Hammarby lockar mer än någonsin
Hammarby noterar svårslagna rekord. Hemma på Tele2 Arena kommer över 300 000 åskådare ha sett laget under säsongen. Det är rekord och innebär ett hemmasnitt på drygt 20 000 åskådare.
Över 300 000 åskådare
Inte sedan 2007 har ett svenskt lag kunnat samla ett snitt på hemmaplan på över 20 000 åskådare.
Satsningen kostade. Nanne Bergstrand som tränaren och Mats Jingblad som sportchef var stora investeringar. Plus tio nya spelare.
Det var investeringar för åtskilliga miljoner.
Men enigheten i Hammarbys ledning var stor och med hjälp av finansiärer blev satsningen möjlig.
När två omgångar återstår leder Hammarby Superettan, men där är det trångt och varje poäng och varje mål kan vara avgörande.
Hammarby 28 17 6 5 63-27 57
-------------------------------------------
Gif Sundsvall 28 18 3 7 54-34 57
Ljungskile 28 15 11 2 56-24 56
Rysare mot Gais
Hammarbys vd, Henrik Kindlund, är lika nervös som alla andra. Men han är lugn på en punkt, miljoninvesteringarna höll. Klubben har tjänat igen de stora beloppen tack var en mycket trogen publik hemma på Tele2 Arena.
Nu står Hammarby inför höstens stora rysare, mötet med Gais i Göteborg. Ett Gais som med seger kan säkra kontrakt.
Det kan bli en riktig nagelbitare, två klassiska svenska fotbollsklubbar som möts i en match som betyder väldigt mycket. Intresset är mycket stort. När onsdagens försäljning avslutades hade över 7 000 biljetter sålts och GAIS siktar mot femsiffrigt.
Har lockat alla
- Vi tror och hoppas på 10 000 på söndag, matchen är ju mycket viktig för båda lagen, låt vara i var sin del av tabellen. Men vi är ruggigt stärkta av vår bortaseger mot Öster i söndags. Vi ska ge seriefavoriterna en riktig fajt, säger GAIS sport- och klubbchef Jonas Lundén.
Sedan ska Hammarby möta Jönköpings Södra den 2 november i årets sista match. Publikutrymmena är redan slutsålda och 29 500 åskådare kommer att fylla arenan.
Och det innebär att Hammarby kommer att locka totalt 307 000 åskådar – lika med nytt publikrekord.
15 hemmamatcher x cirka 20 500 åskådare – det är galna siffror, sådana som alla klubbar bara kan drömma om.
- Det känns helt fantastiskt, och lite märkligt, att inte någon svensk klubb i historien som haft så många besökare under en säsong, säger Henrik Kindlund till DN.
”Bajenstämningen” och den nya arenan ser han som förklaringar till intresset. Och han framhåller hur barnfamiljer och kvinnor har bidragit starkt till rekordsiffrorna.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy.
I Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet ”folket älskar Villa, inte bandy”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.