Miljonsponsring hjälper inte Färjestad

Det hjälper inte att Karlstad kommun sponsrar Färjestads BK med runt 10 miljoner kronor per år. Klubben måste sparka fem anställda.
En sjundeplats av tolv lag i SHL, nja, värmlänningarna hade hoppas på bättre resultat. Och ekonomin visar inte heller rätt resultat. Tränaren Tommy Samuelsson känner av snålvinden precis som alla andra i föreningen. Foto: Mikael Fritzon, TT

 

Ändå har Färjestadskoncernen ett eget kapital om 72 miljoner kronor och 48 miljoner för moderföreningen Färjestad BK, men problemet är att mycket är bundet i arenan.

Senast -5,4 miljoner

- Vi behöver spara en ansenlig peng, deklarerade vd:n Stefan Larsson för några veckor sedan och nu står det klart att fem personer tvingas lämna klubben.

I somras tvingades Linköping HC att sparka fem anställda och nu måste även Färjestad BK ta till drastiska åtgärder.

Klubben har flera säsonger med ekonomiska förluster, senast 5,4 miljoner och Färjestads tillgångar har sakta minskat. 

- Förändringarna är del av flera åtgärder för att stärka oss för framtiden och säkra oss om att vi på bästa sätt kan leverera på samtliga våra målsättningar, säger vd:n Stefan Larsson.

Förändrade arbetsvillkor

- Efter att vi initierat behovet av förändringar har vi fört dialoger med vår personal samt haft förhandlingar med berörda fackföreningar inom ramen för de kollektivavtal Färjestad BK omfattas av. Jag imponeras över personalens och alla övriga inblandades sätt att hantera en väldigt svår situation och process. Det är aldrig enkelt och det är alltid tråkigt med den här typen av förändringar, säger Larsson

Resultatet av processen är att de här personerna får förändrade arbetsuppgifter alternativt lämnar Färjestads organisation:

• Anders Steen, scout - lämnar Färjestad BK

• Thomas Rundqvist, marknad – går till annan befattning som Junior och Ungdomsansvarig

• Kjell Dahlin, administration – lämnar Färjestad BK

• Jörgen Kalitzki, kommunikationschef – lämnar Färjestad BK

• Peter Johansson, ansvarig Junior och Ungdom – lämnar Färjestad BK

• Hans Jonsson, material – lämnar Färjestad BK

• Mattias Johansson, ledare ungdom – får delvis ändrat uppdrag

Med de här förändringar har klubben en prognos om att spara 3,5 miljoner varje år.

Kommunen sponsrar med 10 miljoner

- Vi undersöker fortsatt om vi kan hitta alternativa lösningar t ex genom pensionsavgångar som kan öppna för förändringar, men i dagsläget är det ovanstående förändringar som nu genomförs, säger Larsson.

Samtidigt framkommer hur Karlstads kommun varje år satsar ca 10 miljoner kronor på Färjestad genom de avtal man har med klubben och dess dotterbolag.

- Färjestad är ett av de starkaste varumärken vi har. Det är bra för besöksnäringen och det är bra för bilden av Karlstad, säger kommunalrådet Per Samuel Nisser (M) till SVT Värmlandsnytt.

Dotterbolag

Ett avtal är från 1999 då klubben köpte ishallen av Karlstads kommun som betalar 5,8 miljoner för att skolor och allmänheten får ett antal timmar i hallen. Dessutom ingår en loge för representation samt 30 biljetter. Avtalet gäller 20 år.

5 miljoner får klubben för att marknadsföra kommunen i samband med matcherna i Europaligan CHL. Kommunala bolaget Karlstads Energi ingår i klubbens guldklubb och det kostar 800 000 kr per säsong.

Ett annat kommunalbolag, flygbolaget Karlstad Airport, ingår också i guldklubben och det till en kostnad av 250 000 kronor per säsong. Ett avtal som upphör efter den här säsongen. I sammanhanget ska nämnas att Färjestad köper reklam på flygplatsen för 50 000 kronor.

Klubben har ett dotterbolag, Karlstad Event, som har ett avtal med Karlstads kommun, och avtalsbeloppet är 1,5 miljon kronor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.