Skatteverkets tuffa dom mot mästarlaget

Skatteverket delar ut den tuffaste smällen till en svensk idrottsförening någonsin. Svensk damfotbolls mästarlag, Ldb Malmö, ska betala 3,5 miljoner kronor som kan växa till 5 miljoner innan granskningen är slutförd

Skälet är klubbens nära samarbete med företaget Ldb.

- Hade klubben bara sålt namnrättigheten, men själva fortsatt att bedriva reklam- och marknadsbitarna i föreningen hade alla intäkter troligen varit skattefria i den ideella föreningen, LdB FC Malmö, säger Rolf Nilsson, samordningsansvarig på Skatteverket.

Klubbens verksamhet har vuxit stadigt de senaste åren. 2007 blev gamla Malmö FF till LdB FC Malmö och ett särskilt marknadsbolag, LdB FC Marketing AB, bildades via Hardford AB, som äger varumärket LdB.

Omsättningen har därefter vuxit från 5 till 10 miljoner och framgångarna har kommit i takt med tillgången till mer pengar.

- Klubben har släppt hela kontrollen över pr, marknadsföring och reklam till ett externt bolag. Den ersättning som klubben fått från bolaget anser vi inte är skattefri, säger Rolf Nilsson.

Skatteverkets dom och krav på inbetalning av 3,5 miljoner för 2008 och 2009 kan följas av ytterligare 1,5 miljon för 2010 eftersom upplägget har varit det samma, enligt Sportbladet.

Sören Brekell, LdB Malmös advokat, är den som ytterst får brottas med frågan.

- Huvuddelen av pengarna från bolaget till föreningen är sponsorbidrag för att spelarna har namnet LdB på tröjorna. Bara för att LdB vill ta snabbare och bättre kontroll över sitt varumärke så anser Skatteverket inte att det är sponsring längre. Det är helt galet, säger Brekell.

- Om Skatteverket anser att intäkterna ska beskattas så borde klubben även få göra avdrag för kostnader som spelarlöner och liknande, men de godkänner inte det heller, fortsätter Brekell i Sportbladet.

Han påpekar också att klubben ska överklaga till Skatteverket som redan har gett anstånd med betalningen till dess att ärendet är prövat i högre instans.

"Hela den olympiska rörelsen, och speciellt IOK, är rörd över den stora kopplingen som fransmännen har gjort mellan Notre-Dame och OS i Paris 2024."IOO

Thom Bach, ordförande i IOK, reagerade efter branden i Notre-Dame och lät meddela att den olympiska rörelsen erbjuder 500 000 euro – motsvarande cirka 5,5 miljoner kronor – till återuppbyggnaden av katedralen så att den ska stå färdig till OS i Paris 2024.

Den tilltänkta tennissatsningen vid Svaneholms slott vid Skurup kommer allt närmare. Biljettförsäljningen är inledd och åskådarna ska bl a få se Mats Wilander möta John McEnroe. Bakom initiativet står entreprenören Mårten Hedlund och hans företag 3RS.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Frida Karlsson är vinterns längdraket på skidor. När SM avgjordes i Gällivare i helgen skrev hon ett personligt kontrakt med Volkswagen. Ett kontrakt som kan bli guld värt utöver den bil hon får disponera.

- Det kan bli stora pengar, säger Alexander Dahlin, sponsorchef på Volkswagen Sverige.

Han ställde sig framför alla representanter från spelbolagen och deklarerade tydligt:

- Dämpa er. "Annars kommer regeringen att att ta fram nya regler som begränsar marknadsföring", 

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) gjorde sig till talesman för åtskilliga svenskar

SVT:s programdirektör Jan Helin försöker hålla liv i Vinterstudions brasa. – Vår målsättning är att fortsätta sända Vinterstudion. Först minst tre år framåt men sedan har vi som mål att fortsätta efter det, säger han.

I kväll bänkar sig miljontals tv-tittare för att se om Ajax kan skrälla igen i kvartsfinalen i Champions League mot Juventus. Speciellt i blickpunkten är 21-årige Frenkie de Jong, spelaren som framför allt legat bakom Ajax framgångar under säsongen.

Efter 1-1  hemma mot de trefaldiga mästarna Real Madrid gjorde Ajax sensation genom att besegra och slå ut spanjorerna med en 4-1-seger. Ikväll gäller bortaplan igen för Ajax.