Stjärnagenturen växer igen

IMG växer igen, inte minst tack vare kontoret i Stockholm. Kristian Hysén har varit med hela vägen, från legendaren Mark Mcormacks glansdagar till ägarskiften och dagens nyexpansion.
Ett av IMG:s uppdrag och med Kristian Hysén som den ansvarige är att sköta affärerna för boxaren Wladimir Klitschko. Då ingår också ett PR-åtagande och här ses duon vid Wimbledon-tennisen i fjol.

 

Det handlar om världens en gång största och mest berömda agentföretag som skrev avtal för stjärnor inom idrott och underhållning, upprättade kontrakt inom TV och reklam och bevakade arenornas rättigheter på alla områden.

I den här internationella managementorganisationen anställdes Kristian Hysén som 25-åring.

Han är en av få som blev kvar när bolaget tappade en länge naturlig position på de stora scenerna och inte syntes lika frekvent i svensk press. Han har också arbetat under samtliga ägare, McCormack – Forstmann - WME.  

Förändringens vind

Mark McCormack grundade ett bolag som världen aldrig tidigare hade sett motsvarigheten till. Men allt har ett slut och dynastin bröts när Mark McCormack dog den 16 maj 2003.

Förändringens vind svepte in över Stockholmskontoret där ett stort antal nyckelpersoner slutade successivt och flera av dem valde att starta egen verksamhet.

Sedan några år tillbaka rustar IMG igen, både globalt och via Stockholmskontoret. En expansion som omfattar en rad sporter och på flera olika områden. Det har skett lite i skymundan, men med framgång.

- Jag möts ibland av kommentarer typ ”har ni försvunnit från marknaden". Det har vi inte alls, bolaget är starkare än på många år, skrattar Kristian Hysén som leder verksamheten.

Han knackade på

Kristian Hyséns egen historia är också speciell.

Han läste på juristlinjen i Lund, skrev sitt examensarbete och praktiserade som jurist i Hamburg och var på väg att välja den klassiska banan, dvs att börja på en advokatbyrå. Men han kände en stark frestelse till sportbranschen.

- När jag tog studenten fick jag boken ”Allt du inte får lära dig vid Harvard Business School”, skriven av Mark McCormack och då fick jag upp ögonen för att kombinera affärer med idrott.

- Jag tog själv kontakt med IMG:s kontor i Hamburg, New York och London och sa att jag var villig att börja var som helst där det uppstod en öppning. 

Trainee i New York och Tokyo

Det dröjde inte förrän han fick besked om att det kunde bli aktuellt med en rekrytering i Stockholm. 

- Efter en intervju dagen innan julafton och några veckors diskussioner kom vi överens eller rättare sagt, dåvarande VD:n Lars Sternmarker beslöt att ge mig ett jobb.

Placeringen i Stockholm blev till en trainee-period i Paris, New York och Tokyo och det kombinerade Kristian Hysén med MBA-studier.

Sedan dess har han varit IMG trogen. Som 47-åring är han nu chef för IMG Media i Norden, Tyskland-Schweiz-Österrike, Benelux samt Ryssland och ingår också i IMG Medias internationella ledningsgrupp.

- Fantastiska år... Jag har haft världen som arbetsfält och fått uppleva så mycket.

Nådde hela vägen fram

Han var junioren som blev chef.

- Allt har förändrats. Tidigare kunde jag ha 100 resdagar på ett år och flög över hela världen. Numera med datorn och mobilen gäller andra villkor. Men ändå, det är via personliga möten och möjlighet att bygga relationer som det blir mest lyckat. Då når man fram och får till affärer.

Han älskar att jobba, det står klart. Och det är ingen brist på uppgifter.

Fokus för Kristian Hysén och hans team i Norden just nu är att fortsätta utveckla Diamond League i friidrott, etablera en boxningsdivision i bolaget, skapa synergier mellan IMG och ägarbolaget WME i Norden och att där hitta nya affärsmöjligheter.

Förhandla för IOK

Han ska jobba som konsult för IOK när OS-sändningarna för 2018 och 2020 ska säljas. 

- Vi hade samma roll för 2014 och 2016. OS är tveklöst ett av de mest prestigefyllda och stimulerande evenemangen som finns att arbeta med.

Förhandlingen om TV-rättigheterna ska starta i maj och positionerande har redan börjat. Ett avgörande om vilken kanal som får sända OS från 2018 och framåt avgörs senare under året.

Kontrollerade hela värdekedjan 

IMG Sverige har inte längre en lika uppmärksammad position på evenemangs- och klientsidan. Däremot är rättighetsförsäljningen inom media starkare än någonsin både nationellt och internationellt.

- Vi har en omfattande portfölj inom golf, tennis, friidrott, motorsport, cykel, fotboll och flertal andra idrotter.

Stockholmskontoret grundades 1989 av Lars Sternmarker som var IMG:s Norden-chef under 15 år. Här jobbade runt 35 personer som mest och allt koordinerades via London och huvudkontoret i USA.

McCormack skapade en koncern och en verksamhet som byggde på att representera idrottsmän, driva evenemang, producera och sälja TV-rättigheter. IMG kontrollerade hela värdekedjan.

Den 16 maj 2003 dog 73-årige Mark McCormack och allt det självklara var inte längre lika givet. Vinstmaskinen började hacka.

Jobbar med Nobelstiftelsen

I dag växer företaget igen och arbetsfältet för cirka 15 medarbetare gäller IMG:s uppdrag i Ryssland och norra Europa samt det globala ansvaret för koncernen i friidrott och boxning.

- Vi driver också produktionsverksamhet där det största projektet, trav för Rikstoto i Norge, hanteras i samarbete med vårt Oslo-kontor som även är med och arrangerar Nobels Fredspriskonsert.

Bland de större uppdragen finns Diamond League, friidrottscirkusens 15 tävlingar.

Skapade nya Diamond League

IMG Stockholm var med och skapade själva konceptet från grunden. Föregångaren, Golden League som hade sex tävlingar i Europa började bli utdaterad och friidrotten var i behov av något nytt.  

Beslutet om ett IAAF Diamond League med 15 tävlingar i Europa, USA, Mellanöstern och Asien, kom vid ett avgörande möte i Stockholm efter en längre tids maktkamp mellan evenemangsarrangörer och internationella förbundet.  

Nu har IMG ett kontrakt med Diamond League, där DN Galan ingår, till och med 2019.

Matchar bröderna Klitschko

Ett av de något udda uppdragen är att ansvara för affärsverksamheten runt boxarbröderna Wladimir och Vitalih Klitschko.

- Under en lunchtimme skulle vi få chansen att presentera planerna på hur vi ville samarbeta. Det blev ett sex och en halv timme långt möte med deras företrädare.

Därefter sa brödernas talesman: ”Vi har så mycket gemensamt och vi trivs med varandra, det finns inte en chans att vi inte ska jobba ihop”.

Det resulterade i IMG:s avtal med KMG (Klitschko Management Group GmbH) och gäller främst medierättigheterna för Wladimir Klitschkos titelmatcher, men också hans affärer. Brodern Vitalih Klitschko gör numera politisk karriär i det oroliga Ukraina.

Lite Beckhamstuk

Sedan kontraktet skrevs har Kristian Hysén funnits vid ringside vid ett antal matcher och han har även rest med Wladimir Klitchko på PR-turné till Wimbledon i London och till Super Bowl i USA.

- Wladimir börjar bli allt mer etablerad i USA. Att han har en flickvän, Hayden Panettiere, som är skådespelare i Hollywood gör ju inte saken sämre. Det är lite Beckhamstuk över allt.

- Det är ett fantastisk roligt projekt och Wladimir är på många sätt en fascinerande idrottsman och person. Han är obesegrad de senaste tio åren, talar ryska, ukrainska, tyska och engelska flytande, är en framgångsrik och ödmjuk entreprenör.

Nästa fight sker i klassiska Madison Square Garden i New York den 25 april. Naturligtvis är Kristian Hysén på plats.

I IMG:s DNA

Golfen ligger i IMG:s DNA och var också den sport där Mark McCormack lade grunden till företagets affärsidé.

- Vi har fortsatt en stark position och rättighetsportföljen inkluderar PGA European Tour, Ryder Cup, The Open, US Open, US PGA Championship samt LPGA med samtliga majors, Asian Tour.

Här finns också en klientverksamheten som växer. Senast tillkom Henrik Stenson efter IMG:s förvärv av managementföretaget Icon och nyligen rekryterades Anna Nordqvist till stallet där också Thomas Björn, Alex Norén och Annika Sörenstam ingår. 

Rallycross nästa stora sport

I tennis handlar det mera om försäljning av mediarättigheter, bl a för Wimbledon, US Open, Australian Open, samtliga ATP 1000- och 500-series.

- Internationellt är här klientverksamheten av betydelse för bolaget eftersom vi har bl a Novak Djokovic.

Inom motorsport representerar IMG Nascar, Moto GP, V8 Supercars och är sedan några år tillbaka ägare till både Speedway GP och VM-serierna i rallycross.

- Rallycrossen är den motorsport som utvecklas snabbast. Det är actionfyllt, har överkomliga startkostnader för team och tillverkare, är en bra arenaupplevelse, inte för dyr att producera och med ett bra TV-format. Inom några år är rallycrossen den starkaste motorsportprodukten på marknaden, frånsett F1, hävdar Hysén bestämt.

Vill värva klienter

Att bevaka och skriva avtal om TV-rättigheter ger de stora pengarna och står för merparten av intäkterna.

Men nu har klientdivisionen fått förnyat fokus. Det är den vägen många affärer inleds.

- Stjärnorna skapar uppmärksamhet och öppnar dörrar. På det sättet får vi kontakt med bolag och marknader.

Här ska Kristian Hysén och hans kollegor göra en satsning. Flera idrottsstjärnor och artister ska knytas till företaget.

- Vi kan ju det här och för varje stjärna öppnar sig nya affärer.

Det var så Mark McCormack också resonerade.

Thomas Ejderhov

Kristian Hysén på besök i Doha i samband med en tävling i Diamond League, friidrottsserien som IMG har stor del i.

Fakta

Mark McCormack var regissören av affärsidén. Han var vaken och han var först. TV, kändisar, exponering, det gick att tjäna pengar på allt. Någon skulle bevaka deras rättigheter, alla behövde hjälp med förhandingar och skriva avtal. Det insåg Mark McCormack och det blev också en miljardindustri.

Stjärnor och berömdheter bländades av all annan glans. Alla tillhörde IMG som också ansvarade för TV-, event- och reklamrättigheter för OS, NHL, NFL, Wimbledon och British Open med flera. Omsättningen var vissa år så stor som 15 miljarder kronor.

När Mark McCormack dog 2003 förändrades mycket.

Private Equity-företaget Forstmann & Little tog över IMG i ett första ägarskifte 2004/05, köpeskillingen var 750 miljoner dollar. Klientverksamheten minskade, hockeydivisionen såldes och Forstmann tillsatte sig själv som VD och det betraktades som synnerligen ovanligt för en person som kom in som investerare.  

När en av de ledande personerna, Bill Sinrich, en tid efter ett turbulent avskedande tog sitt liv blev det tydligt att IMG stod inför stora förändringar.  

2011 drabbades Ted Forstmann av en hjärntumör och dog kort därefter. IMG såldes i slutet av 2013, för 2,4 miljarder dollar, till WME, ett managementföretag från Hollywood och som representerar film- och musikstjärnor.

Under den tredje fasen, ägandet under WME, har IMG återfått kraften igen. Ari Emanuel och Patrick Whitesell delar på VD-ansvaret, de beskrivs som karismatiska ledare och har planer om en börsnotering.

Lite av McCormacks anda svävar åter över företaget.

Manchester United behövde en poäng borta i sista Premiär League matchen mot Leicester. Matchen hade kallats miljardmatchen, så mycket pengar stod på spel. United gjorde vad som behövdes, vann med 2-0. En poäng hade räckt för att klara Champions League-platsen.

Rögle ska förbli en elitklubb i ishockey. Mot den bakgrunden satsas 250 miljoner krnor för att bygga ut Carena arena i Ängelholm för att få en anläggning som uppfyller kraven.

Den nuvarande hallen blir sju meter högre, utökas med 3 450 kvm och det innebär att publikkapaciteten ökar med drygt 1500 platser och totalt  6 550 platser. Detta via nya balkongläktare, loger, ståplatser och större restaurangytor. Och inte minst, en tredje träningshall med anslutning till arenan tillkommer.

Idrottsförbunden  har kölapp hos idrottsminister Amanda Lind den här veckan. I takt med samtalen stiger förväntningarna.Många ser hur idrotts-Sverige snart öppnar igen.

Då tar statsepidemiolog Anders Tegnell till orda och slår igen dörren med kraft och utan minsta vilja att diskutera ett öppnande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

SDHL och SHL har tecknat ett nytt samarbetsavtal som ger den svenska damhockeyligan miljoner i flera år framöver.

– Det här skapar en trygghet för damligan att kunna utvecklas, säger Agne Bengtsson, SDHL:s ordförande.

Handbollsmålvakten Johan ”Hubbe” Sjöstrand räddar inte bara bollar. Han vet hur man kryssar i travkuponger. ”Hubbe” har varit utlandsproffs sedan 2009 men svensk travsport har han järnkoll på. På V75 på Bollnäs i helgen fick hans andelssystem in sju rätt. Utdelning: 5 007 965 kronor.

Varje andel kostade 385 kronor. 51 andelsköpare kunde kvittera ut 99 959 kronor. 5-miljonersvinsten var den största i landet.

SVT och TV4 gör gemensamma affärer igen.  Den 14 augusti är det säsongspremiär för friidrottens  Diamond League – och nu står det klart att tävlingarna ska sändas av båda bolagen, Inte bara i år utan det nya avtalet gäller de kommande fem säsongerna.