Huggsexa om TV och biljetter

Beskedet att Portugal blir motståndare i det fortsatta VM-kvalet och att bortamatchen ska spelas i Lissabon utlöste rena huggsexan om TV-rättigheter och biljetter.
Så utföll lottningen. Fyra spännande möten, ett play off I VM-kvalet för att få fram fyra lag ytterligare till VM. Det var en laddad stämning på FIFA:s huvudkontor i Zürich innan lottningen väk var avklarad. Foto: Steffen Schmidt, Keystone/TT Nyheter


De som tjänar pengar på fotbollslandskamper låg i högsta beredskap. Vilken motståndare och i vilken ska bortamatchen spelas, var frågorna. Det var en spänd förväntan inför lottningen i FIFA:s huvudkontor i Zürich.

En skön kväll i Lissabon...

Det blev Portugal och match i Lissabon den1 5 november.

Här hemma är det inga märkligheter, biljetterna är fördelade och Friends Arena är den självklar arenan.

En fredag kväll i Lissabon denna vårliknande höst lockar många. Match en fredag kväll och sedan två dagar av förströelse och förhoppningsvis sol torde innebära att många vill flyga ned.

Hemmamatchen i TV4

Men vi som är hemma, då?

Vi som får nöja oss med TV-sändningen, men i vilken kanal hamnar matchen?

TV4 har rättigheterna till Sveriges hemmamatch mot Portugal och har inga som helst avsikter att sälja.

- Nej, vi kommer inte att sälja den matchen, säger TV4:s sportchef Hans Pekkari till Expressen.

Matchen till salu

Däremot  är det frågan om vad som sker med bortamatchen.

Det portugisiska fotbollsförbundet äger rättigheterna till mötet den i Lissabon. Hans Pekkari bekräftar att rättigheterna är till salu.

TV4 vill gärna köpa den matchen, likaså Kanal 5, ja, det kan tänkas att SVT också gör ett försök.

- Vi ser alltid att så många som möjligt ska få del av tv-sändningen, det är det allra viktigaste för oss att våra supportrar får möjlighet att se matchen, säger Karl-Erik Nilsson, Svenska Fotbollsförbundets ordförande.

VM-perioden i fotboll är en klass för sig själv. Vänner och familj samlas och diskuterar möjligheter och hinder för olika landslag. Aldrig är många emotionellt involverad i spekulationerrunt  favoriter, både bland lag och spelare. Men VM är också en marknadsplats och viktig kassako för stora bolag. Landslagens matchställ är ett bra exempel att se hur bolagen cashar-in med Nike, Adidas och Puma som de största aktörerna.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

22-28 mars 2021 avgörs konståknings-VM i Stockholm. Konståkningsförbundet tilldelades nyligen arrangemanget i kamp med Zagreb, Bratislava, Soul och Milano. När VM 2008 avgjordes i Göteborg inför 85 000 åskådare gjorde förbundet en vinst på 10 miljoner kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.