Zlatans segertåg med sin bok

Nu finns Zlatan Ibrahimovics självbiografi hos de franska bokhandlarna. Boken ”Moi, Zlatan Ibrahimovic” har släppts i Frankrike och den redan intensiva mediabevakningen av Zlatan har ökat ytterligare.
Två franska supporters vid Parc des Princes stadium i Paris inför en fotbollsmatch med Paris SG. De tar alltid på sig Ibrahimovictröjor när de går på matcherna. Ett litet bevis för hur stor Zlatan har blivit i sin nya hemstad. Foto: Karin Olander, Scanpix

 

Boken har också inneburit att artiklarna om Zlatan ändrat karaktär och handlat mer om hans bakgrund än om själva fotbollen.

I alla franska medier

De flesta stora franska medierna har under de senaste veckorna uppmärksammat utgivningen av "Moi, Zlatan Ibranhimovic". På Canal + visades ”Zlatan l’Integrale”, ett reportage om Zlatans väg från Rosengård ut i Europa. Zlatan själv var gäst i TV-programmet Le journal de 20 heures på TF1.

I Le Monde intervjuas Zlatan om boken, sin uppväxt, sitt förhållande till Sverige och svenskhet. Han blev ombedd att själv definiera verbet "zlataner", vilket han anser betyda "dominera" på ett positivt sätt, genom att göra något "akrobatiskt, annorlunda, omöjligt."

Le Parisien publicerade en intervju med David Lagercrantz som skrivit boken utifrån Zlatans berättelser.

TV-siffror ökar

Även Le Figaro uppmärksammade boksläppet med en artikel med utdrag från självbiografin, med utgångspunkt från teman såsom Zlatan som barn, hans mamma, hans pappa, Guardiola, Mourinho etc. På liknande sätt publicerade Le nouvel Observateur en artikel om Zlatan från A till Z.

Det finns en stor och utbredd "Zlatan-effekt" som tar sig olika uttryck.

Canal +, som sänder franska ligan i fotboll, har fått högre tittarsiffror under hösten och den största franska sporttidningen l'Équipe har märkt av en ökad försäljning.

Lagercrantz i Paris

Le Figaro publicerade den 4 januari en artikel där Zlatan beskrivs som den största stjärnan i franska ligan och att han och hans Paris Saint-Germain lockar allt fler tittare och läsare. Till exempel var det 15 procent fler (2,34 miljoner TV-tittare) som såg klassikermötet mellan Olympique Marseille och Paris Saint-German i år jämfört med förra året.

Även L'Équipe har märkt av en ökad efterfrågan på mellan 10 och 15 procent genom PSG:s sportsliga framgångar, vilka benämns som relaterade till "Zlatan-effekten".

David Lagercrantz, författaren till “Jag är Zlatan”, har besökt Paris inför lanseringen och gjort flera intervjuer.

- Det känns lika sanslöst som när den kom ut i Sverige. Jag har suttit i intervjuer hela dagen, medgav Lagerqrantz på en presskonferens.

Zlatan själv har gjort några enskilt utvalda intervjuer och all uppmärksamhet skapar större nyfikenhet. Boken har en första upplag om 60 000 ex.

"Mest framgångsrika exporten"

- Det är den mest framgångsrika fackboksexporten någonsin, säger Gustaf Bonde på Bonnier Group Agency till Resumé.

- Fransmännen var helt ointresserade från början, men sedan kom Zlatan till Paris Saint-Germain som deras stora stjärna och då blev han stjärna i Frankrike. Då var det plötsligt flera förlag som ville köpa den, säger förläggaren Albert Bonnier i en intervju.

Den 9 november 2011 släpptes den första Zlatan-boken här hemma. Sedan har det varit ett segertåg i Europa. I 18 länder finns boken, senast Frankrike och snart även i Tyskland.

I Italien har Zlatan-boken sålts i över 200 000 exemplar. I Storbritannien var det länge segt, men efter Zlatans uppvisning i Friends Arena mot England tog intresset fart.

Spanien avvaktar...

Däremot är det frågan hur det blir i Spanien. Inget förlag har ännu köpt rättigheterna  och en del av förklaringen är Zlatans något kontroversiella uppbrott från Barcelona.

Förlaget JC Lattes står bakom lanseringen i Frankrike.

- Vi har genomfört tre tidningsintervjuer, en längre tv-intervju och en i radio med Zlatan i förra veckan. Vi har valt ut nyckeljournalister för intervjuerna och lyckades tajma en intervju prime time inför uppskattningsvis 9 miljoner tittare. Jag är väldigt nöjd med intervjuerna där Zlatan har visat upp en stor generositet. Vi har fått en bra start, säger Eva Bredin-Wachter förläggare på JC Lattes till Resumé.

I oktober nämndes den svenska fotbollshjälten 800 000 gånger i franska medier och endast president Francois Hollande var lika återkommande i media.

Frans Fransson (inte verifierad)

ons, 2013-02-06 17:33

1. Zlatan stärker sitt varumärke

Samarbetet med professionella varumärkeskonsulter har sannerligen fått positiva konsekvenser för Zlatans kommersiella status som ett globalt varumärke. Att Zlatan skapar engagemang och adderar värden till media, sponsorer, tv-bolag, etc, har vi konstaterat sedan lång tid tillbaka. Men genom sitt självutlämnande sätt att beskriva sin verklighet i boken, har han även stärkt sin fanbase globalt och nått fram till fler individer, fler aktörer och ännu fler länder. Återstår att se hur han skriver sitt kommande kapitel.

Alla 24 nationer som kvalificerar sig till EM 2020 får 100 miljoner kronor från Uefa. Sveriges 2-0 mot Rumänien betyder 100 miljoner till Svenska fotbollförbundet. För VM-platsen i Ryssland fick SvFF 86 miljoner.

Bandy-VM avgörs i Irkutsk vid Bajkalsjöns strand i södra Sibirien 28 mars – 5 april. Den nya hallen är en våt dröm för alla som drömmer om något liknande. Den kostar drygt 1 miljard kronor och rymmer 6 000 åskådare.

Ungas intresse för träning och hälsa ökar och fler vill vara med och påverka samhället. Samtidigt hoppar tonåringar av idrotten för att de i sin vardag upplever press och stress och inte orkar, inte har tid att idrotta. En ny undersökning visar på viktiga lärdomar.

Så här bör idrotten förändras för att ta tillvara ungas engagemang så fler kan fortsätta idrotta längre.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Från och med 2021 är det slut med sponsorbidrag från Astra Zeneca till ungdomsidrotten i Södertälje!

En traditionell storsponsor, men beslutet är oåterkalleligt.

Konkurrensen om tv-rättigheter till sport är skarp. När väl kanalerna har gjort sin erövringar kommer nästa kamp – att hitta medarbetare. Sportvärlden i Sverige är inte helller så stor så konkurrensen om dugligt folk pågår alltid. Senaste nytt:. Alexander Axén lämnar, enligt Fotboll Direkt, tv-jobbet på C More för konkurrenten Discovery. Och där uppges att Jens Fjällström ska vara klar för en come-back.

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.