Apparna allt vanligare i idrotten

Apparnas inträde i idrottsvärlden blir allt mera markant. Senast är Annika Sörenstam som lanserar en app med 59 olika instruktionsvideos samt Vattenfall som satsar intensivt på vintersportande via bl a nya King of the Slope.

Annika Sörenstam vill fortsätta att göra affärer och lanserar en app med 59 olika instruktionsvideos. ”Annika Academy app" ska lära flera att lyckas på golfbanan.

- Jag är stolt över att dela med mig av mina golftips och instruktioner från min akademi via denna app, säger Sörenstam.

59 är gyllene siffror hämtade från hennes historiska 59 slag på 18 hål under 2001 års Standard Register Ping tournament.

- Här kan man titta på 59 olika videos och lära av den metod som hjälpte mig att bli världsetta, säger Sörenstam.

Vattenfall lanserar vintersport och nya appen, King of the Slope, ska ge åkarna service och råd. En funktion är att mäta fallhöjdsmetrar och hur långt man åker.

- Vi vill att alla åkare ska ha glädje av King of the Slope, oavsett hur bra de är, hur många de är och vart de än åker skidor, säger Linus Almqvist, marknadschef på Vattenfall i ett pressmeddelande.

Vattenfall sponsrar det alpina landslaget och Internationella skidförbundet.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.