Brädspel ska ge bilsporten PR

Svenska Bilsportförbundet tar ett något annorlunda grepp. Inför banracingsäsongen lanseras ett brädspel för att sprida information och PR om sporten.
Jörgen Ekwall, marknadsansvarig på Svenska Bilsportförbundet, till vänster och Carlos Lilja, vd på Kunskapsspelen, presenterat ett ovanligt grepp. Ett brädspel ska ge bilsporten uppmärksamheten.

 

- Här kommer hela familjen tillsammans att ha spelstunder och samtidigt lära sig bilsporthistoria och även fakta kring hur bilar och olika tävlingsmoment fungerar. Vi finns redan på olika sätt med i den digitala världen med olika former av bilspel, så det blir intressant även med ett analogt familjespel, säger Jörgen Ekwall, marknadsansvarig på Svenska Bilsportförbundet. 

Bilsportförbundet har hjälpt till med produktionen och bl a tagit fram flera hundra frågor inom de 14 discipliner som finns inom förbundet. 

Mannen bakom idén är Carlos Lilja som under varumärket Spelemannen har producerat sedan 2004. Han står bakom ett 40-tal lokala kunskapsspel och några konceptspel. 

- Jag tror att helt analoga spel på ett spelbräde alltid kommer att finnas kvar även om många spel idag är elektroniska eller spelas över nätet. 

Med små bilar i trä, en massa frågekort och två tärningar är det meningen att spelaren ska lära sig bil, trafik, miljö, svensk bilsporthistoria och mer om svensk motorsport. 

- Bilsporten får inte alltid den uppbackning och uppmärksamhet som den förtjänar. Att sprida kunskap om vår bilsporthistoria, från vår motorprins Prins Bertil till dagens talanger, som exempelvis Pontus Tidemand och Marcus Ericsson, är både viktigt och inspirerande, tycker Carlos Lilja, vd på Kunskapsspelen. 

 

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

De turister som besökte VM i Åre respektive Östersund spenderade nästan exakt lika mycket pengar per dag. Det är en slutsats i den stora VM-studien från Mittuniversitetets turismforskningscentrum ETOUR. Deras svar: 1 552 kronor/dag

Den totala ekonomiska effekten av världsmästerskapen i alpint och skidskytte för Jämtlands län beräknas uppgå till minst 176 miljoner kronor

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

Nu gör SVT en egen lansering. ”SVT – kanalen för damfotboll!”

Sportevenemang och tv – men i vilken kanal… Den här gången är det SVT som har varit på tårna. SVT har klart med större delen av det svenska damlandslagets kvalmatcher och landskamper och nu står det klart att EM 2021 sänds i SVT. 

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.