Sportgiganten växer i Sverige

En allt större aktör inom sportindustrin, ett bolag som återkommer ideligen i nyhetsrapporteringen och som växer stadigt. Friends Arena, Båstad, golftävlingar, allsvenska fotbollslag, senast i hockey. Nu rustar Lagardère-gruppen.
Fransmannen Arnaud Lagardère är vd för sportgiganten som tar allt större marknadsandelar i Sverige..

 

För första gången släpper Lagardère fakta om sin egen verksamhet. En aktör som tar över allt mera inom svensk idrott och på flera plan.

Nytt varumärke 

Skälet till en mera offentlig roll är att koncernen samlas under nya varumärket Lagardère Sports and Entertainment. Nytt namn och nytt varumärke ska spegla en integrerad affärsmodell

- Vi förenar våra krafter för att bli starkare och mer flexibla, och för att kunna ta tillvara på de växande möjligheterna i sport- och underhållningssektorn, säger företagets vd Arnaud Lagardère.

I Sverige får Lagardère Sports en allt mera framträdande roll. Företaget syns allt mera frekvent och inom allt flera sporter.

Allt större i Sverige

if Stockholm Open (ATP Stockholm), Skistar Swedish Open (ATP Båstad) och Swedish Open Women (WTA Båstad), Nordea Masters (European Tour Sweden), Helsingborg Open (Ladies European Tour), Vattenfall World Triathlon Stockholm och Velothon Stockholm – där ansvarar Lagardére för mediarättigheter och produktion. 

Utöver det representerar Lagardère Sports fotbollsklubbarna AIK, Halmstad och Helsingborg samt Modo Hockey. Därtill är Lagardère Sports ansvarigt för driften vid Friends Arena.

Däremot har inte Lagardère Live Entertainment idag ingen verksamhet i Sverige.

Samlar alla dotterbolag

Nu samlar denna gigant inom sport- och underhållningsindustrin all verksamheten under ett gemensamt varumärke: Lagardère Sports and Entertainment och ersätter Lagardère Unlimited.

Sportfive, World Sport Group, IEC in Sports, Sports Marketing and Management och Lagardère Unlimited Inc., ingår i Lagardère Sports, medan alla underhållningsverksamheter hamnar under Lagardère Live Entertainment.

- Sport och underhållning finns i vårt DNA. Vi har en rik historia som inleddes för nästan 50 år sedan. För att befästa våra ambitioner har vi gjort en rad strategiska förvärv, påpekar Arnaud Lagardère.

I Sverige har företaget exempelvis köpt upp IEC in Sports och PR Media.

- Lanseringen av vårt gemensamma varumärke är en logisk och nödvändig följd av en pågående integrationen.

Offensiv 2006

Det var Arnaud Lagardères pappa, Jean-Luc Lagardère, som en gång startade resan. Allt började för 50 år sedan då grundaren och hästuppfödaren bildade Matra Sports, bilföretaget Matras motorsportavdelning.

2006 inleddes den verkliga offensiven för Lagardère-gruppens fjärde affärsområde, Lagardère Unlimited, då Sportfive förvärvades. Sedan dess har Lagardère stärkt sin position i sportbranschen med en rad strategiska förvärv, som köpen av IEC in Sports i Sverige, Upsolut i Tyskland, World Sport Group i Asien och Best och Gaylord i USA.

I dag finns företaget med över 60 kontor och 1 600 anställda i 25 länder.

Thomas Ejderhov

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.