Stjärnorna har jättelöner

De flesta svenska speedwayklubbarna har för stora kostnader och för små inkomster. Men vems är felet? Är det klubbarna, som inte förmår marknadsföra sin sport? Eller är det förarnas, som kräver för mycket betalt?
Antonio Lindbäck vägrar att tala om speedwayens ekonomi. Foto: Håkan Larsson

 

Frågorna är inte helt enkla att svara på.

Svaren man får beror på vem man frågar.

Om det nu ens blir något svar.

Svenska toppstjärnan Antonio Lindbäck väljer att passa på ekonomiska frågor.

Pratar inte ekonomi

Naturligtvis är det en dyr sport för förarna, som givetvis måste ha rimlig ersättning för att kunna hålla i gång på toppnivå.

Men vad är rimlig ersättning?

Frågan går till den just nu hetaste föraren i Sverige, 30-årige Antonio Lindbäck.

- Jag pratar inte ekonomi. Jag kör speedway, säger han.

Men du är medveten om att klubbarna har det tungt ekonomiskt?

- Som sagt, jag har ingen aning om klubbarnas ekonomi och lägger ingen energi på det.

"Lön, vi får se"

En som dock är uppriktigt orolig är Peter Karlsson, elitseriens ålderman med sina 46 år.

- Det är självklart så att många klubbar har det kärvt ekonomiskt.

Men ni förare får ut era ersättningar?

- Det får man reda på efter 30 dagar, säger Peter kryptiskt.

Men han medger att det kan hacka ibland med betalningarna, men ser det inte som något stort problem.

Ger upp, när pengar saknas

Kanske är det också så att toppförarna, de som skaffat sig ett namn, prioriteras av klubbarna. De under elitskiktet får ofta vänta längre, vilket inneburit att förare har slutat mitt under säsongen med krav på runt 50 000 kronor. Mycket pengar för en förare som inte kommit så långt i karriären.

Peter Karlsson lägger också in en annan aspekt i sammanhanget.

- Det är ju en inte helt ofarlig sport man håller på med.

Hur länge han tänker hålla på vet han inte.

- Sätter man upp något slags slutdatum är det lika bra att lägga av direkt. Då riskerar nog suget att försvinna, säger han.

Hur förarersättningarna ser ut är dock svårare att få någon riktig klarhet i.

Men det är inga småsummor som stjärnor som dansken Nicki Pedersen, världsmästaren Greg Hancook, engelsmannen Tai Woofinden, ryssen Emil Sayfotdinov och några till inklusive Antonio Lindbäck och Andreas Jonsson drar in.

Signbonus för miljoner

Det är huggsexa om stjärnorna inför varje säsong, och det handlar inte bara om vilken poäng- eller matchersättning som ska betalas utan också¨om så kallad signbonus, för att få namnteckningen på ett kontrakt. För världsstjärnorna handlar det om miljonbelopp. För övriga säkra poängplockare i elitserien om några hundra tusen kronor. Poängersättningen kan ligga på upp emot 5 000 kronor poängen eller också en fast summa, oavsett poäng, runt 50 000 kronor per match.

Det är inte svårt räkna ut att klubbarnas har svårt att få ekonomin att gå ihop.

Samtidigt är det en dyr materialsport för de aktiva.

- En konkurrensduglig speedwaycykel kostar över 100 000 kronor, bara en fräsch motor 70 000 kronor, säger Peter Karlsson, som själv har sex cyklar varav fyra kontinuerligt är i gång, två i Sverige och två i England.

Lägg därtill fullt utrustade bussar, kanske i både Sverige, England och Polen, flera mekaniker, resor och hotellövernattningar.

Men bristen på svenska förare är stor, vilket Peter Karlsson är medveten om.

- Ja, det är ju så att vi inte ens är hundra licensierade förare i Sverige, från lägsta junior till toppföraren. Det är naturligtvis en bedrövlig utveckling. För tio år sen var vi i alla fall 200, när jag började köra på elitnivå kanske 500.

”Det krävs toppförare”

Men Vedtlandas legendar Bosse Wirebrand är inte förvånad.

- Ska vi ha en toppliga krävs det också toppförare.

Han säger sig inte kunna analysera varför det är så få svenska förare, men tycker också att det är upp till förarnas ansvar.

- I de lägre divisionerna ställer ju inte alltid förarna upp trots att de har cyklar. Jag vill dock säga att vi i Vetlanda har väldigt fin ungdomsverksamhet.

Antonio Lindbäck säger sig inte heller ha någon åsikt om återväxten i svensk speedway.

- Det är väl upp till var och en att kämpa på och visa resultat.

Tuff konkurrens

Själv debuterade han 2002 när Tony Richardsson, precis som Antonio från Avesta, stod på topp.

Var Tony en inspirationskälla för dig?

- Ja, det var han väl på sätt och vis.

Tittar man i snittligan för elitserien är det bara utländska förare i topp. Först på åttonde plats finns Antonio Lindbäck med ett poängsnitt på 1,966 poäng per heat och på 13:e Andreas Jonsson med ett snitt på1,930.

Emil Sayfotdinov (Vetlanda) toppar listan med 2,417 poäng före polackerna Piotr Pawlicki (Piraterna) med2,268 och Bartosz Zmarzlik (Vetlanda) 2,160.

Sverige har inte heller några större framgångar i GP-serien, där Andreas Jonsson är bäst på en tionde plats (åtta är direktkvalificerade för nästa års GP). Enda ljuset i det svenska speedwaymörkret är den sensationella segern i lag-VM tidigare i somras.

Håkan Larsson 

Antonio Lindbäck är en av Sveriges bästa förare, men i elitseriens statistik är han inte bättre än åtta. Alla förarna framför honom är utlänningar. Foto: Håkan Larsson

Fakta

Första artikeln om "Framtiden inom Speedway" hittar du här

I NHL talas om en ”sweep”, en svepning, fyra raka segrar i en serie om sju matcher och allvarligt förödmjukade motståndare. Att bli ”swept” är varje hockeyspelares mardröm –  spelarna i Färjestad och Luleå sveptets på onsdagskvällen av Rögle och Växjö efter 4-0 i respektive matchserie. 
Förudmjukade värmlänningar

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy. 

I  Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet   ”folket älskar Villa, inte bandy”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Det är nya tider i svensk fotboll, transferintäkter eller intäkter från försäljning av spelare, sätter allt större avtryck i de allsvenska lagens bokslut efter 2023 års säsong.
Nykomlingen BP, som räddade det allsvenska kontraktet via kvalseger mot Utsikten,  redovisar inför årsmötet ett eget kapital på 48,5 miljoner kronor, ett historiskt högt belopp.