Sportgiganten växer i Sverige

En allt större aktör inom sportindustrin, ett bolag som återkommer ideligen i nyhetsrapporteringen och som växer stadigt. Friends Arena, Båstad, golftävlingar, allsvenska fotbollslag, senast i hockey. Nu rustar Lagardère-gruppen.
Fransmannen Arnaud Lagardère är vd för sportgiganten som tar allt större marknadsandelar i Sverige..

 

För första gången släpper Lagardère fakta om sin egen verksamhet. En aktör som tar över allt mera inom svensk idrott och på flera plan.

Nytt varumärke 

Skälet till en mera offentlig roll är att koncernen samlas under nya varumärket Lagardère Sports and Entertainment. Nytt namn och nytt varumärke ska spegla en integrerad affärsmodell

- Vi förenar våra krafter för att bli starkare och mer flexibla, och för att kunna ta tillvara på de växande möjligheterna i sport- och underhållningssektorn, säger företagets vd Arnaud Lagardère.

I Sverige får Lagardère Sports en allt mera framträdande roll. Företaget syns allt mera frekvent och inom allt flera sporter.

Allt större i Sverige

if Stockholm Open (ATP Stockholm), Skistar Swedish Open (ATP Båstad) och Swedish Open Women (WTA Båstad), Nordea Masters (European Tour Sweden), Helsingborg Open (Ladies European Tour), Vattenfall World Triathlon Stockholm och Velothon Stockholm – där ansvarar Lagardére för mediarättigheter och produktion. 

Utöver det representerar Lagardère Sports fotbollsklubbarna AIK, Halmstad och Helsingborg samt Modo Hockey. Därtill är Lagardère Sports ansvarigt för driften vid Friends Arena.

Däremot har inte Lagardère Live Entertainment idag ingen verksamhet i Sverige.

Samlar alla dotterbolag

Nu samlar denna gigant inom sport- och underhållningsindustrin all verksamheten under ett gemensamt varumärke: Lagardère Sports and Entertainment och ersätter Lagardère Unlimited.

Sportfive, World Sport Group, IEC in Sports, Sports Marketing and Management och Lagardère Unlimited Inc., ingår i Lagardère Sports, medan alla underhållningsverksamheter hamnar under Lagardère Live Entertainment.

- Sport och underhållning finns i vårt DNA. Vi har en rik historia som inleddes för nästan 50 år sedan. För att befästa våra ambitioner har vi gjort en rad strategiska förvärv, påpekar Arnaud Lagardère.

I Sverige har företaget exempelvis köpt upp IEC in Sports och PR Media.

- Lanseringen av vårt gemensamma varumärke är en logisk och nödvändig följd av en pågående integrationen.

Offensiv 2006

Det var Arnaud Lagardères pappa, Jean-Luc Lagardère, som en gång startade resan. Allt började för 50 år sedan då grundaren och hästuppfödaren bildade Matra Sports, bilföretaget Matras motorsportavdelning.

2006 inleddes den verkliga offensiven för Lagardère-gruppens fjärde affärsområde, Lagardère Unlimited, då Sportfive förvärvades. Sedan dess har Lagardère stärkt sin position i sportbranschen med en rad strategiska förvärv, som köpen av IEC in Sports i Sverige, Upsolut i Tyskland, World Sport Group i Asien och Best och Gaylord i USA.

I dag finns företaget med över 60 kontor och 1 600 anställda i 25 länder.

Thomas Ejderhov

Commercial Sports Media (CSM), med Jonas Persson i spetsen och med kontor i Stockholm, har fått ett ståndsmässigt uppdrag. CSM blir exklusiv rådgivare åt norsk topphockey.

Det har gått drygt elva år sedan invigningen och verkligheten har både kommit ikapp och sprungit förbi Borås Arena. Men nu ska det bli ändring på den saken. 100 miljoner kronor satsas när arenan ska bli modern.

Tio klubbar i herrarnas elitserie har beviljats elitlicens för säsongen 2018/19. Övriga fyra klubbar kommer fortsatt att granskas under innevarande verksamhetsår.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Folkspel har gjort höstens värvning. Sportkrönikören Jennifer Wegerup har inlett ett samarbete med Folkspel och därmed blir hennes texter också publicerade här på idrottens Affärer. Hon ska från och med i dag skriva krönikor om de eldsjälar som finns därute i föreningslivet, om allas rätt till idrott och motion, om dem om gör så mycket gott i det tysta.

Franska PSG hade ”shoppat” för närmare 4 miljarder svenska kronor, när fotbollens internationella transferfönster stängdes den 31 augusti. En pengarullning som föranleder UEFA, det europeiska förbundet, att öppna en utredning med misstanke om brott mot UEFA:s Financial Fair Play.