Vill utmana kvällspressen
Sett till räckvidd närmar sig det nya bolaget dominanterna Sportbladet och Expressen Sport på webben. Målgrupp är i det närmaste identisk för alla sajter, nämligen supportergrupper inom framför allt fotboll och ishockey, men här finns också Golfing.se.
Supportersajter
I november i fjol köpte den aktietorgsnoterade Traveas-koncernen sportsajten svenskafans.com av Stampen. Nu går bolaget vidare och blir ägare till ytterligare en grupp varumärken inom sportmedia, bland dem sajterna fotbolldirekt.se, eliteprospects.com, everysport.com och hockeysverige.se samt annonsbolaget Sportsverige AB.
Säljare är entreprenenörerna Johan Ejermark och Magnus Wide i bolaget Menmo. Affären sker i form av ett samgående där Traveas föreslås byta namn till Everysport Media Group. Menmo kommer att äga 43 procent av bolaget, medan Traveas vd och grundare Gustaf Karling kvarstår som vd.
- Sammantaget kommer den nya koncernens olika varumärken att nå över 2 miljoner unika läsare i veckan, säger Johan Ejermark.
Vill gynna mediabyråerna
Affärsidén är att ta upp kampen med kvällstidningarna om annonspengarna på webben. Men det är en bit dit. Branschledande är Sportbladet som har över 3 miljoner unika läsare per vecka i genomsnitt, enligt Kia Index.
- Målet är att bli störst i Sverige. Efter det vill vi expandera i första hand ut i Norden, där vi också ser ett par kompletterande förvärv, säger Johan Ejemark.
De förvärvade sajterna omsätter tillsammans drygt 30 miljoner kronor medan Traveas-koncernens motsvarande siffror stannade vid knappt 17 miljoner år 2014, med en förlust på 2,2 miljoner, siffror som dock inte räknar in svenskafans.com. För helåret 2015, exklusive de nu förvärvade bolagen, räknar Traveas med en omsättning på omkring 23 miljoner.
- Genom att vi nu får räckvidden på plats blir vi en mer intressant aktör för de stora annonsörerna i det här segmentet, säger Gustaf Karling.
Mest lästa just nu
SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021, slutade med tårar mot Växjö Lakers.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.