Så här mycket tjänade MFF

Malmö FF redovisar intäkter på över en halv miljard kronor och ett rekordhögt eget kapital på 450 miljoner kronor i årsredovisningen för 2015.
Nye tränare Allan Kuhn och sportchefen Daniel Andersson har till uppgift att ta MFF till nya höjder. Foto: Björn Lindgren, TT

 

Malmö FF:s sportsliga år 2015 hade två olika skepnader. 

- Vi nådde åter gruppspelet i Champions Leagues, vilket gav värdefulla erfarenheter för hela organisationen och stärkte varumärket för både Malmö FF och svensk fotboll, säger Håkan Jeppsson styrelseordförande i Malmö FF.

Ökning med 100 miljoner

- I UEFA Youth League tog vårt U19-lag poäng mot några av Europas främsta ungdomsakademier. Femteplatsen i Allsvenskan var däremot en missräkning och betydde att Europaspel inte säkrades av tabellplaceringen. 

Betydelsen av spel i Europa syns tydligt i årsredovisningen för 2015. För första gången någonsin hade Malmö FF år intäkter på över en halv miljard kronor. Det är en ökning med över 100 miljoner kronor jämfört med 2014 och förklaras bland annat av ökade spelarförsäljningar, större ersättning för spelet i Champions League och det ökade publikintresset i Allsvenskan. 

Föreningens egna kapital var vid årsskiftet nästan 450 miljoner kronor. Det är det högsta egna kapital Malmö FF någonsin haft.

Trots ett stort plusresultat på 230 miljoner kronor med spelarförsäljningar och ersättning för Champions League inräknat, gick den underliggande verksamheten minus. Skälet till detta är till största del investeringar i bland annat stadion och ungdomsverksamheten, samt en ökad satsning på spelartruppen.

Slår publikrekord?

- Det finansiella resultatet 2015 blev fantastiskt för Malmö FF och vi har just nu en ekonomisk särställning i svensk fotboll. Detta ger oss stora möjligheter att minska våra fastighetsskulder och investera i framtiden för att fortsätta utvecklas sportsligt på alla nivåer. Men det är viktigt att poängtera att den underliggande verksamheten exklusive Europaintäkterna går med viss förlust och att vi fortsatt måste öka våra marknadsintäkter och vara mycket kostnadsmedvetna, säger Håkan Jeppsson.

Inför 2016 väntar fortsatta investeringar för att stärka Malmö FF:s styrka både på och utanför fotbollsplanen. Fjolårets publikrekord på Swedbank Stadion har alla möjligheter att kunna överträffas och med hjälp av det fantastiska stödet från supportrarna siktar MFF mot SM-guld och cuptiteln.

- Intresset för årskort är oerhört stort och vi har ett stort stöd bakom oss. Vår sportsliga ambition om att vinna SM-guld står fast inför den kommande säsongen. Dessutom ska vi fortsätta att bidra till en bra samhällsutveckling på alla de sätt vi kan, säger Håkan Jeppsson.

Svenska Ishockeyförbundets licensnämnd underkänner SHL-laget Malmö Redhawks årsredovisning för säsongen 2018-2019 och tvingar ut laget i ett så kallat kontrollår säsongen 2019-2020.

Det innebär att Redhawks bokslut våren 2020 måste visa ett eget kapital på  minst 6 miljoner kronor, annars hotar omedelbar nedflyttning. Det har aldrig hänt tidigare att SHL-lag degraderats på grund av ekonomisk obalans.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Det var förre fotbollsstjärnan och affärsmannen Kay Wiestål, 78, som initierade Victoriadagen i Borgholm på Öland. Ifjol tackade han för sig efter 40 år som ansvarig. Wiestål träffade kung Carl Gustaf XVI 1976 på dåvarande kändiskrogen Alexandra i Stockholm och lade fram sin idé att kronprinsessans födelsedag borde firas på Öland. Kungen nappade på förslaget.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Spelsajterna Betsson och Kindred ville ha tillgång till ATG:s spelpooler. Nu har Konkurrensverket sagt nej. ”Ett oerhört viktigt beslut i rätt riktning”, säger Hasse Lord Skarplöth, Chief Executive Officer på ATG.

SVT ska visa, och bevaka i stor skala de kommande tolv SM-veckorna. Allt enligt det program-koncept som public service-bolaget har initierat och backat upp i några år.

SVT är partner till RF och en rad specialförbund och det ligger i bolagets intresse att ge uppmärksamhet till arrangemangen såväl sommar som vinter.En mångfald av idrotter får möjlighet att exponeras sedan programidén vann kraft.  

Gränser existerar inte i denna orimliga värld, men fansen, då… Deras säsongsbiljetter, deras TV-abonnemang blir bara dyrare. 

Fotbollens silly season är som mest intensiv och varje dag rapporteras om både transfers och anbud, möjliga eller omöjliga.

Summorna och siffrorna fullkomligt galopperar i en sanslös oordning. Det är så mycket pengar att människor får svårt att räkna.