Sportjättar vill vara utan päls

Stadium, Intersport och Team Sportia har minst en sak gemensamt just nu: De tar samhällsansvar genom att tala om att de inte säljer pälsprodukter från djur.
Den här typen vill varken Stadium, Inter Sport eller Team Sportia veta av. Sportjättarna går samman går samman och har gått med på den s k pälsfria listan.

 

Pälsfria listan är namnet på den lista som tagits fram av det internationella nätverket Fur Free Alliance under projektnamnet Fur Free Retailer Program.

94 svenska företag på listan

Bakom Fur Free Alliance står 30 djurrätts- och djurskyddsorganisationer från hela världen, bland annat Djurens Rätt i Sverige. Gemensamt är att de alla arbetar för en pälsfri värld.

Den världsomspännande listan har i dag 297 företag som via avtal försäkrat att de inte säljer, eller kommer att sälja, klädesplagg eller accessoarer med päls från djur.

94 av dessa har verksamhet i Sverige. Tre av dessa i sin tur är alltså sportjättarna Stadium, Intersport och Team Sportia. 

Påverka andra aktörer

Ulf Kinneson, vd för Intersport med över 150 butiker runt om i landet, förklarar i Djurens Rätts medlemstidning Djurens Rätt att pälsfria listan är ett viktigt steg i Intersports arbete med att visa samhällsengagemang. 

- Intersport tar avstånd ifrån att djur avlivas för sin päls skull och har under en längre tid haft pälsfria butiker, men i och med beslutet kommuniceras ställningstagandet tydligare till våra kunder. Vi tror även att det kan påverka andra aktörer i branschen att skriva på listan. Tillsammans kan vi göra ännu större skillnad, säger Ulf Kinneson.

Intersports vd hoppas att företagets ställningstagande har inverkan både på pälsindustrin och andra företag i branschen – i det sistnämnda fallet att också bli pälsfria. 

Positiv reaktion från kunderna

Reaktionen från kunderna har varit positiv, enligt Ulf Kinneson:

- Vi har fått massvis av positiva reaktioner på vårt beslut, inte minst i sociala medier, säger han till tidningen Djurens Rätt.

Stadium, Nordens största sportkedja, har också skrivit på och är med på listan. Även Stadium har goda erfarenheter att berätta om.

- År 2011 tog Stadium beslutet att bli en pälsfri kedja. Vi kan inte påvisa på några konkreta resultat i form av ökad försäljning eller varumärkesvärde. Sedan vårt deltagande har dock responsen varit väldigt positiv både externt och internt, säger Stadiums PR- och informationschef Ebba Seidlitz till Idrottens Affärer. 

Kunderna ska känna sig trygga

Det var flera sammanhängande anledningar till beslutet, som gäller Stadiums samtliga 150 butiker i Sverige, Danmark och Finland.

- Genom vårt deltagande i Fur Free Alliance vill vi att våra kunder ska känna sig trygga med produkterna vi erbjuder. För oss är det viktigt att tydligt visa vad vi står för både gentemot våra kunder och leverantörer, och att agera efter dessa värderingar, säger Ebba Seidlitz. 

Claes Forsberg, vd för Svenskt Sportforum, branschorganisation för tillverkare, leverantörer och återförsäljare av sport- och fritidsartiklar i Sverige, säger till Idrottens Affärer:

- Det är viktigt att våra medlemsföretag tar ställning helhjärtat och med stor trovärdighet.  Ett engagemang som detta måste förankras internt hos alla anställda. Då blir det en viktig och seriös ingrediens i varumärket. Därmed blir det i sin tur betydelsefullt för kunderna och avgör vad och var de handlar. 

Camilla Björkbom, ordförande i Djurens Rätt, säger om sportkedjornas engagemang:

- Jag är oerhört glad över det ökande intresset hos företagen att visa att de tar ställning. Djurskydd har blivit en naturlig del av deras etiska arbete och det är något som är viktigt för många människor. Det är glädjande att företag alltmer börjar titta på alternativa material, så att kunderna kan köpa snygga och funktionella kläder utan att djur lidit för dem.

Räven hör också till de grupper som utnyttjas för klädindustrin, men i Sverige vill allt flera företag inte veta av utnyttjandet av djur.  

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Nu börjar det bli trångt på läktarna runt centercourten vid Båstad tennisstadion. Räkna med nytt publikrekortd i sommar. Den ene världsstjärnan efter den andre har gett klartecken till att komma i sommar. Senast  sa världstvåan Jannik Sinner ja till Nordea Open.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.