Bara mer och mer pengar

TV-rättigheterna blir allt dyrare, biljetterna likaså, och spelarna kräver mer betalt – nu finns också siffror på hur penningcirkusen i den internationella fotbollen fortsätter att snurra fortare och fortare.
Manchester Citys coach Manuel Pellegrini må tycka att TV-kamerorna är väl närgångna ibland, men det är ersättningen från TV-bolagen som hller cirkusen i gång. Foto: Jon Super, AP Photo/TT

 

Det tycks inte finnas något stopp. Beloppen blir allt större. 

För första gången passerar Real Madrid, Barcelona och Manchester United 500 miljoner euro i intäkter, enligt rapporten Football Money League från revisions- och konsultföretaget Deloitte.

Giganterna

I den här penningligan framkommer att penningligans 20 främsta klubbar ökade intäkterna med 8 procenti. I klartext 6,6 miljarder euro under 2014/15.

De spanska toppklubbarna är i topp. För elfte året i rad toppar Real Madrid, nu kommer klubben upp i 577 miljoner euro. Pengar som behövs för nya värvningar och ombyggnaden av Santiago Bernabéu.

Barcelona har också ökat intäkterna och visar en omsättning på 560,8 miljoner euro och passerar Manchester United som når 519,5 miljoner euro.

Men United förväntas att öka omsättningen avsevärt då klubben har skrivit flera lukrativa affärskontrakt och medverkade i Champions League.

United toppar inkomstligan i Premier League, där åtta andra klubbar finns bland de 20 främsta i Money League och 17 ingår bland de 30 främsta. Det är rekord, men förklaringen är enkel – de enorma ersättningarna från TV-bolagen Sky och BT Sport.

Noterbart i övrigt:

Paris SG återfinns på fjärde plats, mycket beroende på gigantiska sponsorer som Emirates, Qatari National Bank och Ooredoo (ett telekombolag från Qatar).

Bayern München är femma, två platser sämre än i fjol och den enda klubben av de främst som har minskade intäkter. Men är TV-ersättning också lägre är de övriga.

Manchester City är precis som Paris SG starkt förknippat med oljepengar. Investmentbolaget Abu Dhabi United Group från Förenade Arabemiraten ser till att det aldrig råder brist. 

Arsenal har medvind – både i ligan och i bokföringen. Här finns den näst största ökningen i intäkter bland de tio främsta.

Chelsea går knackigt, men har ändå ökat intäkterna med 8 procent. Men om klubben minskar Champions League nästa år minskar flödet.

Här är tabellen

Här är klubbarna och deras intäkter:

1. Real Madrid 5,3 miljarder kr

2. Barcelona 5,2 miljarder 

3. Manchester U 4,8 miljarder 

4. Paris SG 4,5 miljarder 

5. Bayern München 4,4 miljarder 

6. Manchester C 4,3 miljarder 

7. Arsenal 4 miljarder 

8. Chelsea 3,9 miljarder 

9. Liverpool 3,6

10. Juventus 3 miljarder 

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.