Barcelonas skulder ökar

Manchester United -8,1 miljarder kronor. FC Barcelona -3,1 miljarder kronor. Skuldbergen växer hos de största klubbarna. Inte undra på när spelarna fick 2,91 miljarder i löner i Barcelona som nu förhandlar med en tröjsponsor och kräver 220 miljoner kronor.

Det är just de spanska klubbarna, Real Madrid och Barcelona, som tjänade mest av europeiska fotbollsklubbar under 2008-09 enligt en undersökning av den spanska företaget Prime Time Sport. Däremot föll Manchester United föll från andra till fjärde plats, passerat av just Barcelona, som avancerade till andraplatsen med Arsenal som trea.

Barcelona presenterade sina siffror

På tisdagen presenterade FC Barcelona sin årsredovisning och då framkommer att intäkterna ökade med tio procent under den senaste säsongen. 4,25 miljarder kronor kom in på kontot tack vare ökade marknadsintäkter, spelarförsäljningar och avyttring av mark i området Sant Joan Despi, anger klubben på sin egen hemsida.

Kassör i FC Barcelona, Xavier Sala i Martín, visade fördelningen av intäkterna – biljetter på Camp Nou (vid matcherna men också från en omfattande sightseeingverksamhet kallad Tour Camp Nou), 38 procent, TV-rättigheter 27 procent, Marknadsföring och försäljning av spelare (Samuel Eto) 9 procent.

Intäkterna är tio procent bättre än föregående säsong, men det hjälper inte – skulderna ökar i alla fall.

Utgifterpå 4,1 miljarder

- Vi ska givetvis tjäna pengar, men vi är inte en klubb som ska ge vinst till ägarna utan vi använder pengar till att köpa spelare och till välgörenhet, fastslog Barcelonas marknadschef, Lander Unzueta, som gästade Stockholm Media Week tidigare i år.

Det är just höjda spelarlöner och bonusar som driver flödet ut. Faktum är att Barcelona betalar 2,91 miljarder till spelarna.

Inklusive övrigt handlar det totalt om utgifter på 4,1 miljarder, en 18-procentig ökning och ett nettoresultat på 86 miljoner kronor.

Men på sista raden står det -3,11 miljarder kronor.

Förhandlar med tröjsponsor

När FC Barcelona vid en presskonferens redovisade ekonomin på tisdagen framkom också att det inte är uteslutet med en tröjsponsor till kommande säsong.

Klubben tog för några år sedan det annorlunda beslutet att nobba kommersiell reklam för att i stället bära Unicef på tröjorna och även betala organisationen 2 miljoner kronor.

Men Sala i Martin avslöjade att klubben nu har beslutat om ett pris på 22 miljoner euro för tröjreklamen och att det nu finns en aktuell sponsor. Förhandlingar pågår, men Barcelona kräver motsvarande 220 miljoner kronor och tänker inte ge avkall på det priset.

 

 

 

 

 

 

 

AIK Bandyförening och SvartGul Bandy utreder just nu av Skatteverket. Det handlar om från vilket konto spelarnas och ledarnas löner har kommit. ”Jag har hela tiden tyckt att det är fel eftersom det inte är SvartGul Bandy som betalat ut lönerna utan att det är föreningen som har gjort det”, säger Ingemar Andreasson, handläggare på Skatteverket, till SVT Sport.

Åbytravet byter vd.Johan F Lundberg får lämna sin roll och ersättare blir förre vd:n Kenneth Thollström. 

– Efter flera år av tunga investeringar måste vi ta ett steg framåt och lägga ökat fokus på lönsamhet och förbättrade intäkter, säger ordföranden Fredrik Tenfält. 

SKF fortsätter som huvudpartner till Gothia Cup. Det nya avtalet sträcker sig till 2022 och parterna tittar nu på hur de kan utveckla det nära samarbetet som byggts upp under många år. Högt upp på önskelistan: en utbyggnad av SKF Arena på Heden till nästa sommar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”  The same procedure as last…”. Det passar sannerligen in på rättighetsföretaget ISP Sport under de här dagarna. Lagom som de nya avtalen för SHE, damhandbollen, hade avslöjats kom nästa presentation. ISP har snickrat ihop en överenskommelse mellan Kopparbergs/Göteborg FC och Prioritet Finans.

Svenska sporträttighetsagenturen Spring Media har inlett ett samarbete med Red Bee för att lansera Wnited /juːˈnaɪtɪd/– världens första globala streamingtjänst tillägnad damfotboll. Presentationen skedde på måndagen under Sportel Monaco. 

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.