Sportjättar vill vara utan päls

Stadium, Intersport och Team Sportia har minst en sak gemensamt just nu: De tar samhällsansvar genom att tala om att de inte säljer pälsprodukter från djur.
Den här typen vill varken Stadium, Inter Sport eller Team Sportia veta av. Sportjättarna går samman går samman och har gått med på den s k pälsfria listan.

 

Pälsfria listan är namnet på den lista som tagits fram av det internationella nätverket Fur Free Alliance under projektnamnet Fur Free Retailer Program.

94 svenska företag på listan

Bakom Fur Free Alliance står 30 djurrätts- och djurskyddsorganisationer från hela världen, bland annat Djurens Rätt i Sverige. Gemensamt är att de alla arbetar för en pälsfri värld.

Den världsomspännande listan har i dag 297 företag som via avtal försäkrat att de inte säljer, eller kommer att sälja, klädesplagg eller accessoarer med päls från djur.

94 av dessa har verksamhet i Sverige. Tre av dessa i sin tur är alltså sportjättarna Stadium, Intersport och Team Sportia. 

Påverka andra aktörer

Ulf Kinneson, vd för Intersport med över 150 butiker runt om i landet, förklarar i Djurens Rätts medlemstidning Djurens Rätt att pälsfria listan är ett viktigt steg i Intersports arbete med att visa samhällsengagemang. 

- Intersport tar avstånd ifrån att djur avlivas för sin päls skull och har under en längre tid haft pälsfria butiker, men i och med beslutet kommuniceras ställningstagandet tydligare till våra kunder. Vi tror även att det kan påverka andra aktörer i branschen att skriva på listan. Tillsammans kan vi göra ännu större skillnad, säger Ulf Kinneson.

Intersports vd hoppas att företagets ställningstagande har inverkan både på pälsindustrin och andra företag i branschen – i det sistnämnda fallet att också bli pälsfria. 

Positiv reaktion från kunderna

Reaktionen från kunderna har varit positiv, enligt Ulf Kinneson:

- Vi har fått massvis av positiva reaktioner på vårt beslut, inte minst i sociala medier, säger han till tidningen Djurens Rätt.

Stadium, Nordens största sportkedja, har också skrivit på och är med på listan. Även Stadium har goda erfarenheter att berätta om.

- År 2011 tog Stadium beslutet att bli en pälsfri kedja. Vi kan inte påvisa på några konkreta resultat i form av ökad försäljning eller varumärkesvärde. Sedan vårt deltagande har dock responsen varit väldigt positiv både externt och internt, säger Stadiums PR- och informationschef Ebba Seidlitz till Idrottens Affärer. 

Kunderna ska känna sig trygga

Det var flera sammanhängande anledningar till beslutet, som gäller Stadiums samtliga 150 butiker i Sverige, Danmark och Finland.

- Genom vårt deltagande i Fur Free Alliance vill vi att våra kunder ska känna sig trygga med produkterna vi erbjuder. För oss är det viktigt att tydligt visa vad vi står för både gentemot våra kunder och leverantörer, och att agera efter dessa värderingar, säger Ebba Seidlitz. 

Claes Forsberg, vd för Svenskt Sportforum, branschorganisation för tillverkare, leverantörer och återförsäljare av sport- och fritidsartiklar i Sverige, säger till Idrottens Affärer:

- Det är viktigt att våra medlemsföretag tar ställning helhjärtat och med stor trovärdighet.  Ett engagemang som detta måste förankras internt hos alla anställda. Då blir det en viktig och seriös ingrediens i varumärket. Därmed blir det i sin tur betydelsefullt för kunderna och avgör vad och var de handlar. 

Camilla Björkbom, ordförande i Djurens Rätt, säger om sportkedjornas engagemang:

- Jag är oerhört glad över det ökande intresset hos företagen att visa att de tar ställning. Djurskydd har blivit en naturlig del av deras etiska arbete och det är något som är viktigt för många människor. Det är glädjande att företag alltmer börjar titta på alternativa material, så att kunderna kan köpa snygga och funktionella kläder utan att djur lidit för dem.

Räven hör också till de grupper som utnyttjas för klädindustrin, men i Sverige vill allt flera företag inte veta av utnyttjandet av djur.  

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

Under 2019 stod Skåne som värd för 23 procent  av de internationella idrottsmästerskap som arrangerades i Sverige - dvs 11 av 47 internationella mästerskap. Det visar den senaste statistiken från Centrum för Idrottsevenemang som varje år tar fram statistik över antalet internationella mästerskap som arrangeras i Sverige. 

Det innebär att Skåne är främst i landet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

Världscupen i längdskidåkning har en stor plats i svenskarnas hjärta och hälften av svenskarna (50 procent) planerar att titta på SVTs vinterstudion.

Det finns skillnader mellan hur män och kvinnor tittar på vintersport. Var tredje kvinna (33 procent) har Vinterstudion på i bakgrunden medan de gör andra saker. Det gäller bara för var fjärde man (24 procent).

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.