Frontalkrock i racing-Sverige

Konfrontationen är total. Nu tar striden fart om miljonerna, uppmärksamheten och inte minst åskådarna i bilracingens Sverige. TTA har presenterat sina planer och utmanar STCC med sensationella nyheter.

Det mest uppseendeväckande vid onsdagens presskonferens på Grand Hotell i Stockholm var att ett stort antal banägare ansluter sig till nya TTA och de har gett klartecken till tävlingsdagar som i flera fall är de samma som STCC av tradition har använt i sin säsongskalender.

Erövrat klassiska tävlingar

TTA har därmed kunnat erövra Göteborgs City Race från STCC, likaså klassiska tävlingar som Västkustloppet i Falkenberg och Kanonloppet i Karlskoga.

Dessutom återkommer Anderstorp som tävlingsbana. Premiärtävlingen omges av hemlighetsmakeri, men vid finalen återkommer bilarna till Göteborg, men vad som då ska ske är fortfarande dolt.

TTA (Touring Car Team Association) har också gått in som ägare i mästerskapet Swedish Racing League och etablerar ett nytt svenskt racingmästerskap. Det ska bestå av huvudklassen TTA med de nya Hybridbilarna och Swedish GT med Audi R8, BMW Z4, Porsche 911 GT3 R, Ferrari 458 med flera.

Företrädarna består av många starka personligheter från racing-Sverige och alla är lika entusiastiska och menar att tävlingskonceptet är vad alla vill ha, stallen, banägarna och inte minst publiken.

Alla ska välja sida

Racing-Sverige delas i två läger och stora pengar står på spel. Här finns anhängare och motståndare. Det gäller att få den PR och uppmärksamhet som alla jagar via sina bilar och stödet från sponsorer.

Nu ska många välja sida. Några har uttalat sin ståndpunkt. WestCoast Racing, Flash Engineering, Volvo Polestar Racing och Brovallen Design är fyra stall som står bakom nya TTA. Dessutom finns uppbackning av Volvo och en sådan finansiär som ”Poker” Wallenberg.

STCC har via ägaren Rickard Pålsson utlovat en årlig satsning om 10 miljoner kronor fram till 2013 och har fått uttalat stöd från bl a Saab, Chevrolet och VW.

En segrare, en förlorare

Den stora och ödesmättade frågan är om banracingen i Sverige har utrymme för två stora aktörer. Nej, säger de flesta, men nu är striden inledd och ingen part vill backa.

Janne ”Flash” Nilsson (bilden) är banracingens kanske största profil, lika mycket entreprenör som förare, för att inte säga pådrivande och PR-ansvarig.

- Situationen har varit ohållbar som den andra parten har handlat. Vi hade inget annat val än att gå vår egen väg. Vi betonar sportsliga värden som det främsta och vi vill uppmuntra nya förare att komma fram. Det är avgörande.

TTA vill ha tävlingar med enhetliga bilar, där körkunskap och taktiskt sinne hos förarna ska avgöra.

20 bilar beställda för 25 miljoner

Han hävdar också:

- Det här har vi framfört åtskilliga gånger utan att få gehör. Den andra parten trodde inte att vi skulle agera. Nu har vi gjort det och fått ett fantastiskt stöd. Nu kör vi!

TTA har beställt 20 så kallade hybridbilar av franska Solution-F till en kostnad om 25-30 miljoner kronor. Affärsmodellen är den att stallen köper ett delägarskap i TTA och får rätt till en eller flera bilar.

"De körde på ett isberg"

Janne ”Flash” gör gällande att det finns ett intresse för mer än 30 bilar från olika stall och att alla inte kan få sin bil!

Han är en maktfaktor, men har själv han inte pratat med företrädare för STCC på flera månader, hävdar han.

- Vi har inte velat förstöra STCC, men de utmanade ödet. Nu är den situationen som är. Vad de än säger så drunknar det i vårt budskap. De körde på ett isberg när de presenterade nya regler i augusti i fjol.

Thomas Ejderhov

Fakta

Kalender – Swedish Racing League by TTA 2012*

28/4 – TBA
12/5 – Karlskoga
02/6 – Anderstorp
16/6 – Göteborg – City Race
07/7 – Falkenberg – Västkustloppet
18/8 – Karlskoga – Kanonloppet
01/9 – Anderstorp
15/9 – TBA
29/9 – Göteborg – Grande Finale

Den sportsliga framgången överglänser allt. Men det finns ju en viss ekonomisk betydelse och konsekvens av Malmö FF:s seger och avancemang till 16-delsfinal i Europa League.Och nu väntar fortsättningen på detta Europa-äventyr…

Till den halva miljard som MFF har på banken tillkommer nu nära 100 miljoner.

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

Under 2019 stod Skåne som värd för 23 procent  av de internationella idrottsmästerskap som arrangerades i Sverige - dvs 11 av 47 internationella mästerskap. Det visar den senaste statistiken från Centrum för Idrottsevenemang som varje år tar fram statistik över antalet internationella mästerskap som arrangeras i Sverige. 

Det innebär att Skåne är främst i landet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Scandic lanserar ett initiativ för elitsatsande idrottare. Satsningen ger möjlighet till arbete på Scandichotell där elitidrottare får full flexibilitet för att kunna underlätta kombinationen av arbete och träningstider. Det låter nästan för bra för att vara sant, men RF är med på ett hörn.

Världscupen i längdskidåkning har en stor plats i svenskarnas hjärta och hälften av svenskarna (50 procent) planerar att titta på SVTs vinterstudion.

Det finns skillnader mellan hur män och kvinnor tittar på vintersport. Var tredje kvinna (33 procent) har Vinterstudion på i bakgrunden medan de gör andra saker. Det gäller bara för var fjärde man (24 procent).

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.