Bajens SM-guld och ödet…

”Så här års brukar vi Söderbohemer med oro kasta oss över den allsvenska tabellen. Hur går det för Bajen? Vi har aldrig blivit besvikna. I botten av tabellen har vi hittat grabbarna” skrev ”Aktionsgruppen Rädda Bajen” för tio år sen – lagom när klubben hade vunnit SM-guld.

Inledningen på texten löd: ”I dagarna kan vi konstatera att de kommersiella krafterna också har tagit över vårt kära Bajen!”.

Ironin var drypande i det inlägg som då publicerade i Dagens Nyheter. Undertecknat av Janne Halldoff, Kenta Gustafsson, Lalla Hansson och Olov Norbrink.

I skenet av den texten skapades historien – i dag, tio år efter SM-guldet, måste ”Aktionsgruppen Rädda Bajen” anses ha lyckats, skriver DN och publicerar samma text igen.

Ödet ville något annat. Tio år efter SM-guldet har Hammarby sakta men säkert blivit allt sämre. Dvs nått de nivåer som "Aktionsgruppen Rädda Bajen" syftade på.

Hammarbys utvecklingskurva bland de svenska lagen: 1 9 2 6 4 3 6 9 16 28 (som 12:a i Superettan).

Läs om Hammarbys uppgång och fall i DN


På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.