Barcelonas skulder ökar

Manchester United -8,1 miljarder kronor. FC Barcelona -3,1 miljarder kronor. Skuldbergen växer hos de största klubbarna. Inte undra på när spelarna fick 2,91 miljarder i löner i Barcelona som nu förhandlar med en tröjsponsor och kräver 220 miljoner kronor.

Det är just de spanska klubbarna, Real Madrid och Barcelona, som tjänade mest av europeiska fotbollsklubbar under 2008-09 enligt en undersökning av den spanska företaget Prime Time Sport. Däremot föll Manchester United föll från andra till fjärde plats, passerat av just Barcelona, som avancerade till andraplatsen med Arsenal som trea.

Barcelona presenterade sina siffror

På tisdagen presenterade FC Barcelona sin årsredovisning och då framkommer att intäkterna ökade med tio procent under den senaste säsongen. 4,25 miljarder kronor kom in på kontot tack vare ökade marknadsintäkter, spelarförsäljningar och avyttring av mark i området Sant Joan Despi, anger klubben på sin egen hemsida.

Kassör i FC Barcelona, Xavier Sala i Martín, visade fördelningen av intäkterna – biljetter på Camp Nou (vid matcherna men också från en omfattande sightseeingverksamhet kallad Tour Camp Nou), 38 procent, TV-rättigheter 27 procent, Marknadsföring och försäljning av spelare (Samuel Eto) 9 procent.

Intäkterna är tio procent bättre än föregående säsong, men det hjälper inte – skulderna ökar i alla fall.

Utgifterpå 4,1 miljarder

- Vi ska givetvis tjäna pengar, men vi är inte en klubb som ska ge vinst till ägarna utan vi använder pengar till att köpa spelare och till välgörenhet, fastslog Barcelonas marknadschef, Lander Unzueta, som gästade Stockholm Media Week tidigare i år.

Det är just höjda spelarlöner och bonusar som driver flödet ut. Faktum är att Barcelona betalar 2,91 miljarder till spelarna.

Inklusive övrigt handlar det totalt om utgifter på 4,1 miljarder, en 18-procentig ökning och ett nettoresultat på 86 miljoner kronor.

Men på sista raden står det -3,11 miljarder kronor.

Förhandlar med tröjsponsor

När FC Barcelona vid en presskonferens redovisade ekonomin på tisdagen framkom också att det inte är uteslutet med en tröjsponsor till kommande säsong.

Klubben tog för några år sedan det annorlunda beslutet att nobba kommersiell reklam för att i stället bära Unicef på tröjorna och även betala organisationen 2 miljoner kronor.

Men Sala i Martin avslöjade att klubben nu har beslutat om ett pris på 22 miljoner euro för tröjreklamen och att det nu finns en aktuell sponsor. Förhandlingar pågår, men Barcelona kräver motsvarande 220 miljoner kronor och tänker inte ge avkall på det priset.

 

 

 

 

 

 

 

Drygt 4000 föreningar och förbund har sökt om stöd  för närmare 1,3 miljarder. I dag avslöjade Riksidrottsförbundet hur stort idrottens verkliga behov ärpå grund av Corona. Klubbar och förbund har önskemål om mycket mer pengar än vad statens anslag om 500 miljoner täcker. 

Nu får RF en synnerligen svår uppgift att fördela regeringens krispaket till idrottsrörelsen. Det står klart att många blir utan pengar eller får mycket mindre än vad de har förhoppningar om.

HL-laget Örebro HK är Sveriges mest publikdragande lag. Det visar Idrottens Affärers genomgång av den så kallade beläggningsgraden på ishockeyns och fotbollens arenor. Med beläggningsgrad avses det antal stolar som är sålda vid varje matchtillfälle.

Apropå publiksiffror och betydelse: I diskussionen om när fotbollen kan återstartas är det centrala för SEF-klubbarna, Allsvenskan och Superettan, att rädda det nya TV-avtalet.  Uppgörelsen med sändande Discovery garanterar klubbarna 700 miljoner kronor årligen under sex år.

Att sex förbundsordförande tydliggör betydelsen av motionsloppen för deras förbund och för idrottssverige stärker RF i arbetet mot regeringen. Ett arbete som sedan tidigare fokuserar på att skapa villkor för föreningar och förbund att kunna utveckla och driva lopp och andra event med skäliga villkor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Onsdag morgon och två dagar kvar till beskedet – att idrotten tillåts leva och verka. Det är vad åtskilliga i alla fall vill tro inför Folk och Hälsomyndighetens utlovade svar på idrottens samlade vädjan om att få inleda träning och tävlingar.

Och vad händer då denna morgon? Jo, maillådan domineras av nyheter från företag som vill berätta om nya sponsoraffärer. Det om något är ett bevis på en förväntan och ett uppvaknande.

Statistik från Skatteverket visar en förflyttning av spelare. Men de har inte till nätkasino, utan många föredrar spel på hästar

Under våren har socialförsäkringsministern fört fram bilden av att spelandet på nätkasino ska ha ökat kraftigt under den pågående pandemin. Några fakta för detta påstående har inte presenterats, menar BOS (branschföreningen för onlinespel i ett uttalande.

Svenska Fotbollförbundet, SvFF, hotar med repressalier mot distriktsförbund vid fortsatt samarbete med streamingtjänsten Solidsport.

Flera stora förbund som Skåne, Västergötland och Småland har efter förbundets påtryckningar tills vidare avbrutit all samarbete – och därmed har distriktets mindre klubbar förlorat chansen till  värdefulla tillskott till klubbkassan. Extra värdefullt nu i corona-tider.

Under måndagen höll Cas, Idrottens skiljedomstol, en hearing med Saman Ghoddos och Östersunds FK. Anledningen känner ni till. Ghoddos underskrift med den spanska klubben Huesca, kovändningen till ett nytt kontrakt med franska Rennes som till slut blev ett kontrakt franska Amiens. Någon dom i ärendet kom inte.