Så ska en kommun få PR via elit

Kommuner runt om i Sverige börjar titta på Uppsala-modellen. Det handlar om hur elitklubbar ska sponsras, hur partners knyts till ett projekt som ska garantera PR.

Efter två års samarbete mellan tio elitklubbar, Uppsala kommun och Upplands Idrottsförbund fördjupas samarbetet ytterligare. I en styrgrupp ska strategiska frågor för elitidrottens framtid inom Uppsala kommun upp till diskussion och beslut.

Hittar också partners

I tätt samarbete med Elitidrottsstaden fortsätter Upsala nya Tidning som mediapartner och NCC som en stark näringslivsaktör.

Från att Uppsalas namn syntes på alla klubbtröjorna, vidareutvecklas samarbetet ytterligare med elitklubbarna, IK Sirius Fotboll, IK Sirius Bandy, IK Sirius Innebandy, Almtuna IS, Uppsala Basket herr, Storvreta IBK, Fyrisfjädern, Danmark- Sirius Dam FF, FBC Uppsala Dam, Sallén Basket Dam.

Syftet är att genom samverkan skapa och etablera Uppsala som Sveriges Elitidrottsstad, främja elitidrotten och utveckla elitjuniorverksamhet inom Uppsala kommun.

Sikta mot stjärnorna

- Vi ser oerhört positivt på det strategiskt fördjupade samarbetet vi lyckats skapa med elitklubbarna. Genom Elitidrottsstaden har vi en naturlig diskussionsplattform för strategiska frågor där Uppsala kommun är inblandade såsom t.ex. utvecklings- och arenafrågor, säger Cecilia Forss. Uppsalas kommunalråd.

I projektet finns tydliga mål och roller för olika arbetsgrupper med fokus på sport & individ, organisation & support och marknad & försäljningsfrågor.

Här inkluderas också utveckling av elitsatsning inom ungdoms och juniorverksamhet för att säkra och bygga ut återväxten för klubbarna och få fler ungdomar som satsar och trivs med elitidrott.

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

AIK var länge den fula ankungen i bandysagan tills framför allt miljonären Marco Engborg ville att AIK skulle återta en plats bland hermelinerna. Med hjälp av en välfylld plånbok förverkligade Engborg sin dröm och på några snabba säsonger var AIK tillbaka i högsta serien inför säsongen 2019-2020.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

Världscupen i längdskidåkning har en stor plats i svenskarnas hjärta och hälften av svenskarna (50 procent) planerar att titta på SVTs vinterstudion.

Det finns skillnader mellan hur män och kvinnor tittar på vintersport. Var tredje kvinna (33 procent) har Vinterstudion på i bakgrunden medan de gör andra saker. Det gäller bara för var fjärde man (24 procent).

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.