Lagardére skriver med ny elitklubb

Affärsmodellen möts med ett allt större intresse i idrotts-Sverige. Lagardère Sports tar över marknadsarbetet i den ena svenska elitklubben efter den andra. Allsvenska Örebro SK är den senast.
Simon Åström, Örebro SK:s vd, vill tro att Lagardére kan öka klubbens marknadsintäkter.

 

Avtalet är så långt som tio år och Lagardére ska sköta all sponsor- och rättighetsförsäljning åt klubben. Örebro SK blir därmed den fjärde allsvenska klubben som bolaget samarbetar med efter AIK, Helsingborgs IF samt Halmstad BK (spelar i Superettan nästa år).

Ska öka intäkterna

- Lagardère Sports ger oss helt andra möjligheter att hitta nya marknader och partners samtidigt som våra egna resurser kan fokusera på att utveckla fotbollsorganisationen och relationerna med våra partners och supportrar, kommenterar Simon Åström, vd för ÖSK.

En konsekvens är att dagens marknadsansvariga hos ÖSK får andra uppgifter.

I klubben, liksom övriga föreningar, bygger överenskommelsen på förhoppningen att nå större intäkter.

Klubbarna garanteras intäkter med en lägstanivå. Uppnås inte ett förutbestämt belopp går Lagardére in och täcker skillnaden. Lagardères å sin sida tar provision på alla försäljning.

Anställer tre säljare

Avtalet träder i kraft omgående oc h företaget kommer att rekrytera tre nya säljare till Örebro under ledning av Magnus ”Munken” Karlsson som numera är försäljningschef i Sverige. 

- I Örebro ska vi vara en katalysator för att öka värdet av deras rättighetsförsäljning, säger Martin Håkansson, vd för Lagardère Sports Scandinavia. 

Bolaget har blivit ledande i Sverige inom sports marketing som omfattar försäljning av sponsorskap och medierättigheter, medieproduktion, event management samt drift av arenor. 

Commercial Sports Media (CSM), med Jonas Persson i spetsen och med kontor i Stockholm, har fått ett ståndsmässigt uppdrag. CSM blir exklusiv rådgivare åt norsk topphockey.

Det har gått drygt elva år sedan invigningen och verkligheten har både kommit ikapp och sprungit förbi Borås Arena. Men nu ska det bli ändring på den saken. 100 miljoner kronor satsas när arenan ska bli modern.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Folkspel har gjort höstens värvning. Sportkrönikören Jennifer Wegerup har inlett ett samarbete med Folkspel och därmed blir hennes texter också publicerade här på idrottens Affärer. Hon ska från och med i dag skriva krönikor om de eldsjälar som finns därute i föreningslivet, om allas rätt till idrott och motion, om dem om gör så mycket gott i det tysta.

Franska PSG hade ”shoppat” för närmare 4 miljarder svenska kronor, när fotbollens internationella transferfönster stängdes den 31 augusti. En pengarullning som föranleder UEFA, det europeiska förbundet, att öppna en utredning med misstanke om brott mot UEFA:s Financial Fair Play.