Lagardére skriver med ny elitklubb

Affärsmodellen möts med ett allt större intresse i idrotts-Sverige. Lagardère Sports tar över marknadsarbetet i den ena svenska elitklubben efter den andra. Allsvenska Örebro SK är den senast.
Simon Åström, Örebro SK:s vd, vill tro att Lagardére kan öka klubbens marknadsintäkter.

 

Avtalet är så långt som tio år och Lagardére ska sköta all sponsor- och rättighetsförsäljning åt klubben. Örebro SK blir därmed den fjärde allsvenska klubben som bolaget samarbetar med efter AIK, Helsingborgs IF samt Halmstad BK (spelar i Superettan nästa år).

Ska öka intäkterna

- Lagardère Sports ger oss helt andra möjligheter att hitta nya marknader och partners samtidigt som våra egna resurser kan fokusera på att utveckla fotbollsorganisationen och relationerna med våra partners och supportrar, kommenterar Simon Åström, vd för ÖSK.

En konsekvens är att dagens marknadsansvariga hos ÖSK får andra uppgifter.

I klubben, liksom övriga föreningar, bygger överenskommelsen på förhoppningen att nå större intäkter.

Klubbarna garanteras intäkter med en lägstanivå. Uppnås inte ett förutbestämt belopp går Lagardére in och täcker skillnaden. Lagardères å sin sida tar provision på alla försäljning.

Anställer tre säljare

Avtalet träder i kraft omgående oc h företaget kommer att rekrytera tre nya säljare till Örebro under ledning av Magnus ”Munken” Karlsson som numera är försäljningschef i Sverige. 

- I Örebro ska vi vara en katalysator för att öka värdet av deras rättighetsförsäljning, säger Martin Håkansson, vd för Lagardère Sports Scandinavia. 

Bolaget har blivit ledande i Sverige inom sports marketing som omfattar försäljning av sponsorskap och medierättigheter, medieproduktion, event management samt drift av arenor. 

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.