TV-intäkterna driver miljardrullning

För första gången överstiger de kommersiella intäkterna 3 miljarder euro för de fem största fotbollsligorna. Det är än en gång TV-intäkterna som driver upp intäkterna. Tittarnas begär att se fotboll ger fortsatt penningrullning.
Paris Saint-Germains president Nasser Al-Khelaifi lyckades med projektet. Men så satsade också Qatar Investment Authority över 2 miljarder kronor på att köpa klubben och att värva spelare. Något liknande har fotbollsvärlden aldrig skådat. Nu följer fortsättningen... Foto: Michel Euler, AP Photo/Scanpix


I ”Big five leagues” uppgår de totala tv-intäkterna till 4,3 miljarder euro. TV-bolagens ökade konkurrens innebär att de överträffar varandra i budgivningen och fotbollen tar tacksamt emot pengarna.

Kommer bara öka

Den här miljardrullningen kommer att fortsätta öka de kommande åren visar revisions- och konsultföretaget Deloitte i sin granskning som presenterades på torsdagen.

Skälet är de nya och väsentligt förbättrade TV-rättighetsavtalen som tecknats för både Bundesliga och Premier League från säsongen 2013/14.

Det är intressant att notera TV-intäkterna med matchintäkterna. 4,3 miljarder mot – 1,9 miljarder! Dvs biljetter, försäljning etc når inte ens halvvägs. Och det finns en uppenbar risk att gapet mellan länderna växer. De är nämligen i de länder som drabbats hårt av den ekonomiska krisen som har den lägsta tillväxten i matchdagintäkterna.

Publiksuccén i Bundesliga

Hur är det då med publiktillströmningen i länderna?

- Publiksnitten i Bundesliga har ökat med 5 procent (44 293 åskådare).

- I La Liga är det en marginell ökning till 26 050.

Bayern Münchens målvakt Manuel Neuer firar från balkongen i Münchens stadshus ligasegern och triumfen i Champions League. Till vänster ses Arjen Robben och till höger Franck Ribéry. Foto: Matthias Schrader, AP Photo/Scanpix

 

Paris SG:s lyckade projekt

- Premier League har en liten publikminskning för säsongen 2011/12 till 34 646 men ökade 2012/13 till 35 906 i snitt/match. Men det så kallade arenanyttjande var förra säsongen 93 procent och nu senast på 95 procent.

- Serie A (22 005) och Ligue 1 (18 869) har en fallande publiktrend sedan tre-fyra år tillbaka.

Vad mera går då att finna i Deloittes rapport? Jo, att Paris Saint-Germain verkligen blev en succé. Inte nog med ligasegern, ingen annan klubb i Europa ökade sina intäkter mer. Från 865 miljoner kronor till 1,9 miljarder 2012 – maken till den förvandlingen har aldrig skådats tidigare.

..och pengarna går vidare till stjärnorna

Samtidigt presenterade också siffror för hur världens bästa fotbollsspelare får ihop till brödfödan: (alla siffror i euro)

1) David Beckham, 33 miljoner
Reklamkontrakt: Adidas, H&M, Coty, Samsung, Sansbury, Burger King, Breitling. Sidoinkomster: Fotbollsskola, merchandise, parfymer, fastigheter, aktier, telekommunikation.

2) Lionel Messi, 22 miljoner
Reklamkontrakt: Adidas, Pepsi, Tuskish Airlines, Audemars Piguet, EA Sports, Lay’s, Head & Shoulders, Dolce & Gabbana, Herbalife, Chery, Nativa Nacion, Scalp-D, Pan Bimbo. Sidoinkomster: Merchandise, restaurering, fastigheter, böcker.

3) Cristiano Ronaldo, 16,5
Reklam: Nike, Banco Espirito Santo, Castrol, Soccerade, Clear/Unilever, Pes 2013/Konami, Mobile Roadie, Mobitto Mobile, JBS Group. Övrigt: Merchandise, fastigheter, tv-avtal med Mediaset, samarbete med Al-Jazera, ambassdör för Madeira.

4) Neymar, 12 miljoner
Reklam: Nike, Red Bull, Claro, Guarana Antartica, Heliar, Lupo, Panasonic, Banco Santander, Unilever, Volkswagen, Tenys Pé Baruel, Guy Laroche. Övrigt: Merchandise, Pes 2013, fastigheter.

5) Kun Agüero, 5,5 miljoner
Reklam: Puma, Pepsi, Lay’s, Hugo Boss, Playstation Vita. Övrigt: Fotbollsskola, YPF Repsol/argentinska landslaget, argentinska turistbyrån, imagerättigheter.

6) Fernando Torres, 5 miljoner
Reklam: Nike, Pepsi, Aviva, El Corte Ingles, Banco Gallego, Puig. Övrigt: Böcker, merchandise.

7) Wayne Ronney, 4,5 miljoner
Reklam: Nike, Fifa 2013/Electronic Arts, DHL. Övrigt: Lauge Jensen, böcker, telefoni, imagerättigheter.

8) Samuel Eto´o, 3,5 miljoner
Reklam: Puma, Ford, John Richmond. Övrigt: Guinness, Eto’o telefoni, Eto’o klockor, böcker, delägare i företag, fastighetesägare.

9) Yaya Touré, 2,5 miljoner
Reklam: Puma. Övrigt: Imagerättigheter, fotbollsskola, investeringar.

10) Zlatan Ibrahimovic, 2,2 miljoner
Reklam: Nike. Övrigt: Imagerättigheter, fotbollsskola, investeringar.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.