- Finns passionen i svensk fotboll?

Som Idrottens Affärer tidigare berättat blir de största klubbarna i Europa allt större och starkare ekonomiskt, enligt Deloittes årliga undersökning Football Money League. Ska de svenska klubbarna kunna haka på gäller det att bygga både från botten och toppen, framkom på seminariet Fotboll & Pengar på torsdagen.

Real Madrid toppar för sjunde året i rad listan över de klubbar i Europa som har störst intäkter, 4,2 miljarder kronor, följt av Barcelona, Manchester United, Bayern München, Arsenal och Chelsea.

Publikunderlag och stark kultur

De 20 första lagen på listan kommer från endast fem länder: Italien, Spanien, Frankrike, Tyskland och England.

Gustav Vadenbring, Director och Financial Advisory på Deloitte, och den som redovisade undersökningen på konferensdagen Fotboll & Pengar i Sportbusines regi i Stockholm på torsdagen, förklarar varför:

- Det är länder med stora publikunderlag och där fotbollen är en stor del av kulturen. Det finns en passion för fotbollen som de andra länderna saknar. Samtidigt har de redan en väldigt stark position.

Tillsammans har de 20 största klubbarna ökat intäkterna med tre procent under 2011, och det i en tid när många av länderna i Europa har stora ekonomiska problem.

Supportrar inte så priskänsliga

- Fotbollsupportrar verkar inte vara så priskänsliga. Men det beror också på sportsliga framgångar, inte minst i Champions League. Schalke04 är ett exempel på det, som tagit sig in på en tionde plats på listan.

Schalke04 gick till semifinal i Champions League 2011. I år har klubben inte tagit sig till Champions League, vilket kommer att påverka placeringen på listan för 2012, enligt Gustav Vadenbring.

- Champions League påverkan på intäkterna är mycket stor. På nästa års lista kommer Napoli, som just nu spelar åttondelsfinal mot Chelsea, förmodligen att avancera uppåt i listan från 20:e plats. På vilken plats får resultaten i Champions League utvisa.

Nya vägar, nya intäkter

Förutom publikintäkter, som en följd av sportsliga framgångar, är det två saker som avgör klubbens intäktsmassa: TV-rättigheter och sponsorintäkter.

- Europa League är ett exempel på ökade intäkter när det gäller TV-rättigheter. Innan nystarten för några år sedan fick klubbarna dela på 400 miljoner kronor. I år är summan höjd till 1,4 miljarder kronor. Dessutom har det kommit fram nya distributionsvägar för att sprida TV-bilder, vilket ökar möjligheterna för klubbarna att tjäna mer pengar.

Inget svenskt lag finns med på listans topp 50. Frågan är hur de svenska klubbarna ska nå dit. Mats Enquist, nytillträdd vd för Svensk Elitfotboll, SEF, har en plan:

Bygga från toppen

- Vi har en tradition av att bygga från botten, det vill säga bredden. Jag tror tveklöst att vi behöver bygga från toppen också.

Stefan Andreasson, klubbdirektör i Elfsborg, håller med:

- Vi ska komma ihåg att det bara är 15 år sedan vi införde proffsfotboll i Sverige. Vi behöver få in mer pengar i svensk fotboll och visa för stora företag att svensk fotboll är attraktiv.

Köp en vd istället för en anfallare

Olof Lundh, Fotbollskanalen.se, vill se en annan användning av pengarna:

- Det behövs folk som kan hantera pengar i klubbarna. Istället för att köpa en bra anfallare, köp en bra vd eller marknadschef! Glöm inte att de två senaste klubbarna som var med i Champions League, AIK och Helsingborg, gick i konkurs. 

FC Köpenhamn är det skandinaviska lag som lyckats bäst på intäktssidan.

Egen arena skapar sidointäkter

- En av framgångsfaktorerna är den egna arenan som klubben satsade på för ett par år sedan. Den har genererat sidointäkter, bland annat från konserter. Här kanske finns något för svenska klubbar att studera?

Mats Enquist, vd i Svensk Elitfotboll, fyller slutligen på:

- Ju mer vi höjer den totala publikupplevelsen på arenan, desto bättre kommer det att gå för de svenska fotbollsklubbarna. Upplevelsen och den sportsliga utvecklingen går hand i hand.

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

De turister som besökte VM i Åre respektive Östersund spenderade nästan exakt lika mycket pengar per dag. Det är en slutsats i den stora VM-studien från Mittuniversitetets turismforskningscentrum ETOUR. Deras svar: 1 552 kronor/dag

Den totala ekonomiska effekten av världsmästerskapen i alpint och skidskytte för Jämtlands län beräknas uppgå till minst 176 miljoner kronor

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

Nu gör SVT en egen lansering. ”SVT – kanalen för damfotboll!”

Sportevenemang och tv – men i vilken kanal… Den här gången är det SVT som har varit på tårna. SVT har klart med större delen av det svenska damlandslagets kvalmatcher och landskamper och nu står det klart att EM 2021 sänds i SVT. 

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.