Skistar fortsätter att växa

Skistar är idrottsturism om något. Många andra aktörer sneglar också mot vad koncernen hittar på. I synnerhet när de redovisar en kraftigt ökad vinst samtidigt som bokningsläget inför vintern är starkt. I spetsen står skidförbundet ordförande Mats Årjes.
Sälen och Åre är väletablerade destinaitoner i Sverige. Nu sker en expansion utomlands. Skistar satsar i den österrikiska skidorten St Johanner Bergbahnen.

 

Skistar redovisar ett resultat efter skatt på 229 miljoner kronor för det tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret (177). Resultatet per aktie uppgick till 5:84 kronor (4:50).

Nettoomsättningen uppgick till 678 miljoner kronor (678). Resultatet före skatt blev 281 miljoner kronor (229).

Satsning i Österrike

I samband med förvärvet av den österrikiska skidorten St Johanner Bergbahnen har negativ goodwill intäktsförts med 42 miljoner kronor.

"Skistars bokningsläge inför den kommande vintersäsongen är 10 procent bättre än vid samma tidpunkt i fjol", skriver vd Mats Årjes i delårsrapporten för det tredje kvartalet som omfattar perioden mars-maj.

Bolagets resultat före skatt för det tredje kvartalet ökade till 281 miljoner kronor, från 229 motsvarande period i fjol, och resultat efter skatt steg till 229 miljoner, från 177 miljoner.

"Efter en sen säsongstart med anledning av mild väderlek tog verksamheten fart från jul- och nyårshelgerna. Fler besökande gäster under januari, bland annat med anledning av Valles vinterveckor och Skistar Business, i kombination med bra sport- och påsklov har bidragit till resultatförbättringen", skriver Mats Årjes.

Nya gäster

En svag norsk krona gav ett ökat inflöde av utländska gäster, främst från den danska marknaden.

"Vi ser även en stor uppgång av gäster från Storbritannien till våra norska skidanläggningar", enligt vd.

Antal skiddagar, där en skiddag är en dags skidåkning med ett Skipass, ökade den gångna vintersäsongen från 4,9 miljoner till 5,1 miljoner. Bokade objektsdygn ökade under vintersäsongen med 5 procent till 524.000.

Under det tredje kvartalet har Skistar deltagit i en nyemission om 10 miljoner i den österrikiska skidanläggningen St Johann in Tirol och Skistar äger i dag 68 procent av aktierna.

"Vi jobbar för högtryck för att St Johann ska bli bokningsbart i våra system och att införa Myskistar. Vi kommer även fokusera på att investera i snösäkerhet i St Johann till den kommande säsongen", skriver Mats Årjes.

Stjärnklubben Sandvikens AIK med nio SM-guld är illa ute ekonomiskt. Det är tomt i kassaskåpet. Därför säger klubben upp alla spelarkontrakt från och med den 31 mars. Så sent som i mars spelade SAIK SM-final, 4-0-förlust mot Edsbyn.

SAIK ligger efter med inbetalningar till flera leverantörer. 

Många kubbar i bandy-Sverige har problem i dag

Försäljningen av AIK-fotbollens Evighetskort är med stor marginal det dyraste sålda årskortet genom tiderna i Norden och blir en milstolpe i klubbens historia. Magnus Käck från Sollentuna hsr nu köpt det första kortet – för 189 100 kr!

SOK startar tillsammans med World´s Childrens Price Projektet Jorden runt. Baserat på den olympiska rörelsens grundläggande värden ska SOK verka för att Olympier inspirerar barn att nå 100 varv runt jordklotet för en bättre värld. Projektet  1 miljon barn i tio länder, bland dem minst 30 000 svenska barn.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Samtidigt som Visma går in i ett femårsavtal som ny titelsponsor för det nederländska cyklings- och skridskolaget Team Oranje kommer meddelandet om att de senaste årens mest framgångsrika  cykellag, Team Sky, är i farozonen.    

Det är med stolthet som jag idag kan berätta för er att SVT utsetts till världens bästa sporttv-kanal! SVT tilldelas priset “TV SPORT EMOTION AWARD - The best Tv Sport Channel of the World” i kategorin ”Sport values of a TV programme” på sportfilmfestivalen i Milano den 17 november.

Festivalen är en av världens största och mest ansedda film- och TV-festivaler med fokus på sport,skriver Åsa Edlund, chef för SVT Sport om priset och äran.

Leksands IF har sedan en tid sökt efter en ny General Manager som skall ha det övergripande sportsliga ansvaret för föreningens herrlag, damlag och juniorlag. Nu står det klart att Thomas Johansson blir den som kommer att axla rollen som GM. I Leksand betraktas han som en drömvärvning..