Golfförbundet vill sälja

Framtiden för papperstidningar är vacklande. Det samma gäller idrottens tidningar. Riksidrottsförbundets Svensk Idrott försvann i fjol och nu signalerar Svenska Golfförbundet att tidningen Svensk Golf är till salu.
Kostnaderna har stigit avsevärt och nu väljer golfförbundet att försöka sälja både sajt och tidning.

 

Under januari och februari ska förbundet, enligt golf.se, gå ut med en förfrågningsprocess för att undersöka intresset för att köpa och producera det redaktionella innehållet i Svensk Golf, på Golf.se samt Golfguiden. Förbundet har anlitat konsulten Carl Gyllfors, tidigare bland annat vd på Aftonbladet, inför en försäljning.

Bygger om

Samtidigt ska sajten golf.se att genomgå en förändring. I fortsättningen ska Svensk Golf ha ett redaktionellt innehåll på nya svenskgolf.se medan förbundets information till medlemmarna blir kvar på www.golf.se

Gunnar Håkansson, förbundets generalsekreterare, är övertygad om att ny ägare kan lyckas vid ett övertagande.

- En extern producent har större möjligheter till lönsam verksamhet.

Kostnaderna har ökat

Ett avgörande skäl till beslutet är att det har blivit allt dyrare att ge ut Svensk Golf. Texter, layout, papper, tryck, distribution, kostar allt mera samtidigt som annonsmarknaden har försämras. 

- Det framtida underskottet skulle på sikt kunna äventyra förbundets övriga verksamhet.

- Nu är det dags för en professionell aktör att fortsätta utveckla tidningen i samma linje för framtiden.

1964 tog förbundet över tidningen och 2016 ska tidningen bli 70 år, är det tänkt.

Begär mycket

Förbundet begär rätt mycket av blivande köpare.

- En förutsättning för affären är att personalen bereds anställning hos den nya producenten. Det är också en förutsättning att tidningen fortsatt blir en medlemstidning enligt samma princip som tidigare, det vill säga en tidning per hushåll till medlemmar i en svensk golfklubb, säger Håkansson.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Sverige behöver en smalare och mer centraliserad elitidrott. Det anser danska Idrottens Analysinstitut (Idan), i en utvärdering som presenteras i ny regeringsrapport från Centrum för idrottsforskning (CIF).
– Idans analys är viktig i ett läge där svensk idrott kommit till ett vägskäl. Vägvalet påverkar inte bara elitidrottens framtid, utan idrottsrörelsen i sin helhet, säger CIF:s utredare Johan R Norberg.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.