miljoner

15 Roma, 308 miljoner

16 Werder Bremen, 274 miljoner

17 Marseille, 262 miljoner

18 Borussia Dortmund, 261 miljoner

19 Manchester City, 258 miljoner

20 Newcastle, 198 miljoner

Fakta: Forbes

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.