Brädspel ska ge bilsporten PR

Svenska Bilsportförbundet tar ett något annorlunda grepp. Inför banracingsäsongen lanseras ett brädspel för att sprida information och PR om sporten.
Jörgen Ekwall, marknadsansvarig på Svenska Bilsportförbundet, till vänster och Carlos Lilja, vd på Kunskapsspelen, presenterat ett ovanligt grepp. Ett brädspel ska ge bilsporten uppmärksamheten.

 

- Här kommer hela familjen tillsammans att ha spelstunder och samtidigt lära sig bilsporthistoria och även fakta kring hur bilar och olika tävlingsmoment fungerar. Vi finns redan på olika sätt med i den digitala världen med olika former av bilspel, så det blir intressant även med ett analogt familjespel, säger Jörgen Ekwall, marknadsansvarig på Svenska Bilsportförbundet. 

Bilsportförbundet har hjälpt till med produktionen och bl a tagit fram flera hundra frågor inom de 14 discipliner som finns inom förbundet. 

Mannen bakom idén är Carlos Lilja som under varumärket Spelemannen har producerat sedan 2004. Han står bakom ett 40-tal lokala kunskapsspel och några konceptspel. 

- Jag tror att helt analoga spel på ett spelbräde alltid kommer att finnas kvar även om många spel idag är elektroniska eller spelas över nätet. 

Med små bilar i trä, en massa frågekort och två tärningar är det meningen att spelaren ska lära sig bil, trafik, miljö, svensk bilsporthistoria och mer om svensk motorsport. 

- Bilsporten får inte alltid den uppbackning och uppmärksamhet som den förtjänar. Att sprida kunskap om vår bilsporthistoria, från vår motorprins Prins Bertil till dagens talanger, som exempelvis Pontus Tidemand och Marcus Ericsson, är både viktigt och inspirerande, tycker Carlos Lilja, vd på Kunskapsspelen. 

 

Supporterklubben, det är platsen för de allra trognaste. Därför är besvikelsen stor i Malmö Redhawks sedan misstankarna visade sig riktiga. För några veckor sedan började några personer i styrelsen misstänka att pengar försvunnit. I veckan kom bekräftelsen - kontot var tömt.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Hockey-Sverige tänker på Tobias Forsberg och det tar sig uttryck på olika sätt.

Forsbergs stiftelse har förstärkts rejält de senaste veckorna. Totalt handlar det om nästan 1 miljon kronor 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det finns nio företag med svensk bakgrund i årets Formel 1 serie, trots att det inte finns en enda svensk förare. Det visar Spomotion Analytics färska F1-analys. Antalet svenska företag har fördubblats jämfört med i fjol. 

Första kvartalet ifjol redovisade Svenska Spel en vinst på 975 miljoner kronor för det andra kvartalet. Siffrorna för andra kvartalet 2019 visar att vinsten sjunkit till 534 miljoner. Rörelsevinsten sjönk från 301 miljoner till 197 miljoner.

Populära programmet Vinterterstudion kanske inte behöver upphöra efter hösten 2021 då Nent Group har rättigheterna. SportExpressen har avslöjat att ett samarbete kan uppstå mellan Nent Group med bland annat  kanalerna TV3, TV6, TV8 och TV10  - och SVT.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.