Frontalkrock i racing-Sverige

Konfrontationen är total. Nu tar striden fart om miljonerna, uppmärksamheten och inte minst åskådarna i bilracingens Sverige. TTA har presenterat sina planer och utmanar STCC med sensationella nyheter.

Det mest uppseendeväckande vid onsdagens presskonferens på Grand Hotell i Stockholm var att ett stort antal banägare ansluter sig till nya TTA och de har gett klartecken till tävlingsdagar som i flera fall är de samma som STCC av tradition har använt i sin säsongskalender.

Erövrat klassiska tävlingar

TTA har därmed kunnat erövra Göteborgs City Race från STCC, likaså klassiska tävlingar som Västkustloppet i Falkenberg och Kanonloppet i Karlskoga.

Dessutom återkommer Anderstorp som tävlingsbana. Premiärtävlingen omges av hemlighetsmakeri, men vid finalen återkommer bilarna till Göteborg, men vad som då ska ske är fortfarande dolt.

TTA (Touring Car Team Association) har också gått in som ägare i mästerskapet Swedish Racing League och etablerar ett nytt svenskt racingmästerskap. Det ska bestå av huvudklassen TTA med de nya Hybridbilarna och Swedish GT med Audi R8, BMW Z4, Porsche 911 GT3 R, Ferrari 458 med flera.

Företrädarna består av många starka personligheter från racing-Sverige och alla är lika entusiastiska och menar att tävlingskonceptet är vad alla vill ha, stallen, banägarna och inte minst publiken.

Alla ska välja sida

Racing-Sverige delas i två läger och stora pengar står på spel. Här finns anhängare och motståndare. Det gäller att få den PR och uppmärksamhet som alla jagar via sina bilar och stödet från sponsorer.

Nu ska många välja sida. Några har uttalat sin ståndpunkt. WestCoast Racing, Flash Engineering, Volvo Polestar Racing och Brovallen Design är fyra stall som står bakom nya TTA. Dessutom finns uppbackning av Volvo och en sådan finansiär som ”Poker” Wallenberg.

STCC har via ägaren Rickard Pålsson utlovat en årlig satsning om 10 miljoner kronor fram till 2013 och har fått uttalat stöd från bl a Saab, Chevrolet och VW.

En segrare, en förlorare

Den stora och ödesmättade frågan är om banracingen i Sverige har utrymme för två stora aktörer. Nej, säger de flesta, men nu är striden inledd och ingen part vill backa.

Janne ”Flash” Nilsson (bilden) är banracingens kanske största profil, lika mycket entreprenör som förare, för att inte säga pådrivande och PR-ansvarig.

- Situationen har varit ohållbar som den andra parten har handlat. Vi hade inget annat val än att gå vår egen väg. Vi betonar sportsliga värden som det främsta och vi vill uppmuntra nya förare att komma fram. Det är avgörande.

TTA vill ha tävlingar med enhetliga bilar, där körkunskap och taktiskt sinne hos förarna ska avgöra.

20 bilar beställda för 25 miljoner

Han hävdar också:

- Det här har vi framfört åtskilliga gånger utan att få gehör. Den andra parten trodde inte att vi skulle agera. Nu har vi gjort det och fått ett fantastiskt stöd. Nu kör vi!

TTA har beställt 20 så kallade hybridbilar av franska Solution-F till en kostnad om 25-30 miljoner kronor. Affärsmodellen är den att stallen köper ett delägarskap i TTA och får rätt till en eller flera bilar.

"De körde på ett isberg"

Janne ”Flash” gör gällande att det finns ett intresse för mer än 30 bilar från olika stall och att alla inte kan få sin bil!

Han är en maktfaktor, men har själv han inte pratat med företrädare för STCC på flera månader, hävdar han.

- Vi har inte velat förstöra STCC, men de utmanade ödet. Nu är den situationen som är. Vad de än säger så drunknar det i vårt budskap. De körde på ett isberg när de presenterade nya regler i augusti i fjol.

Thomas Ejderhov

Fakta

Kalender – Swedish Racing League by TTA 2012*

28/4 – TBA
12/5 – Karlskoga
02/6 – Anderstorp
16/6 – Göteborg – City Race
07/7 – Falkenberg – Västkustloppet
18/8 – Karlskoga – Kanonloppet
01/9 – Anderstorp
15/9 – TBA
29/9 – Göteborg – Grande Finale

Räddningsaktionen för Östersunds FK fortsätter.På måndagen framkom, via tidningarna Östersunds-Posten och Länstidningen hur försäljningen har gått sedan starten i september att när aktier i klubbens dotterbolag, Östersunds FK Elitfotboll AB, började att saluföras.

Evenemangsgatan i Göteborg är något som många andra kommuner sneglar mot och ser som ett föredöme. Med arenor samlade så föredömligt  - med Scandinavium, Lisebergshallen, Valhallabadet, Heden,  Ullevi och Valhalla sporthallar finns ett jättelikt utbud av arrangemang årligen och lockar flera hundra tusen besökare. Det innebär att ingen annan stans är idrottsturismen så utvecklad – och nu hotad.Det finns ett växande behov av renovering och nybyggen. Kruxet  är politikerna inte kan hålla sams när frågorna kommer på bordet.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nu ska hockeyspelarna i Tre Kronor bli eleganta, åtminstone utanför isen. Svenska Ishockeyförbundet nämligen kan presentera Brothers som ny samarbetspartner till Tre Kronor. 

SVT har lyckats köpa sändningsrättigheter till vinteridrott som innebär mer och ett bättre innehåll i framför allt Vinterstudion. Detta efter att SVT har förlängt avtalet med Österrikes skidförbund vilket innebär tillgång till samtliga världscuptävlingar i Österrike till och med våren 2024. I rättighetspaketet ingår även  tävlingar i längdskidor, skicross, freeski och snowboard i Österrike. Avtalet sträcker sig till och med april 2024. Vinterstudion är säkrad för ett par år framåt.

Juventus betalar Atalanta runt 365 miljoner kronor för Dejan Kulusevski, men hans moderklubb får varken utbildningsersättning eller solidaritetsersättning. 

Och det är helt i sin ordning. Så märkliga är fotbollens regler.