En uppstickare på biljettmarknaden

Biljettmarknaden förändras och besökare på de stora evenemangen har nya beteenden. ”Tidigare köpte åskådarna biljetter, nu måste de säljas”, säger Jonas Ekegren på Transticket, en uppstickare på marknaden.
Biljettmarknaden förändras och andelen köpare via dator eller mobil bara ökar vilket ökar kraven på hantering och smidighet.

 

Biljettköpen har flyttats från arenan till nätet och mobilen och det innebär att klubbar och förbund måste anpassa sig.

Transticket har sedan tidigare avtal med bland annat SHL, Svenska Skidskytteförbundet, Svenska Handbollslandslaget, Kalmar FF och IF Elfsborg inom elitidrotten. 

Hockeyn har samma aktör

Nu är kontraktet med Hockeyallsvenskan också undertecknat. Avtalet är ett tydligt tecken på att tiden med en stor monopolaktör är över.

Två av hockeyns största aktörer, SHL och Hockeyallsvenskan, gör alltså samma sak

- Vi får se mer och mer av gemensam ligautveckling av två skäl. Dels för att det är lönsamt att arbeta tillsammans och dels för att ligorna måste utveckla sin attraktivitet, säger Stefan Bengtsson, VD för HockeyAllsvenskan.

Klubben äger kunden

Marknaden för biljetter till stora sportevenemang förändras snabbt och kräver i dag ett helt annat arbets- och tankesätt från klubbarna. 

- Vår affärsmodell sedan starten 2005 bygger på att våra kunder skall öka sina intäkter och marginaler, säger Jonas Ekegren, VD på Transticket och grundare av företaget. 

HockeyAllsvenskan är efter SHL och Allsvenskan i fotboll den tredje största aktören inom svensk elitidrott med ca en halv miljard kronor i gemensam omsättning och ca 1,5 miljoner sålda biljetter årligen. 

- Vi letade efter en leverantör som klarade våra strategiska krav. Klubben ska äga sin kund, det var grundkravet. De har alla de funktioner och integreringar som gör att vi kan ha mål om större intäkter, säger Stefan Bengtsson, VD för HockeyAllsvenskan. 

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

Under 2019 stod Skåne som värd för 23 procent  av de internationella idrottsmästerskap som arrangerades i Sverige - dvs 11 av 47 internationella mästerskap. Det visar den senaste statistiken från Centrum för Idrottsevenemang som varje år tar fram statistik över antalet internationella mästerskap som arrangeras i Sverige. 

Det innebär att Skåne är främst i landet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Hammarby fotboll har inte bara Zlatan som ny sponsor. Nu presenteras Spendrups som ny huvudpartner och klubbens exklusiva dryckespartner. 

Bajen har olika huvudpartnerskap med Sveriges största privata fastighetsägare (Stena Fastigheter), Sveriges störst bryggeri (Spendrups) och Craft som är en stor svensk spelare inom sports wear

Världscupen i längdskidåkning har en stor plats i svenskarnas hjärta och hälften av svenskarna (50 procent) planerar att titta på SVTs vinterstudion.

Det finns skillnader mellan hur män och kvinnor tittar på vintersport. Var tredje kvinna (33 procent) har Vinterstudion på i bakgrunden medan de gör andra saker. Det gäller bara för var fjärde man (24 procent).

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.