TV-intäkterna driver miljardrullning

För första gången överstiger de kommersiella intäkterna 3 miljarder euro för de fem största fotbollsligorna. Det är än en gång TV-intäkterna som driver upp intäkterna. Tittarnas begär att se fotboll ger fortsatt penningrullning.
Paris Saint-Germains president Nasser Al-Khelaifi lyckades med projektet. Men så satsade också Qatar Investment Authority över 2 miljarder kronor på att köpa klubben och att värva spelare. Något liknande har fotbollsvärlden aldrig skådat. Nu följer fortsättningen... Foto: Michel Euler, AP Photo/Scanpix


I ”Big five leagues” uppgår de totala tv-intäkterna till 4,3 miljarder euro. TV-bolagens ökade konkurrens innebär att de överträffar varandra i budgivningen och fotbollen tar tacksamt emot pengarna.

Kommer bara öka

Den här miljardrullningen kommer att fortsätta öka de kommande åren visar revisions- och konsultföretaget Deloitte i sin granskning som presenterades på torsdagen.

Skälet är de nya och väsentligt förbättrade TV-rättighetsavtalen som tecknats för både Bundesliga och Premier League från säsongen 2013/14.

Det är intressant att notera TV-intäkterna med matchintäkterna. 4,3 miljarder mot – 1,9 miljarder! Dvs biljetter, försäljning etc når inte ens halvvägs. Och det finns en uppenbar risk att gapet mellan länderna växer. De är nämligen i de länder som drabbats hårt av den ekonomiska krisen som har den lägsta tillväxten i matchdagintäkterna.

Publiksuccén i Bundesliga

Hur är det då med publiktillströmningen i länderna?

- Publiksnitten i Bundesliga har ökat med 5 procent (44 293 åskådare).

- I La Liga är det en marginell ökning till 26 050.

Bayern Münchens målvakt Manuel Neuer firar från balkongen i Münchens stadshus ligasegern och triumfen i Champions League. Till vänster ses Arjen Robben och till höger Franck Ribéry. Foto: Matthias Schrader, AP Photo/Scanpix

 

Paris SG:s lyckade projekt

- Premier League har en liten publikminskning för säsongen 2011/12 till 34 646 men ökade 2012/13 till 35 906 i snitt/match. Men det så kallade arenanyttjande var förra säsongen 93 procent och nu senast på 95 procent.

- Serie A (22 005) och Ligue 1 (18 869) har en fallande publiktrend sedan tre-fyra år tillbaka.

Vad mera går då att finna i Deloittes rapport? Jo, att Paris Saint-Germain verkligen blev en succé. Inte nog med ligasegern, ingen annan klubb i Europa ökade sina intäkter mer. Från 865 miljoner kronor till 1,9 miljarder 2012 – maken till den förvandlingen har aldrig skådats tidigare.

..och pengarna går vidare till stjärnorna

Samtidigt presenterade också siffror för hur världens bästa fotbollsspelare får ihop till brödfödan: (alla siffror i euro)

1) David Beckham, 33 miljoner
Reklamkontrakt: Adidas, H&M, Coty, Samsung, Sansbury, Burger King, Breitling. Sidoinkomster: Fotbollsskola, merchandise, parfymer, fastigheter, aktier, telekommunikation.

2) Lionel Messi, 22 miljoner
Reklamkontrakt: Adidas, Pepsi, Tuskish Airlines, Audemars Piguet, EA Sports, Lay’s, Head & Shoulders, Dolce & Gabbana, Herbalife, Chery, Nativa Nacion, Scalp-D, Pan Bimbo. Sidoinkomster: Merchandise, restaurering, fastigheter, böcker.

3) Cristiano Ronaldo, 16,5
Reklam: Nike, Banco Espirito Santo, Castrol, Soccerade, Clear/Unilever, Pes 2013/Konami, Mobile Roadie, Mobitto Mobile, JBS Group. Övrigt: Merchandise, fastigheter, tv-avtal med Mediaset, samarbete med Al-Jazera, ambassdör för Madeira.

4) Neymar, 12 miljoner
Reklam: Nike, Red Bull, Claro, Guarana Antartica, Heliar, Lupo, Panasonic, Banco Santander, Unilever, Volkswagen, Tenys Pé Baruel, Guy Laroche. Övrigt: Merchandise, Pes 2013, fastigheter.

5) Kun Agüero, 5,5 miljoner
Reklam: Puma, Pepsi, Lay’s, Hugo Boss, Playstation Vita. Övrigt: Fotbollsskola, YPF Repsol/argentinska landslaget, argentinska turistbyrån, imagerättigheter.

6) Fernando Torres, 5 miljoner
Reklam: Nike, Pepsi, Aviva, El Corte Ingles, Banco Gallego, Puig. Övrigt: Böcker, merchandise.

7) Wayne Ronney, 4,5 miljoner
Reklam: Nike, Fifa 2013/Electronic Arts, DHL. Övrigt: Lauge Jensen, böcker, telefoni, imagerättigheter.

8) Samuel Eto´o, 3,5 miljoner
Reklam: Puma, Ford, John Richmond. Övrigt: Guinness, Eto’o telefoni, Eto’o klockor, böcker, delägare i företag, fastighetesägare.

9) Yaya Touré, 2,5 miljoner
Reklam: Puma. Övrigt: Imagerättigheter, fotbollsskola, investeringar.

10) Zlatan Ibrahimovic, 2,2 miljoner
Reklam: Nike. Övrigt: Imagerättigheter, fotbollsskola, investeringar.

Supporterklubben, det är platsen för de allra trognaste. Därför är besvikelsen stor i Malmö Redhawks sedan misstankarna visade sig riktiga. För några veckor sedan började några personer i styrelsen misstänka att pengar försvunnit. I veckan kom bekräftelsen - kontot var tömt.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Hockey-Sverige tänker på Tobias Forsberg och det tar sig uttryck på olika sätt.

Forsbergs stiftelse har förstärkts rejält de senaste veckorna. Totalt handlar det om nästan 1 miljon kronor 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det finns nio företag med svensk bakgrund i årets Formel 1 serie, trots att det inte finns en enda svensk förare. Det visar Spomotion Analytics färska F1-analys. Antalet svenska företag har fördubblats jämfört med i fjol. 

Första kvartalet ifjol redovisade Svenska Spel en vinst på 975 miljoner kronor för det andra kvartalet. Siffrorna för andra kvartalet 2019 visar att vinsten sjunkit till 534 miljoner. Rörelsevinsten sjönk från 301 miljoner till 197 miljoner.

Populära programmet Vinterterstudion kanske inte behöver upphöra efter hösten 2021 då Nent Group har rättigheterna. SportExpressen har avslöjat att ett samarbete kan uppstå mellan Nent Group med bland annat  kanalerna TV3, TV6, TV8 och TV10  - och SVT.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.