Peak motiverar ett aktivt liv

Stora idrottsevenemang kommer till regionen Jämtland-Härjedalen, turismföretagen är kreativa och allmänt märks ett uppsving. Men det är inte nog...
Fyra gästföreläsare vid Peak Innovations konferens, överst från vänster, Johan Eriksson, Annika Axelsson, Mats Olsson och Daniel Dahlén.

 

Det anser Peak Innovation som arrangerade en tvådagarsträff i Östersund med syfte att utveckla nya tankar, nya samarbeten och som en följd av det, att uppnå nya vinster. 

Det pratades turism, sport och friluftsliv. Fler än 150 personer lyssnade koncentrerat, allt från entreprenörer till politiker och elitidrottare från både Sverige och Norge deltog. Det blev två mycket lyckade dagar. 

Till och med så bra att andra regioner från Sverige tog intryck och själva vill göra något liknande.

Peaks uppgift

För hur bra det än fungerar det strategiska resonemanget så krävs det ideligen uppdateringar och påminnelser.

Det visar regionen med Östersund som nav. Här har man insett att det inte finns något val, det behövs en ständig öppenhet mot influenser och upptäckter vad det gäller att locka besökare till såväl stad som landsbygd.

Peak Innovation ser sin uppgift här.

- Vi vill ge människor möjligheter att skapa nya kontakter och nya företagsmöjligheter, säger Anna Ottosson, verksamhetsledare på Peak Innovation.

Inspirera andra

Den förre alpina stjärnan har hittat en ny utmaning. Hon brinner även för den här uppgiften.

- Kommer rätt människor och de vill bo och leva här så blir potentialen desto större i länet. De inspirerar andra och vi blir allt fler, alla med olika potential.

- Det blir en automatik, de lockar människor i sin tur, de vill turista här och köpa våra varor, säger Anna Ottosson-Blixt.

Avståndet är ett faktum, men det finns lösningar och det är ändå lätt att ta sig till Jämtland-Härjedalen.

- Hur vi ser till att det blir lätt och enkelt att ta sig hit är oerhört viktigt, för tid är en bristvara i dag, säger hon.

Anna Ottosson-Blixt kände sig stärkt av vad en grupp från Trondheim betonade:

- De menade att det är här det händer saker. Bättre kan det inte blir, utomstående tycker att vi är på rätt spår. 

Fyra föreläsare

Mycket kom att handla om Snö, Hållbarhet och Export och gemensamt var konsten att tänka kreativt. 

Johan Eriksson, Vasaloppets utvecklingschef, pratade om hur organisationen i Mora möter klimatförändringarna, både vad det gäller saknad och tillgång till snö och dessutom hur människors intresse för motion och hälsa förändras.

Annika Axelsson pratade om hur hållbarhet är affärsnytta. Hon har stor erfarenhet från fältarbete i Afrika, Asien och Europa. 

- Ändå var det ett stort steg att 2004 starta en textilfabrik på Sri Lanka med målsättningen att förena produktion med etik och ekologi, men det fungerade. 

Annika och hennes Dem Collective är idag ett exemplen på företag som får människor att ägna en lite stund åt tankar kring hur och vad vi konsumerar och inte minst, hur och vad vi producerar.

Mats Olsson från Kairos Future höll en föreläsning om hälsoutveckling, beteende och prestation i en alltid uppkopplad värld.

Daniel Dahlén från Aracne AB har utvecklat Futchi och berättade om hur de lyckats nå ut med sin idé om en ny sport på ett synnerligen annorlunda sätt.

Futchi kombinerar fotboll med squash. Spelarna tävlar i en fysisk aktivitet men fokus ligger på att så mycket så möjligt ska ha en digital koppling.

Fotbollsstjärnan Klas Ingesson avled den 29 oktober 2014 av cancer. Fastigheten Björkefall där familjen bodde är på 900 hektar. Miljardären Gustaf Douglas bjöd 101 miljoner kronor men fick nobben.

Om du har förhoppningar att se fotbollslandslagets play off-match på Friends får du lov att agera omgående. Intresset är större än någonsin och biljetterna går åt som smör i solsken.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Folkspel har gjort höstens värvning. Sportkrönikören Jennifer Wegerup har inlett ett samarbete med Folkspel och därmed blir hennes texter också publicerade här på idrottens Affärer. Hon ska från och med i dag skriva krönikor om de eldsjälar som finns därute i föreningslivet, om allas rätt till idrott och motion, om dem om gör så mycket gott i det tysta.

Sporträttighetsbolaget Spring Media har slutit ett exklusivt representationsavtal med Elitspeedway Sverige ESS och Svenska Motorcykel och snöskoterförbundet Svemo för Elitserien i speedway.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.