Miljonvinst sporrar konståkningen

Konståkning är en av tio sporter som växer mest i Sverige, en effekt av bland annat starka svenska resultat och värdskap för flera lyckade internationella mästerskap.
Alexander Majorov hör till de åkare som inspirerar ungdomar till att börja med konståkning. Foto: TT

 

EM i januari 2015 genererade en vinst till sporten om 1,7 miljoner kr, sågs av mer än 38 000 på plats i Globen och 75 miljoner tv-tittare världen över och bjöd även på de bästa svenska sportsliga resultaten sedan 1930-talet. 

22 000 medlemmar

Med mer än 22 000 medlemmar varav 4 200 tävlingsåkare ligger konståkningen på sjunde plats över de sporter som ökar mest i Sverige, enligt Sveriges Radio* som har undersökt tillväxten bland sporter. 

Undersökningen visar att konståkningen under de tio senaste åren har ökat med 34 procent och att sporten framförallt sysselsätter barn och unga, vilket är viktigt för tillväxten.

- Siffrorna bekräftar den ökning vi sett under flera år. Det är en fantastisk tillväxt vilket också innebär utmaningar med ishallar, träningstider och ledare, något vi arbetar mycket aktivt med, säger Malin Jarl, generalsekreterare Svenska Konståkningsförbundet. 

Främst tre åkare

Nu inleds mästerskapssäsongen med SM i Helsingborg 9–13 december med konståkare som har nått bra placeringar i höstens internationella tävlingar. 

Joshi Helgesson, Alexander Majorov och Isabelle Olsson är tre av de främsta åkarna.

Nästa gång Sverige är värd för ett stort mästerskap är 2018 då Svenska Konståkningsförbundet arrangerar VM i synkroniserad konståkning på Hovet i Stockholm.

Utfall EM 2015 

Publik: 38 000 åskådare såg tävlingarna i Ericsson Globe, vilket också var målet. TV-tittare: 75 miljoner världen över, siffran ökar stadigt med repriseringar och klipp på nätet. Ekonomiskt resultat: 1,7 miljoner i vinst vilket tillfaller sporten

Fottnot: Konståkningen växer: Sveriges Radios undersökning är baserad på Riksidrottsförbundets samlade statistik om antal deltagartillfällen rapporterade via LOK-stödet 2004-2014.

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Partnerskapet mellan Vasaloppet och Stadium är att av de äldsta i sponsor-Sverige. Nu blir det också en fortsättning. Det nya avtalet sträcker dig till och med 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Nästa säsong gäller ett nytt tv-avtal i ishockey. SHL-lagen kan få 45 miljoner vardera, de allsvenska klubbarna 2,3 miljoner var. Nu hotar AIK, Björklöven, Leksand, MoDo, Timrå och Södertälje att dra sig ur serien och bilda en nordisk liga, skriver Sportbladet.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.