Så fördelas 260 TV-miljoner

32 klubbar i allsvenskan och superettan får 260 miljoner i ersättning från TV. Nu har de lyckats enas om en ny modell hur pengarna ska fördelas.
Mats Enqvist, SEF:s generalsekretare, berättar om fördelningen av 260 TV-miljoner.

 

Av de 260 miljonerna går 75 procent till allsvenskan och 25 procent till superettan. 

Klubbarna ingår i Föreningen Svensk Elitfotboll och det är dit miljonerna först kommer för att sedan fördelas bland föreningarna. 

Sportsliga styr

- Avsteget från tidigare är egentligen inte så stort. Nu rensade man upp en ganska rörig modell vi haft sedan tidigare, säger SEF:s generalsekreterare Mats Enquist.

Istället för ett flertal parametrar som tabellplacering, publiksiffror och tv-tid ska pengarna fördelas från sportsliga resultat över tid.

Om en allsvensk klubb når ”maxbeloppet” och får 9,35 procent ett år innebär det drygt 18 miljoner kronor på en säsong, medan en klubb som får minsta möjliga belopp (5,40 procent) får 10,5 miljoner. En skillnad på 9,5 miljoner kronor alltså.

Jämnare fördelning 

Den svenska modellen för fördelningen av TV-pengar har kritiserats under många år och inte minst storklubbarna vill ha en ojämnare fördelning.

Den gamla modellen gynnade de som syntes mest i TV, dvs de största klubbarna, men nu styr det sportsliga resultatet.

- Den stora skillnaden är att den nya modellen är lite mer förutsägbar än tidigare och det var många av klubbarnas önskemål. Nu rensade man upp en ganska rörig modell vi haft sedan tidigare. Det är en smaksak hur man vill ha det, och min enda åsikt här är att det är bra att ha en något sånär förutsägbar modell.

Misslyckande inte så dyrbart

Fördelningen av pengar räknas på sportsliga resultat över en femårsperiod. För att få ut maxbelopp (9,35 procent av totalen) måste en klubb nå resultat över tid och inte bara under en enskild säsong. Det ska inte bli så dyrbart att misslyckas ett år.

- Man vill ha en tröskel där man garanterar de lägst placerade lagen en grundnivå. Ett lag som slutade trea ena året kanske slutar på 14:e plats året efter och det får stora ekonomiska konsekvenser, säger Mats Enqvist.

- Med det här upplägget så rasar du inte ihop på ett år. Om du däremot har några bra år sportsligt så kommer du kunna räkna hem mer pengar.

Martin Petersson, FotbollDirekt

Simon Strömberg (inte verifierad)

mån, 2014-12-15 23:37

1. Pengafördelning

Intressant och bra artikel! Bra jobb. Ett detaljfel bara. Det blir ju 7,5 millars skillnad, väl? Keep up the good work!

Vågar jag? (inte verifierad)

tis, 2014-12-30 12:56

2. det är ju publiklagen 4-6 st

det är ju publiklagen 4-6 st som står för 90% av intresset hos tv tittarna ! Mjällby- Ljungskile drar inte många tittare Idiotiskt ! Självklart borde publiksnitt vara mest avgörande!

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.