En gigantisk idrotts- och reklamfest

Det finns idrottsvenemang i mängd – och så finns det Super Bowl. New England Patriots mot New York Giants i nattens gigantiska final är allt och lite till. Bara i USA sitter 111 miljoner personer framför TV:n. Inte undra på att reklamspotar på 30 sekunder kostar 24 miljoner kronor.

Mitt uppe i detta gigantiska evenemang finns en liten bit Sverige i form av klädkedjan Hennes & Mauritz som slog en signal till David Beckham som inte hade något emot att klä av sig allt utom kalsongerna.

H&M och Beckham tar sats

- Jag är förtjust över att min bodywearreklam presenteras under årets Super Bowl. Mitt designteam och jag har jobbat i 18 månader på att utveckla kollektionen och jag är väldigt nöjd med resultatet, säger David Beckham enligt ett pressmeddelande.

Reklamen ska ge lanseringen av den globala kollektionen extra fart. H&M promotar även lanseringen med en gigantisk reklamskylt, en helkroppsbild på Beckham i de nya kalsongerna, på Manhattan i New York.

Reklam har blivit en så stor del av matchen att folk inte bara pratar om vem av quarterbackarna som ska lyckas utan också om vad som utspelas på filmerna. I år handlar det mycket om bilar, drycker, snacks och filmer.

Seinfeld kör Honda

Honda presenterar en film om nya sportbilen NSX och där Jerry Seinfeld och Jay Leno har huvudrollerna. Cadillac och Chrysler går en match, precis som Coca Cola och Pepsi.

Uppgifter gör gällande att under det senaste decenniet har reklamköparna satsat närmare 11,7 miljarder kronor på evenemanget.

NBC har sändningsrättigheterna och sålde slut annonsplatserna redan i oktober. Dominansen från bilindustrin är markant. 20 bilföretag finns representerade.

Mer än 1,5 miljard i reklamintäkter

Priset, som uppenbarligen inte avskräcker, ligger på ca 3,5 miljoner dollar för 30 sekunders reklam.

Det skulle innebära en prisökning på ca 15 procent jämfört med 2011. I fjol såldes tv-reklam för 227,9 miljoner dollar, drygt 1,5 miljarder kronor.

Anheuser Busch InBev anser att det handlar om är väl investerade pengar. Företaget som står bakom Budweiser har betalat motsvarande 1,6 miljarder kronor. Pepsi med 1,2 miljarder kronor och General Motors med 560 miljoner kronor hör också till företaget som gillar Super Bowl.

Dessutom producerar många företag förhandspotar på nätet. Där finns diverse filmer som anger vad som väntar vid finalen och som trissar upp intresset.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.