En uppstickare på biljettmarknaden

Biljettmarknaden förändras och besökare på de stora evenemangen har nya beteenden. ”Tidigare köpte åskådarna biljetter, nu måste de säljas”, säger Jonas Ekegren på Transticket, en uppstickare på marknaden.
Biljettmarknaden förändras och andelen köpare via dator eller mobil bara ökar vilket ökar kraven på hantering och smidighet.

 

Biljettköpen har flyttats från arenan till nätet och mobilen och det innebär att klubbar och förbund måste anpassa sig.

Transticket har sedan tidigare avtal med bland annat SHL, Svenska Skidskytteförbundet, Svenska Handbollslandslaget, Kalmar FF och IF Elfsborg inom elitidrotten. 

Hockeyn har samma aktör

Nu är kontraktet med Hockeyallsvenskan också undertecknat. Avtalet är ett tydligt tecken på att tiden med en stor monopolaktör är över.

Två av hockeyns största aktörer, SHL och Hockeyallsvenskan, gör alltså samma sak

- Vi får se mer och mer av gemensam ligautveckling av två skäl. Dels för att det är lönsamt att arbeta tillsammans och dels för att ligorna måste utveckla sin attraktivitet, säger Stefan Bengtsson, VD för HockeyAllsvenskan.

Klubben äger kunden

Marknaden för biljetter till stora sportevenemang förändras snabbt och kräver i dag ett helt annat arbets- och tankesätt från klubbarna. 

- Vår affärsmodell sedan starten 2005 bygger på att våra kunder skall öka sina intäkter och marginaler, säger Jonas Ekegren, VD på Transticket och grundare av företaget. 

HockeyAllsvenskan är efter SHL och Allsvenskan i fotboll den tredje största aktören inom svensk elitidrott med ca en halv miljard kronor i gemensam omsättning och ca 1,5 miljoner sålda biljetter årligen. 

- Vi letade efter en leverantör som klarade våra strategiska krav. Klubben ska äga sin kund, det var grundkravet. De har alla de funktioner och integreringar som gör att vi kan ha mål om större intäkter, säger Stefan Bengtsson, VD för HockeyAllsvenskan. 

Men det är inga vanliga cowboys som rider omkring på hästar utan fotbollsklubben Dallas Cowboys, som spelar i NFL, den amerikanska proffsligan.

Klubben värderas till fem miljarder dollar, drygt 47 miljarder kronor skriver Forbes, som listat världens 50 rikaste idrottsklubbar.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

22 - 25 augusti avgörs Europatourtävlingen på Hills Golf Club i Mölndal. Kommer Henrik Stenson och Alex Norén? Det beror på hur det går för de svenska stjärnorna i FedEx-slutspelet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första kvartalet ifjol redovisade Svenska Spel en vinst på 975 miljoner kronor för det andra kvartalet. Siffrorna för andra kvartalet 2019 visar att vinsten sjunkit till 534 miljoner. Rörelsevinsten sjönk från 301 miljoner till 197 miljoner.

Det blir till att använda fjärrkontrollen framöver. Och byta från SVT till Nent Groups kanaler.

Nordic Entertainment Group (NENT Group) har nämligen köpt även rättigheterna till Internationella Skridskounionens (ISU) främsta mästerskap och största tävlingar från och med hösten 2019.

Sveriges bästa spelare i dam- VM, Kosovare Asllani är klar för CD Tacón, blir ”nya Real Madrids” första värvning. Storklubben köpte nyligen Tacon i avsikt att bygga ett internationellt storlag. Asllani är första pusselbiten.