"Zlatan ringer varannan dag"

Zlatans förhållande till Volvo har blivit mycket speciellt. ”Han ringer varannan dag och intresserar sig”, avslöjar Anders Gutafsson, vd för Volvo personbilar Sverige.
Zlatan Ibrahimovic fortsätter att hålla kontakt med Volvo och ringer till de ansvariga till reklamfilmen. Nu ska också hans bok lanserat i nya Volvo-bilar-

 

Made in Sweden och Zlatan har blivit ett begrepp och till och med reklamproffsen förvånas över genomslaget.

Och inte tog han så mycket betalt så många tog för givet. 

Han vill kolla

Som om inte det är nog visar Zlatan ett intresse för Volvo och fortsättningen på ett sätt som ingen hade kunnat föreställa sig.

- Zlatan är ett fenomen. Jag har inte träffat honom själv, men mina kollegor som skött kampanjen berättar att han var fantastisk att jobba med, säger Anders Gustafsson, vd för Volvo personbilar Sverige, till Helsingborgs Dagblad. 

- Varannan dag hör Zlatan av sig till vår marknadskoordinat på marknadsavdelningen för att höra hur många bilar vi sålt.

Ingår i nya Volvo

Nu finns också Zlatans biografi med i i 10 000 Volvo-bilar i Sverige, Norge, Danmark, Holland och Belgien

Fotbollsstjärnans bok kommer att finnas med som ljudbok från maj via den digitala ljudbokstjänsten Storytel för alla nya Volvobilar i. Men då krävs att underhållningssystemet Sensus Connect.

- För 30 år sedan slog ljudboken igenom i USA när radiotrötta bilister började lyssna på ljudböcker via bilarnas kassettbandspelare. För tio år sedan köpte jag en iPod i New York och insåg potentialen för den digitala ljudboken, säger Jonas Tellander, vd och grundare av Storytel i ett pressmeddelande.

- Det är fantastiskt att bidra till att cirkeln sluts nu när våra streamade ljudböcker på ett naturligt sätt letar sig in i Volvo-bilarnas underhållningssystem

Anders Gustafsson, vd för Volvo personbilar Sverige, berättar om hur Zlatan återkommer ofta och undrar om försäljningen av bilarna.

- Han var intresserad, nyfiken och vill att allt skulle bli hundraprocentigt. Och han bryr sig fortfarande. 

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Sverige behöver en smalare och mer centraliserad elitidrott. Det anser danska Idrottens Analysinstitut (Idan), i en utvärdering som presenteras i ny regeringsrapport från Centrum för idrottsforskning (CIF).
– Idans analys är viktig i ett läge där svensk idrott kommit till ett vägskäl. Vägvalet påverkar inte bara elitidrottens framtid, utan idrottsrörelsen i sin helhet, säger CIF:s utredare Johan R Norberg.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.