Träning framför kameran sporrade

Nu kan några av specialförbundens ledare marknadsföra sina idrotter bättre framför TV-kameran, och därmed skapa förutsättningar för bättre publicitet och fler utövare. Detta tack vare kursen ”Kung och drottning framför kameran”.

Konkurrensen om utrymmet i TV hårdnar. Tuffast är det för de mindre idrotterna. Därför gäller det att vara förberedd när man väl får chansen.

Det är utgångspunkten för kursen ”Kung och drottning framför kameran”, som fokuserar på att agera framför filmkameran – vad som fungerar och vad man bör undvika - och att använda rösten som verktyg: Att tala långsamt, pausera och variera tonläget. Grunderna i hur media fungerar finns också med på programmet.

En av dem som genomgick kursen härom veckan, som lockade 24 ordföranden, generalsekreterare och informationschefer inom specialförbunden var Ingemar Arwidson, generalsekreterare i Svenska Skidskytteförbundet:

- Övning ger färdighet. Kursen var kort och tydlig, och budskapet fastnade bra. Jag fick med mig en bra ”verktygslåda”, som jag snart får användning av. Jag ska prata inför en större grupp sponsorer, 70-80 personer, i samband med världscuptävlingen i Östersund, den 1-5 december.

En annan som lämnade kursen med ny inspiration är Per Adler, generalsekreterare i Svenska Konståkningsförbundet:

- Det här är en angelägen kurs, då media blir allt viktigare för att vi ska nå ut med vårt budskap. Vi i specialförbunden behöver bli bättre på att föra fram våra idrottsliga satsningar och framgångar, och även våra kommersiella evenemang – i vårt fall konståkningsshowen Stockholm Ice, som vi arrangerar tillsammans med Stockholm Globe Arenas.

Kursen genomfördes i samarbete med Kraftfull Kommunikation AB, Karin Fagerlund Media och Voice and Message AB.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.