AEG och Hammarby i utökat samarbete

Hammarby i allsvenskan 2013 – det är det otvetydiga målet. Dit kommer aldrig laget utan en stark ekonomi och spelarförstärkningar. Därför går nu AEG via svenska Stockholm Globe Arenas (SGA) in i klubben för att stärka ekonomin.

AEG, det amerikanska nöjes- och sportföretaget, är delägare i klubben och fortsätter nu satsningen.

Bolaget säljer för Hammarby

Hammarby Fotboll och AEG går in i ett unikt partnerskap som ska ge klubben förutsättningar för att nå ekonomisk stabilitet. Därmed kan klubben fokusera helt på den sportsliga utvecklingen, menar AEG och Hammarby tillsammans.

Det här steg två i en satsning mot allsvenskan. I höstas meddelade AEG att bolaget gör en nysatsning i Hammarby och som första steg tillsattes två nya styrelseledamöter i Hammarby Fotboll AB:s styrelse, nämligen SGA:s vd Ninna Engberg och LA Galaxys Chris Klein.

Nu etableras ett ekonomiskt samarbete som innebär att AEG, genom svenska Stockholm Globe Arenas (SGA), bygger tillsammans med Hammarby en bättre och starkare organisation för försäljning och marknadsföring av sponsring och paketering mot företag. Avtalet om försäljning och sponsring är fem år långt och båda parter har möjlighet att förlänga det.

Garanti om intäkter

AEG ska se till att Hammarby får en garanti på delar av intäkterna och en långsiktig ekonomisk stabilitet.

- Mitt uppdrag i styrelsen är att tillsammans med Hammarby ta fram strategier som fokuserar på frågor som är viktiga för klubbens ekonomi, säger Ninna Engberg, VD Stockholm Globe Arenas och styrelseledamot i Hammarby Fotboll AB.

Att AEG har ekonomisk kraft nog för att realisera målet om allsvenskan råder det inget tvivel om.

Avtalet är också utformat så att Hammarbys garantiintäkter kommer att öka utan att parterna anger några belopp.

- Hammarby och AEG blir pionjärer inom svensk fotboll nu när vi ingår i partnerskap om försäljning och sponsring. Både vi och AEG gör det med samma vision på näthinnan, ett starkt Hammarby i Allsvenskan 2013 när nya arenan invigs, säger Kent Hertzell, ordförande Hammarby IF Fotbollförening, tillika styrelseledamot i Hammarby Fotboll AB.

 

AIK Bandyförening och SvartGul Bandy utreder just nu av Skatteverket. Det handlar om från vilket konto spelarnas och ledarnas löner har kommit. ”Jag har hela tiden tyckt att det är fel eftersom det inte är SvartGul Bandy som betalat ut lönerna utan att det är föreningen som har gjort det”, säger Ingemar Andreasson, handläggare på Skatteverket, till SVT Sport.

Åbytravet byter vd.Johan F Lundberg får lämna sin roll och ersättare blir förre vd:n Kenneth Thollström. 

– Efter flera år av tunga investeringar måste vi ta ett steg framåt och lägga ökat fokus på lönsamhet och förbättrade intäkter, säger ordföranden Fredrik Tenfält. 

SKF fortsätter som huvudpartner till Gothia Cup. Det nya avtalet sträcker sig till 2022 och parterna tittar nu på hur de kan utveckla det nära samarbetet som byggts upp under många år. Högt upp på önskelistan: en utbyggnad av SKF Arena på Heden till nästa sommar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”  The same procedure as last…”. Det passar sannerligen in på rättighetsföretaget ISP Sport under de här dagarna. Lagom som de nya avtalen för SHE, damhandbollen, hade avslöjats kom nästa presentation. ISP har snickrat ihop en överenskommelse mellan Kopparbergs/Göteborg FC och Prioritet Finans.

Svenska sporträttighetsagenturen Spring Media har inlett ett samarbete med Red Bee för att lansera Wnited /juːˈnaɪtɪd/– världens första globala streamingtjänst tillägnad damfotboll. Presentationen skedde på måndagen under Sportel Monaco. 

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.