Finallagens ojämna ekonomiska kamp

Två internationella toppklubbar, men med skilda ekonomiska förutsättningar. Det är vad som gäller inför Champions League-finalen mellan Bayern München och Inter i Madrid, en match som beräknas få 170 miljoner TV-tittare.

54 procent av omsättningen i Bayern München kommer från sponsring och marknadsföring. Totalt får tyskarna här in nästan 160 miljoner euro. Ett belopp som är mycket högre än Inter, där sponsorintäkterna utgör endast 26 procent (52,6 miljoner).

20 miljoner från tröjsponsorn

I tröjsponsring får Bayern får 20 miljoner euro från T-Home och det är nästan dubbelt så mycket som Inter (5 miljoner euro) får från Pirelli.

Detsamma gäller inkomster från tv-sändningar. Inter kan redovisa 115 miljoner euro vilket motsvarar 60 procent av intäkterna medan Bayern genererar endast 25 procent av sina inkomster från tv, enligt Sport + Markt.

Intäkterna från biljettförsäljningen skiljer också klubbarna. Tillgången till fotbollsstadion Bayerns Allianz Arena ger enorma möjligheter. Här har samtliga biljetter sålts under de senaste tre säsongerna med en genomsnittlig intäkt om 60,6 miljoner euro per år.

Inters sämre publiksnitt

På San Siro är det däremot endast fullsatt till 68 procent. I Italien är det mycket bra täckning, men 28,2 miljoner euro i årligt snitt, visar att här finns mycket att jobba på för Inter.

Bayerns fantastiska biljettförsäljning innebär att här finns en femtedel av klubbens intäkter.

I Madrid har över 120 000 människor samlats för finalen. Alla får inte plats på Santiago Bernabeu, men många nöjer sig med att uppleva atmosfären på plats. Fansen beräknas tillsammans öka omsättningen i stan med 50 miljoner kronor.

170 miljoner TV-tittare

Kvällens match väntas få en TV-publik om ca 170 miljoner personer.

Belöningen för lagen, då? Segrande lag ökar sitt marknadsvärde, spelartruppen blir mer attraktiv, och med prispengar, publik- och sponsorintäkter och kommande ersättning för tv-rättigheter talas om en vinst för segrande klubb på cirka 120 miljoner euro. Över en miljard i svenska kronor, alltså.

Förlorarna får nöja sig med 70 miljoner euro...

Med Vancouver-stjärnan Elias Pettersson, 21 år, som affischnamn, och med samarbetsavtal med världens största skridskotillverkare, kanadensiska Bauer, är Sundsvallsföretaget Prosharp, en allt större aktör i hockey-världen.

Allt började hemma i garaget hemma mot Rune Eriksson i Njurunda, ingenjör och med ett varmt hockeyhjärta.

Golfen har medvind. Men det finns också förlorare. rena tragedier. 

Sollerö golfklubbs bana ligger fantastiskt inbjudande vid Siljan, men nu växer gräset okontrollerat .Maskinparken är såld och en av de stora fairwayklipparna hämtades nyligen av en köpare. Nu är det slutklippt.

Tiotusentals motionärer hade orsak att jubla på fredagen.Då framkom nämligen att startavgifter i motionslopp kan betraktas som friskvårdsbidrag som arbetsgivare kan ge skattefritt till sina anställda. En rad andra fritidsaktiviteter, som bl a Hästkörning, agility, sportfiske och enduro ingår också, ivå färska domar i Högsta förvaltningsdomstolen.

 – Många fler aktiviteter kan nu ge friskvårdsbidrag, säger Pia Blank Thörnroos, rättslig expert på Skatteverket.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mikael Fahlander var starkt pådrivande när klubben inledde marschen mot en tillvaro i högsta serien. Då i flera roller, som sportchef, ordförande och storsponsor för Örebro hockey.   

ATG:s miniatyrhäst Vinnie har setts av miljontals tv-tittare sedan premiären 2014.

Nu får stjärnan en egen tv-serie – ”Mitt liv som Vinnie” – där tittarna får följa med hem till gården, med kompisarna i hagen och under filminspelning.

TV-profilen Rickard Olsson har fått en ett nytt uppdrag. I nio avsnitt av programmet ”Travsommar med Rickard Olsson” – som visas i ATG Live och ATG Play – ska han lära sig själv och tittarna olika moment i den svenska travsporten.

- Jag älskar hästar, men har inte kommit nära travsporten tidigare. Nu har jag fått chansen och jag tycker att det är superkul, säger den folkkäre programledaren.

Brynäs är på väg att lyckas med sin donationkampanj som ska göra det möjligt att värva två ¨högklassiga nyförvärv. Pengar strömmar stadigt i och många vill bidra till att förstärka laget. Men det krävs flera miljoner.