Allsvensk premiär som gav PR

Över 91 000 människor såg premiäromgången av allsvenskan. Det innebar en succé för beprövade elitklubbar som behöver all tänkbar framgång efter dystra ekonomiska rapporter och publiktapp i fjol.

43 000 fler åskådare jämfört med premiären 2010 ger allsvenskan en skjuts från start. Och fotbollsfolket tar varje tillfälle som erbjuds för att både få PR och gjuta mot i varandra.

Här är förklaringarna

Nu finns det bakomvarande förklaringar – en senare start och därmed bättre väder och åtminstone delvis bättre planer, men framför allt ett stockholmsderby som lockade 30 000 besökare. Minns bara i fjol när Djurgården tvingades spela inför tomma läktare.

Nu var inte derbyt den höjdare många längtade efter, men i flera av de andra matcherna, som IFK Göteborg- Örebro och Trelleborg-Malmö FF bjöds på högre kvalité.

- En bra start, och vi tror att våra gemensamma publikåtgärder kommer att betyda en förbättring totalt 2011, säger Lars-Åke Lagrell, SvFF:s ordförande.

- Vi har tillsammans med SEF satsat stora resurser och pengar på publikdragande effekter bland annat via återinförd publikbonus, betonar Lagrell.

Klubbarna vill tro på en vändning

48 000 i fjol blev nu till 91 000 åskådare. Det är precis vad svensk elitfotboll behöver för att vända den nedåtgående trenden.

Dessutom har Sveriges radio gjort en undersökning där det framkommer att inte mindre än 80 procent av de allsvenska föreningarna ser ljusare på årets ekonomiska förutsättningar.

Tilltron inför framtiden är avgörande. I färskt minne finns ekonomiska förluster – som Malmö FF som trots mästertiteln förlorade 33 miljoner kronor. Halmstad, AIK, Djurgården, Kalmar och Gefle tappade också miljoner.

Sponsorerna återvänder

Sponsorer och publik svek i fjol och därtill avstannade all spelarförsäljning till utlandet och på det viset försvann de miljonintäkterna.

Nu vill klubbarna tro och tycker sig ha anledning att vänta sig bättre utdelning. Resultatet av genomförda besparingar, bättre publiksiffror och ljusare spelarmarknad lappa ska ihop kassaskrinet lite varstans.

Dessutom räknar 93 procent av klubbarna med att sponsorerna ska öka i antal och belopp. Många rapportera positiva svar när företagen uppvaktas. Med en framgångsvind vill fotbolls-Sverige skissa på fler och bättre sponsoravtal. I vissa fall så bra som upp till 25 procent utvecklade sponsorkontrakt.

Lars-Christer Olsson, före detta vd för UEFA och främste kandidat till ny styrelseordföranden när Lars-Åke Lagrell avgår, tro att det finns ett nytänkande hos elitföreningarna:

- Driver man en klubb som ett bolag ska man göra vinst i bolaget och inte bränna dem på eftermiddagen när man tjänat dem på förmiddagen.

Hammarby fotboll sätter omsättningsrekord för fotbollsåret 2019. ”Mellan 190 och 200 miljoner kronor”, säger vd Henrik Kindlund. Siffrorna blir officiella den 4 mars. ”Större omsättning har vi aldrig haft”, betonar Kindlund i Sportbladet.  

2017 var omsättningen 124 miljoner. 2018: 136 miljoner. Förklaringen till rekordomsättningen är i första hand spelarförsäljningar.

66-årige Lasse Diding, välkänd i Varberg som mångmiljonär, kommunist , fastighetsägare och tidigare hotelldirektör får rubriker eftersom han vill köpa namnet på stans bästa fotbollsarena, gamla traditionella Folkbergsvallen  och  döpa om den till Leninstadion

Diding  har redan en Leninstaty som han vill ställa vid fotbollsarenan i Varberg – lagom till den allsvenska arenan.

Tommy Höglund, sporchef i Vasaloppets organisation, är luttrad efter 20 år i organisationen. Men nu prövas arrangörerna mer än på länge. På grund av rådande väderförhållanden och bristen på snö har de ansvariga tvingats ta beslutet att flytta starten för två av vinterveckans lopp. Vasaloppet 45 (f d Halvvasan) och Nattvasan 45 kommer att starta i Evertsberg istället för i Oxberg. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elias Pettersson genombrott i NHL är välkänt. Att hans stjärnglans stärks stadigt kommer det nu ytterligare bevis på. Han har skrivit ett personligt kontrakt med Vitamin Well där han ska bli en av varumärkets ambassadörer. Han  blir företagets första ambassadör inom ishockey.

Han lever ensam i dag och på existensminimum med en skuld hos Kronofogden på 20 miljoner kronor. Hustru och barn har flyttat och han tvingades lämna hus och jobb, men har nu varit spelfri i 20 månader och ser, trots all bedrövelse, en fortsättning på livet.

På ett år omsatte han 200 miljoner hos spelbolagen, han som knappt hade köpt en trisslott tidigare… Nu berättar han allt i boken Lukas Betting. Inte minst hur lätt det är att bli spelmissbrukare.

Juventus betalar Atalanta runt 365 miljoner kronor för Dejan Kulusevski, men hans moderklubb får varken utbildningsersättning eller solidaritetsersättning. 

Och det är helt i sin ordning. Så märkliga är fotbollens regler.