TV-intäkterna driver miljardrullning

För första gången överstiger de kommersiella intäkterna 3 miljarder euro för de fem största fotbollsligorna. Det är än en gång TV-intäkterna som driver upp intäkterna. Tittarnas begär att se fotboll ger fortsatt penningrullning.
Paris Saint-Germains president Nasser Al-Khelaifi lyckades med projektet. Men så satsade också Qatar Investment Authority över 2 miljarder kronor på att köpa klubben och att värva spelare. Något liknande har fotbollsvärlden aldrig skådat. Nu följer fortsättningen... Foto: Michel Euler, AP Photo/Scanpix


I ”Big five leagues” uppgår de totala tv-intäkterna till 4,3 miljarder euro. TV-bolagens ökade konkurrens innebär att de överträffar varandra i budgivningen och fotbollen tar tacksamt emot pengarna.

Kommer bara öka

Den här miljardrullningen kommer att fortsätta öka de kommande åren visar revisions- och konsultföretaget Deloitte i sin granskning som presenterades på torsdagen.

Skälet är de nya och väsentligt förbättrade TV-rättighetsavtalen som tecknats för både Bundesliga och Premier League från säsongen 2013/14.

Det är intressant att notera TV-intäkterna med matchintäkterna. 4,3 miljarder mot – 1,9 miljarder! Dvs biljetter, försäljning etc når inte ens halvvägs. Och det finns en uppenbar risk att gapet mellan länderna växer. De är nämligen i de länder som drabbats hårt av den ekonomiska krisen som har den lägsta tillväxten i matchdagintäkterna.

Publiksuccén i Bundesliga

Hur är det då med publiktillströmningen i länderna?

- Publiksnitten i Bundesliga har ökat med 5 procent (44 293 åskådare).

- I La Liga är det en marginell ökning till 26 050.

Bayern Münchens målvakt Manuel Neuer firar från balkongen i Münchens stadshus ligasegern och triumfen i Champions League. Till vänster ses Arjen Robben och till höger Franck Ribéry. Foto: Matthias Schrader, AP Photo/Scanpix

 

Paris SG:s lyckade projekt

- Premier League har en liten publikminskning för säsongen 2011/12 till 34 646 men ökade 2012/13 till 35 906 i snitt/match. Men det så kallade arenanyttjande var förra säsongen 93 procent och nu senast på 95 procent.

- Serie A (22 005) och Ligue 1 (18 869) har en fallande publiktrend sedan tre-fyra år tillbaka.

Vad mera går då att finna i Deloittes rapport? Jo, att Paris Saint-Germain verkligen blev en succé. Inte nog med ligasegern, ingen annan klubb i Europa ökade sina intäkter mer. Från 865 miljoner kronor till 1,9 miljarder 2012 – maken till den förvandlingen har aldrig skådats tidigare.

..och pengarna går vidare till stjärnorna

Samtidigt presenterade också siffror för hur världens bästa fotbollsspelare får ihop till brödfödan: (alla siffror i euro)

1) David Beckham, 33 miljoner
Reklamkontrakt: Adidas, H&M, Coty, Samsung, Sansbury, Burger King, Breitling. Sidoinkomster: Fotbollsskola, merchandise, parfymer, fastigheter, aktier, telekommunikation.

2) Lionel Messi, 22 miljoner
Reklamkontrakt: Adidas, Pepsi, Tuskish Airlines, Audemars Piguet, EA Sports, Lay’s, Head & Shoulders, Dolce & Gabbana, Herbalife, Chery, Nativa Nacion, Scalp-D, Pan Bimbo. Sidoinkomster: Merchandise, restaurering, fastigheter, böcker.

3) Cristiano Ronaldo, 16,5
Reklam: Nike, Banco Espirito Santo, Castrol, Soccerade, Clear/Unilever, Pes 2013/Konami, Mobile Roadie, Mobitto Mobile, JBS Group. Övrigt: Merchandise, fastigheter, tv-avtal med Mediaset, samarbete med Al-Jazera, ambassdör för Madeira.

4) Neymar, 12 miljoner
Reklam: Nike, Red Bull, Claro, Guarana Antartica, Heliar, Lupo, Panasonic, Banco Santander, Unilever, Volkswagen, Tenys Pé Baruel, Guy Laroche. Övrigt: Merchandise, Pes 2013, fastigheter.

5) Kun Agüero, 5,5 miljoner
Reklam: Puma, Pepsi, Lay’s, Hugo Boss, Playstation Vita. Övrigt: Fotbollsskola, YPF Repsol/argentinska landslaget, argentinska turistbyrån, imagerättigheter.

6) Fernando Torres, 5 miljoner
Reklam: Nike, Pepsi, Aviva, El Corte Ingles, Banco Gallego, Puig. Övrigt: Böcker, merchandise.

7) Wayne Ronney, 4,5 miljoner
Reklam: Nike, Fifa 2013/Electronic Arts, DHL. Övrigt: Lauge Jensen, böcker, telefoni, imagerättigheter.

8) Samuel Eto´o, 3,5 miljoner
Reklam: Puma, Ford, John Richmond. Övrigt: Guinness, Eto’o telefoni, Eto’o klockor, böcker, delägare i företag, fastighetesägare.

9) Yaya Touré, 2,5 miljoner
Reklam: Puma. Övrigt: Imagerättigheter, fotbollsskola, investeringar.

10) Zlatan Ibrahimovic, 2,2 miljoner
Reklam: Nike. Övrigt: Imagerättigheter, fotbollsskola, investeringar.

Mitt uppe i jakten på en plats i SHL tvingas AIK Hockey medge att ekonomin inte är tillräckligt bra. Till och med så dålig att klubben måste ansöka om ett lån på 3 miljoner kronor från "Den Svarta Massan" (DSM), en ekonomisk förening som skapats av klubbens supportrar. 

Det handlar ofta om icke handlingskraftiga politiker. Nu har motsatsen skett och då har gruppen av handlingskraftiga bara fått kritik, bl a av kollegor som tittade på.

Det som har hänt i Bjurholm slår rekord och är ytterligare ett inslag i byråkrat-Sverige. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Svenska skidförbundets och längdlandslagets satsning med Team Bauhaus har blivit en sportslig succé med bland annat nio pallplaceringar i världscupen i vinter.

Nu utvecklas samarbetet ytterligare genom att Bauhaus går in och premierar framgångar i världscupen.

Han ställde sig framför alla representanter från spelbolagen och deklarerade tydligt:

- Dämpa er. "Annars kommer regeringen att att ta fram nya regler som begränsar marknadsföring", 

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) gjorde sig till talesman för åtskilliga svenskar

Det alla golfentusiaster älskar mest att se på tv torde vara US Masters. Tävlingen betraktas som juvelen i ett massivt utbud. Masters har SvT sänt i sju år – tills nu. På olika vägar framkommer att TV4 har förhandlat framgångsrikt och tar över rättigheterna för den klassiska golftävlingen på Augusta National i Georgia. SvT mister alltså golffolkets absoluta favorit.

IFK Göteborgs supportrar börjar se en framtid igen. Under ett halvår har det enbart handlat om förluster, antingen pengar, ledare, anseende eller spelare. Nu vänder strömmen av nyheter. Det uppstår plustecken också. Klubben håller på att att bygga en ny ekonomi och på spelar- och ledarsidan tillkommer nya namn. På måndagen tillkännagav IFK att klubben har gjort klart med ett nytt och långsiktigt samarbete med Ekkono Soccer Services, med huvudkontor i Barcelona.