En biljettmarknad i förändring

Vårt sätt att boka och köpa biljetter till evenemang är under stark förändring. Dessutom sluter klubbar avtal på egen hand.
Vårt sätt att köpa biljetter till olika event förändras. På marknaden i Sverige finns det framför allt två bolag som slåss om herraväldet. Foto: TT

 

Kalmar FF har tecknat avtal med Transticket om nytt biljettsystem. Det ett av många nya avtal som bolaget skrivit de senaste åren där bolaget gått från att vara en liten aktör till den snabbast växande på dagens marknad.

Tidigare en dominant

Biljettsystem var under många år ett monopol där en aktör var återförsäljare åt alla arenaoperatörer.  De professionella klubbarna har insett att de måste äga kunden, kunna arbeta med dynamiska priser, flytta försäljning till nätet och mobilen och kunna nå ut till många genom samverkan med CRM-system.

Konkurrensen om människors fritid ökar och när Kalmar nu byter till Transticket är det en del av ett omfattande arbete med att bevara attraktivitet i sina event såväl som det än viktigare att äga sina kunder.

2013 var ett bra eventår i Sverige. Trots det tappade Ticnet 20 miljoner kronor i omsättning och halverar sitt resultat. Det berodde till mycket stor del på att Hockeyligan lämnade Ticnet i maj 2013 och skrev kontrakt med Transticket för säsongen 13-14. 

Globen bytte också

Ticnet tappade även Globen, men det skedde sent under 2013 och påverkar resultatet först för 2014.

Transticket som största aktör på ”white label” segmentet har möjligheter att fortsätta växa snabbt. Det primära värde Ticnet erbjöd i form att vara den biljettssajt som folk kände till har försvunnit då besökarna via Google hittar till biljetterna.

Det här kommer påverka arenaindustrin mycket, klubbarna måste tänka nytt och agera helt annorlunda för att skapa de vinster som ett white label biljettsystem kan skapa. 

Dynamisk prissättning, utveckling av CRM-system, paketerade produkter, mobila biljettköp är bara några effekter av den snabbt förändrade biljettmarknaden.

Göran (inte verifierad)

fre, 2014-09-26 15:31

1. Mumbojumbo

Google är inte bara bra för biljettköpare som vill hitta biljettsäljare utan även för de som vill förstå all mumbojumbo-lingo som används i artikeln. En utveckling jag ser fram emot på biljettmarknaden i Sverige är något som liknar det som Ticketmaster i USA tillhandahåller och det är Ticketexchange. Där du som ägare av biljett/årskort kan sälja din biljett till någon via officiell kanal och på så sätt skapa säkerhet för både köpare och säljare. Nu i Sverige finns Blocket för privatpersoner som vill sälja och skumma firmor som säljer som biljett.nu m.fl.

Danne (inte verifierad)

tis, 2014-09-30 00:32

2. Transticket

Hockeyn har gjort en stor felinvestering i Transticket. Extremt krångligt att köpa en biljett och inga finesser som fungerar över huvud taget. Snart fattar klubbledningarna att det t o m är en anledning till de skrala publiksiffrorna. Folk vill men KAN inte köpa biljett!! Artikelförfattaren är tydligt köpt för att förmedla denna reklam. Gå INTE i fällan!

Hur  ansträngd situationen är i Östersunds FK beskrivs av dagens fakta – klubben har fått in drygt 7,7 miljoner kr, men behöver ytterligare 11 miljoner! Sedan den 1 september har klubben lyckats samlat in7,7 miljoner kronor av de tio miljoner kronorna som föreningen behöver kortsiktigt och av de 15 miljoner kronorna som behövs långsiktigt.

När nykomlingen Åby-Tjureda i elitserien basunerade ut att vi ska bygga en bandyhall var det många som hånlog. En bandyhall mitt i skogen i Åby-Tjureda socken med 750 invånare? Det går inte, var andemeningen. Underskatta aldrig smålänningar. Nu är hallen klar. Bygget tog fem månader. Världsrekord?

Kostnad: 43 miljoner kronor. Hallen är stålklädd men fullisolerad. Ljus och fin invändigt med träläktare som ger ett varmt intryck, Yta: 78x120 meter. Plats för 2 000 stående, plus 102 stolar som monterades på torsdagen. Takhöjd tolv meter till lamporna enligt Bandyförbundets bestämmelser.

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.