250 företag och tre miljonsponsorer

Då nära konkurs. En privatperson, Lennart Olofsson, gick in med en halv miljon kronor och en nystartad 21-klubb drog ihop 1,6 miljoner. I dag är samma klubb en maktfaktor i svensk hockey.
Skellefteå Kraft är en av klubbens miljonsponsorer. Boliden och AllTele är andra två. Foto: TT

 

Pea Israelsson berättar om hur Skellefteås AIK:s förvandling från krislag både ekonomiskt och sportsligt till en dominant i SHL.

1997 i februari tillträdde Pea Israelsson som vd för Skellefteå AIK Hockey. Han visste att underskottet var stort, men inte så stort som 6,2 miljoner.

Utan Lennart Olofsson, då...

- Vi var väldigt nära en konkurs och en konkursansökan var påskriven. Då började det hända fantastiska grejer. En privatperson, Lennart Olofsson, gick in med en halv miljon kronor och en nystartad 21-klubb drog ihop 1,6 miljoner, totalt 2,1 miljoner. Plötsligt fick klubben liv igen, säger Per-Anders Israelsson, 55, klubbdirektör då och än idag.

Israelsson har alltid varit en lugn och klok general för Skellefteås trupper. Ända sedan skelleftegrabben flyttade hem från Stockholm till Skellefteå och jobbet på Globe Hotel.

Han står fortfarande med båda fötterna på jorden i beskrivningens rätta bemärkelse.

- Vi jobbar tillsammans; styrelsen, kontoret, sporten, restaurangen, företagen, spelarna, tränarna, och inte minst vår publik, ja, a l l a, betonar Pea som är lagspelare ut i fingerspetsarna.

Han har varit med vid rodret genom motgång – första nio åren – till en maktfaktor i svensk ishockey. Beundrad av hela ishockey-Sverige och en framgångssaga som, nästan, saknar motstycke. Åtminstone detta århundrade.

Tuffa första år

Israelsson minns de första tuffa åren – både ekonomiskt och sportsligt.

- Vi fick epitetet ”Sämst när det gäller”, ja, kanske var det du som beskrev oss så, Bosse, säger Pea och skrattar.

För nu är han på bästa humör; semifinalserien står i startgroparna och knappt något oroar.

- Första åren sa vi ”Nästa år – då jäklar. Eller nästa! Eller nästa!”.

I 16 säsonger fanns Skellefteå på ishockeyns bakgator. Räckte ganska långt i allsvenskan/kval, men inte i långa loppet. 2005 stod laget på gränsen till högsta serien. Det räckte att slå bottenlaget Hammarby hemma i näst sista omgången. Det blev tjong.

Sista matchen, Leksand borta, startade positivt med en 1-0-ledning, samtidigt som lokaltidningen Norran började ladda för utgivning en påskdag (hade aldrig hänt i tidningens nästan hundraåriga historia).

Men Skellefteå föll igenom – och blev kvar i allsvenskan.

Drivs av samma vilja

Var du beredd ge upp då, Israelsson?

- Nej, i idrott kan allt hända – och händer. Vi tittar alltid framåt, försökte förstärka i hela vår organisation, inte bara när det gäller sportsligt. Och säsongen efter var vi mogna att ta steget upp!

Idag är gamla tider historia.

- I den här föreningen ser vi bara framåt. Vi klappar oss inte på magen och säger ”oj, vad vi är bra”. Varje dag är en utmaning. Du kan ju titta här på kontoret och sedan på spelarnas träning. Ingenting lämnas åt slumpen, betonar Israelsson.

250 sponsorer

Hela skelleftebygden stöttar sitt AIK.

- Sommartid är det stranden, stugan, golfen, ja, du vet. Skellefteå vintertid är ishockey. Så är det och vi är tacksamma för allt stöd. Både ekonomiskt och på läktaren.

Skellefteå har omkring 250 sponsorer som bidrar med minst 10 000 kronor och uppåt. Dessutom tre miljonsponsorer: Skellefteå Kraft, Boliden och AllTele.

Hur stora summor bidrar de med, totalt?

- Än en gång, sponsringen är ett avtal mellan oss och företagen. 

På riksplanet har Svenska Hockeyligan ett antal sponsorer, som varje förening får ta del av.

- Vi får en fjortondel av pengarna från SHL, säger Israelsson.

Ingen tilldelning efter sportslig framgång?

- Vinner man grundserien i SHL får man 1 miljon kronor, och ju längre man går i ett slutspel desto mer pengar får man. Så visst ger sportslig framgång intäkter.

Arenan under ombyggnad

Föreningen har en mycket kunnig och erfaren styrelse. Ordföranden Pär Nordlund har varit med i inte mindre än 20 säsonger. Styrelsen har olika kompetenser som kommer väl till pass i utvecklingsarbetet av föreningen.

- Gunnar Eriksson var vår första ideella sportchef. Sedan har vi byggt vidare år efter år. Idag har sporten 17 anställda, som jobbar med vår breddverksamhet, elitsatsning och representationslag. Vi jobbar ständigt med att utveckla organisationen; i styrelserummet, på kontoret, bland ledare och tränare på isen och så vidare. För att inte tala om andra verksamheter, som våra restauranger och logeavdelning.

Just den biten är aktuell just nu. Skellefteå Kraft Arena är idag en byggarbetsplats. 

Restaurangsidan byggs ut med 1100 kvadratmeter, bland annat med restaurangytor, kök, diskutrymme, toaletter och konferenslokaler.

12 miljoner på ungdomsverksamheten

Ombyggnaden innebär att publikkapaciteten sänktes från 6 001 åskådare till 5 800.

- Jo, vi får behålla arenanamnet, Skellefteå Kraft Arena ändå … betonar Israelsson.

Varje säsong investerar föreningen omkring 12 miljoner för ungdoms- och juniorverksamhet och i föreningens C-hall. Allt för att fortsätta att ta fram egna spelare till föreningens representationslag (12 finns idag i A-truppen).

Satsningen på en helt ny ledkub har blivit en succé. Den kostar cirka 7 miljoner och invigdes i november.

- Självklart har vi reklam i ledkuben men huvudsyftet är att visa repriser på olika situationer för vår publik, säger Israelsson och fortsätter:

- Från och med nästa säsong hoppas vi kunna locka ännu fler till våra restauranger genom att även visa bortamatcherna, då vi kommer att köpa rättigheterna av C More. 

Fantastiskt, men inte beroende

Israelsson betonar och beundrar Skelleftebornas uppslutning kring hemmamatcher och allt ideellt arbete i föreningen.

- Utan alla ideella krafter har vi aldrig varit där vi är idag.

Men nu har Skellefteå drabbats av en jobspost på ledarsidan. Sportchefen Lars Johansson har sagt upp sig, men jobbar maj ut.

- Lasse har gjort ett fantastiskt, beundransvärt arbete. Lasse har ett stort hjärta och har betytt mycket för vår verksamhet, men nu vänder vi sida och skriver ett nytt kapitel i boken om Skellefteå AIK Hockey. Vi står inte och faller med enskilda individer.

Du får också mycket beröm, Pea Israelsson. Vad vet du om framtiden?

- Jag har ett fantastiskt bra arbete och trivs väldigt bra i vår förening. Tills vidare jobbar jag på som jag gjort tidigare. Men, man vet aldrig, något om framtiden.

Bo Fuhrman

Fakta

Skellefteås ekonomi

(vid senaste årsmötet)

Koncernens resultat: 24,7 miljoner.

Omsättning: 147 miljoner (123 miljoner 13/14).

Reklamintäkter: 22,6 miljoner (21 miljoner 13/14).

Biljettintäkter: 34,6 miljoner (35 miljoner 13/14).

Beläggningsgrad, grundserien 5 030 (84 procent).

Beläggningsgrad, slutspel: 5 792 (97 procent).

Skellefteås historia

Bildades: 1921.

Ishockeystart: 1943.

Fristående ishockeyförening sedan: 1975/76.

Senaste avancemang till SHL (Elitserien): 2006.

Placering i SHL:s maratontabell: 10.

SM-guld: 1978, 2013 och 2014.

SM-silver: 1958, 1961, 1963, 2001, 2012, 2015.

SM-brons: 1960, 1975, 1981.

Skellefteå AIK Hockeys vision

”Ska vara Sveriges ledande ishockeyförening.

Representationslaget ska tävla om SM-guld varje år inför en fullsatt arena.

Minst fem av tio spelare ska komma från egna organisationen”.

Skellefteås värdegrund

”Vi som representerar Skellefteå AIK är föreningens ansikte utåt, oavsett om vi står på planen, läktaren eller torget.

Vi respekterar varandra och vår omgivning, såväl motståndare som domare. Vi fokuserar på det vi kan påverka.

Vi är goda ambassadörer för Skellefteå AIK Hockey och Skellefteå.

Vi löser problemen genom att klokt prata med varandra”.

Koncernen

Består av Skellefteå AIK Hockey, Rinkside AB och Träningshallen Förvaltning AB.

Hockeyverksamheten omfattar representationslag, 14 ungdomslag, 2 juniorlag och Tre Kronors Hockeyskola.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.