SEF agerar efter larmrapport

En analys av ekonomin för allsvenskan och superettan slog larm. För många klubbar har problem. Nu agerar Svensk Elitfotboll och anlitar kommunikationsbyrån Isobar.
Kalmar FF är en av de klubbar som nu förlorar mycket pengar. Foto: Patric Söderström, TT Nyheter


Det råder inget tvivel om att elitfotbollen har problem – både med pengar och ekonomin. Det ena ger det andra och nu krävs krafttag för att vända en illavarslande trend.

Förändringsprocess

Ett första steg i SEF blir att anlita kommunikationsbyrån Isobar för att utveckla varumärkena Allsvenskan och Superettan. Arbetet startar omedelbart och omfattar både ny varumärkes- och kommunikationsplattform och taktisk marknadsföring.

Isobar valdes som partner efter en utförlig pitchprocess, där byråns strategiska kunskap och digitala fokus spelade en stor roll i det avgörande beslutet.

- Vi är mitt uppe i en spännande förändringsprocess och vi behöver stöd för att kunna ta nästa stora steg. Isobar visade en övertygande strategisk förståelse för de utmaningar som vi står inför, säger Magnus Linder, marknadschef på SEF.

"Ta ett grepp om kommunikationen"

- Det kommer att handla mycket om att tydliggöra vår identitet och förstärka vårt erbjudande utifrån det som är unikt och positivt med den svenska ligafotbollen. Att Isobar dessutom har ett fullservicekoncept är en stor bonus. Vi ska ta ett nytt grepp om alla delar i vår kommunikation, inte minst det digitala, för att kunna möta nya behov och förväntningar hos våra fans, säger Linder.

- Vi är väldigt stolta över förtroendet och ser fram emot att jobba med Sveriges största sport och två varumärken som berör så många. Svensk ligafotboll står inför en mycket intressant resa, och vi på Isobar är fulla med tillförsikt att vi har verktygen för att hjälpa SEF utveckla och förädla Allsvenskan och Superettan, säger Jens Rundkvist, VD på Isobar.

SEF har också förrstärkt sitt kansli avsevärt och rustar för att kunna motsvara klubbarnas förväntningar på åtgärder.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.