Så ska en kommun få PR via elit

Kommuner runt om i Sverige börjar titta på Uppsala-modellen. Det handlar om hur elitklubbar ska sponsras, hur partners knyts till ett projekt som ska garantera PR.

Efter två års samarbete mellan tio elitklubbar, Uppsala kommun och Upplands Idrottsförbund fördjupas samarbetet ytterligare. I en styrgrupp ska strategiska frågor för elitidrottens framtid inom Uppsala kommun upp till diskussion och beslut.

Hittar också partners

I tätt samarbete med Elitidrottsstaden fortsätter Upsala nya Tidning som mediapartner och NCC som en stark näringslivsaktör.

Från att Uppsalas namn syntes på alla klubbtröjorna, vidareutvecklas samarbetet ytterligare med elitklubbarna, IK Sirius Fotboll, IK Sirius Bandy, IK Sirius Innebandy, Almtuna IS, Uppsala Basket herr, Storvreta IBK, Fyrisfjädern, Danmark- Sirius Dam FF, FBC Uppsala Dam, Sallén Basket Dam.

Syftet är att genom samverkan skapa och etablera Uppsala som Sveriges Elitidrottsstad, främja elitidrotten och utveckla elitjuniorverksamhet inom Uppsala kommun.

Sikta mot stjärnorna

- Vi ser oerhört positivt på det strategiskt fördjupade samarbetet vi lyckats skapa med elitklubbarna. Genom Elitidrottsstaden har vi en naturlig diskussionsplattform för strategiska frågor där Uppsala kommun är inblandade såsom t.ex. utvecklings- och arenafrågor, säger Cecilia Forss. Uppsalas kommunalråd.

I projektet finns tydliga mål och roller för olika arbetsgrupper med fokus på sport & individ, organisation & support och marknad & försäljningsfrågor.

Här inkluderas också utveckling av elitsatsning inom ungdoms och juniorverksamhet för att säkra och bygga ut återväxten för klubbarna och få fler ungdomar som satsar och trivs med elitidrott.

Karlskrona kastas ut från hockeyallsvenskan. Tvångsnedflyttningen borde få Svenska ishockeyförbundet att känna sig som boven i dramat. När Karlskrona gick upp i SHL efter säsongen 2015 kom kravet från Förbundet: Ni måste ha en läktare som rymmer 5 000 åskådare. Läktarbygget knäckte klubben.

Golfen har medvind. Men det finns också förlorare. rena tragedier. 

Sollerö golfklubbs bana ligger fantastiskt inbjudande vid Siljan, men nu växer gräset okontrollerat .Maskinparken är såld och en av de stora fairwayklipparna hämtades nyligen av en köpare. Nu är det slutklippt.

Trefaldiga mästarna Smederna från Eskilstuna drog sig ut BAHAUS-ligan (tidigare Elitserien) vilket gav eko i svensk speedway. Orsak: ingen publik i coronatider, inga inkomster. Men klubben kör vidare – i division 1.

-  Så länge vi inte kan ha publik som är 50 procent av våra intäkter kan vi inte köra, förklarade Tobias Spångberg, ordförande, avhoppet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mikael Fahlander var starkt pådrivande när klubben inledde marschen mot en tillvaro i högsta serien. Då i flera roller, som sportchef, ordförande och storsponsor för Örebro hockey.   

ATG:s miniatyrhäst Vinnie har setts av miljontals tv-tittare sedan premiären 2014.

Nu får stjärnan en egen tv-serie – ”Mitt liv som Vinnie” – där tittarna får följa med hem till gården, med kompisarna i hagen och under filminspelning.

TV-profilen Rickard Olsson har fått en ett nytt uppdrag. I nio avsnitt av programmet ”Travsommar med Rickard Olsson” – som visas i ATG Live och ATG Play – ska han lära sig själv och tittarna olika moment i den svenska travsporten.

- Jag älskar hästar, men har inte kommit nära travsporten tidigare. Nu har jag fått chansen och jag tycker att det är superkul, säger den folkkäre programledaren.

Brynäs är på väg att lyckas med sin donationkampanj som ska göra det möjligt att värva två ¨högklassiga nyförvärv. Pengar strömmar stadigt i och många vill bidra till att förstärka laget. Men det krävs flera miljoner.