Huggsexa om TV och biljetter

Beskedet att Portugal blir motståndare i det fortsatta VM-kvalet och att bortamatchen ska spelas i Lissabon utlöste rena huggsexan om TV-rättigheter och biljetter.
Så utföll lottningen. Fyra spännande möten, ett play off I VM-kvalet för att få fram fyra lag ytterligare till VM. Det var en laddad stämning på FIFA:s huvudkontor i Zürich innan lottningen väk var avklarad. Foto: Steffen Schmidt, Keystone/TT Nyheter


De som tjänar pengar på fotbollslandskamper låg i högsta beredskap. Vilken motståndare och i vilken ska bortamatchen spelas, var frågorna. Det var en spänd förväntan inför lottningen i FIFA:s huvudkontor i Zürich.

En skön kväll i Lissabon...

Det blev Portugal och match i Lissabon den1 5 november.

Här hemma är det inga märkligheter, biljetterna är fördelade och Friends Arena är den självklar arenan.

En fredag kväll i Lissabon denna vårliknande höst lockar många. Match en fredag kväll och sedan två dagar av förströelse och förhoppningsvis sol torde innebära att många vill flyga ned.

Hemmamatchen i TV4

Men vi som är hemma, då?

Vi som får nöja oss med TV-sändningen, men i vilken kanal hamnar matchen?

TV4 har rättigheterna till Sveriges hemmamatch mot Portugal och har inga som helst avsikter att sälja.

- Nej, vi kommer inte att sälja den matchen, säger TV4:s sportchef Hans Pekkari till Expressen.

Matchen till salu

Däremot  är det frågan om vad som sker med bortamatchen.

Det portugisiska fotbollsförbundet äger rättigheterna till mötet den i Lissabon. Hans Pekkari bekräftar att rättigheterna är till salu.

TV4 vill gärna köpa den matchen, likaså Kanal 5, ja, det kan tänkas att SVT också gör ett försök.

- Vi ser alltid att så många som möjligt ska få del av tv-sändningen, det är det allra viktigaste för oss att våra supportrar får möjlighet att se matchen, säger Karl-Erik Nilsson, Svenska Fotbollsförbundets ordförande.

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.