Finallagens ojämna ekonomiska kamp

Två internationella toppklubbar, men med skilda ekonomiska förutsättningar. Det är vad som gäller inför Champions League-finalen mellan Bayern München och Inter i Madrid, en match som beräknas få 170 miljoner TV-tittare.

54 procent av omsättningen i Bayern München kommer från sponsring och marknadsföring. Totalt får tyskarna här in nästan 160 miljoner euro. Ett belopp som är mycket högre än Inter, där sponsorintäkterna utgör endast 26 procent (52,6 miljoner).

20 miljoner från tröjsponsorn

I tröjsponsring får Bayern får 20 miljoner euro från T-Home och det är nästan dubbelt så mycket som Inter (5 miljoner euro) får från Pirelli.

Detsamma gäller inkomster från tv-sändningar. Inter kan redovisa 115 miljoner euro vilket motsvarar 60 procent av intäkterna medan Bayern genererar endast 25 procent av sina inkomster från tv, enligt Sport + Markt.

Intäkterna från biljettförsäljningen skiljer också klubbarna. Tillgången till fotbollsstadion Bayerns Allianz Arena ger enorma möjligheter. Här har samtliga biljetter sålts under de senaste tre säsongerna med en genomsnittlig intäkt om 60,6 miljoner euro per år.

Inters sämre publiksnitt

På San Siro är det däremot endast fullsatt till 68 procent. I Italien är det mycket bra täckning, men 28,2 miljoner euro i årligt snitt, visar att här finns mycket att jobba på för Inter.

Bayerns fantastiska biljettförsäljning innebär att här finns en femtedel av klubbens intäkter.

I Madrid har över 120 000 människor samlats för finalen. Alla får inte plats på Santiago Bernabeu, men många nöjer sig med att uppleva atmosfären på plats. Fansen beräknas tillsammans öka omsättningen i stan med 50 miljoner kronor.

170 miljoner TV-tittare

Kvällens match väntas få en TV-publik om ca 170 miljoner personer.

Belöningen för lagen, då? Segrande lag ökar sitt marknadsvärde, spelartruppen blir mer attraktiv, och med prispengar, publik- och sponsorintäkter och kommande ersättning för tv-rättigheter talas om en vinst för segrande klubb på cirka 120 miljoner euro. Över en miljard i svenska kronor, alltså.

Förlorarna får nöja sig med 70 miljoner euro...

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Men kända föreläsare med  intresse för elitidrott i allmänhet och damidrott i synnerhet marknadsförs ett seminarium i i samband vid F17EM i fotboll i Malmö den 15 maj..
Tre före detta kvinnliga toppidrottare som idag har andra karriärer inom idrotten, samt en idrottsprofessor, ska prata om elitidrottens förutsättningar. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.