Finallagens ojämna ekonomiska kamp
54 procent av omsättningen i Bayern München kommer från sponsring och marknadsföring. Totalt får tyskarna här in nästan 160 miljoner euro. Ett belopp som är mycket högre än Inter, där sponsorintäkterna utgör endast 26 procent (52,6 miljoner).
20 miljoner från tröjsponsorn
I tröjsponsring får Bayern får 20 miljoner euro från T-Home och det är nästan dubbelt så mycket som Inter (5 miljoner euro) får från Pirelli.
Detsamma gäller inkomster från tv-sändningar. Inter kan redovisa 115 miljoner euro vilket motsvarar 60 procent av intäkterna medan Bayern genererar endast 25 procent av sina inkomster från tv, enligt Sport + Markt.
Intäkterna från biljettförsäljningen skiljer också klubbarna. Tillgången till fotbollsstadion Bayerns Allianz Arena ger enorma möjligheter. Här har samtliga biljetter sålts under de senaste tre säsongerna med en genomsnittlig intäkt om 60,6 miljoner euro per år.
Inters sämre publiksnitt
På San Siro är det däremot endast fullsatt till 68 procent. I Italien är det mycket bra täckning, men 28,2 miljoner euro i årligt snitt, visar att här finns mycket att jobba på för Inter.
Bayerns fantastiska biljettförsäljning innebär att här finns en femtedel av klubbens intäkter.
I Madrid har över 120 000 människor samlats för finalen. Alla får inte plats på Santiago Bernabeu, men många nöjer sig med att uppleva atmosfären på plats. Fansen beräknas tillsammans öka omsättningen i stan med 50 miljoner kronor.
170 miljoner TV-tittare
Kvällens match väntas få en TV-publik om ca 170 miljoner personer.
Belöningen för lagen, då? Segrande lag ökar sitt marknadsvärde, spelartruppen blir mer attraktiv, och med prispengar, publik- och sponsorintäkter och kommande ersättning för tv-rättigheter talas om en vinst för segrande klubb på cirka 120 miljoner euro. Över en miljard i svenska kronor, alltså.
Förlorarna får nöja sig med 70 miljoner euro...
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.