300 spelare bakom ny app

När Per Malmqvist plötsligt blev klubblös då Kroppskultur försattes i konkurs 2005 dök första tanken upp. Tio år senare har idén blivit en app, ämnad som något av idrottens egen Facebook.
Karl Jelldéus och Per Malmqvists app upptäcks av allt flera människor.

 

- Vi släpper Iplay Sport i samband med handbolls EM och har gjort klart med flera landslagsspelare som blir våra Super Users och hjälper oss att promota plattformen, berättar Karl Jelldéus som tillsammans med Per Malmqvist står bakom skapandet.

Spelare marknadsför

Bella Gulldén, Tobias Karlsson, Jonas Källman, Ola Lindgren, Fredrik Petersen, Mattias Andersson, Niklas Ekberg, Espen Lie Hansen och Rasmus Lauge är spelarna som har skrivit avtal med Iplay.

Handboll dominerar nu vid introduktionen, men senare ska också fotbollen involveras och där är Markus Johannesson kontrakterad som så kallad spelarrådschef och motsvarande syssla i handboll har Robert Arrhenius.

- Under våren ska vi fylla på med ytterligare sporter, tillägger Jelldéus, själv med ett JSM-guld i rugby som främsta merit.

En korsbefruktning

Vad handlar det då om? Jo, en app med en rad funktioner, närbesläktade med bl a hämtade från Facebook, Linkedin och Instagram. 

- Spelarna kan lägga upp sina profiler, publicera bilder och nyheter och hålla kontakt med klubbar, förbund och fans i precis den omfattning som spelarna själva önskar.

Till grund ligger en enkät med runt 300 spelare som har fått ge synpunkter om hur app-en ska utformas på allra bästa sätt.

Riskkapital bakom 

Iplay Sport är också uppbackad av riskkapital, Almia Företagspartner samt Västra Götalands regionen.

- Sen har vi själva lagt massor med timmar på vår övertygelse för vi tror obetinga på app-en. Det finns ett behov och det fyller den, säger Karl Jelldéus som är förväntansfull inför mottagandet ute på marknaden.

Till saken hör att både Spelarföreningen Handboll Sverige och Spelarföreningen Fotboll har synat möjligheterna och nått avtal med Iplay.

Thomas Ejderhov

Svenska bordtennisförbundet växlar upp rejält! Efter succén vid lag-VM i Halmstad i månadsskiftet april/maj där Sveriges herrar tog brons har allt tagit fart. - Nu vil vi växa, säger förbundsordförande Petra Södrling.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

Det ryker runt det röda gruset som omger de vita linjerna på Båstads teannisstadion igen. Det är varmt på läktarna och förhoppningen är att det också blir det även på center-courten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.