Bara mer och mer pengar

TV-rättigheterna blir allt dyrare, biljetterna likaså, och spelarna kräver mer betalt – nu finns också siffror på hur penningcirkusen i den internationella fotbollen fortsätter att snurra fortare och fortare.
Manchester Citys coach Manuel Pellegrini må tycka att TV-kamerorna är väl närgångna ibland, men det är ersättningen från TV-bolagen som hller cirkusen i gång. Foto: Jon Super, AP Photo/TT

 

Det tycks inte finnas något stopp. Beloppen blir allt större. 

För första gången passerar Real Madrid, Barcelona och Manchester United 500 miljoner euro i intäkter, enligt rapporten Football Money League från revisions- och konsultföretaget Deloitte.

Giganterna

I den här penningligan framkommer att penningligans 20 främsta klubbar ökade intäkterna med 8 procenti. I klartext 6,6 miljarder euro under 2014/15.

De spanska toppklubbarna är i topp. För elfte året i rad toppar Real Madrid, nu kommer klubben upp i 577 miljoner euro. Pengar som behövs för nya värvningar och ombyggnaden av Santiago Bernabéu.

Barcelona har också ökat intäkterna och visar en omsättning på 560,8 miljoner euro och passerar Manchester United som når 519,5 miljoner euro.

Men United förväntas att öka omsättningen avsevärt då klubben har skrivit flera lukrativa affärskontrakt och medverkade i Champions League.

United toppar inkomstligan i Premier League, där åtta andra klubbar finns bland de 20 främsta i Money League och 17 ingår bland de 30 främsta. Det är rekord, men förklaringen är enkel – de enorma ersättningarna från TV-bolagen Sky och BT Sport.

Noterbart i övrigt:

Paris SG återfinns på fjärde plats, mycket beroende på gigantiska sponsorer som Emirates, Qatari National Bank och Ooredoo (ett telekombolag från Qatar).

Bayern München är femma, två platser sämre än i fjol och den enda klubben av de främst som har minskade intäkter. Men är TV-ersättning också lägre är de övriga.

Manchester City är precis som Paris SG starkt förknippat med oljepengar. Investmentbolaget Abu Dhabi United Group från Förenade Arabemiraten ser till att det aldrig råder brist. 

Arsenal har medvind – både i ligan och i bokföringen. Här finns den näst största ökningen i intäkter bland de tio främsta.

Chelsea går knackigt, men har ändå ökat intäkterna med 8 procent. Men om klubben minskar Champions League nästa år minskar flödet.

Här är tabellen

Här är klubbarna och deras intäkter:

1. Real Madrid 5,3 miljarder kr

2. Barcelona 5,2 miljarder 

3. Manchester U 4,8 miljarder 

4. Paris SG 4,5 miljarder 

5. Bayern München 4,4 miljarder 

6. Manchester C 4,3 miljarder 

7. Arsenal 4 miljarder 

8. Chelsea 3,9 miljarder 

9. Liverpool 3,6

10. Juventus 3 miljarder 

Percy Nilsson krävde att Hugo Stenbeck skulle sälja en del av sitt aktieinnehav i Malmö Redhawks. Det var förutsättningen för att Percy skulle gå in med nya pengar i klubben. Miljardären Stenbeck lydde.

Nu hyllades de igen, våra svenska idrottshjältar 2017! Och hyllningen skedde traditionsenligt med pompa och ståt på Idrottsgalan. Liksom förra året är det Kristin Kaspersen som med trygg hand leder galan i Globen, där 2 400 middagsgäster sitter på första parkett.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

När sponsorprojektet Prispallen sammanställer idrottsåret 2017 kan simmerskan Sarah Sjöström (8 individuella pallplatser) och Parasportförbundet (46 pallplatser) titulera sig som mest framgångsrika. Varje plats är värd 10 000 kr, pengar som Svenska Spel står för.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Sportway direktsänder 1 100 matcher från Nordens största inomhuscup i fotboll – S:t Cupen i Tyresö. – Det är ett genombrott för vår nya kostnadseffektiva produktionslösning, säger Johan Hedblom på Sportway.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.