Skistar fortsätter att växa

Skistar är idrottsturism om något. Många andra aktörer sneglar också mot vad koncernen hittar på. I synnerhet när de redovisar en kraftigt ökad vinst samtidigt som bokningsläget inför vintern är starkt. I spetsen står skidförbundet ordförande Mats Årjes.
Sälen och Åre är väletablerade destinaitoner i Sverige. Nu sker en expansion utomlands. Skistar satsar i den österrikiska skidorten St Johanner Bergbahnen.

 

Skistar redovisar ett resultat efter skatt på 229 miljoner kronor för det tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret (177). Resultatet per aktie uppgick till 5:84 kronor (4:50).

Nettoomsättningen uppgick till 678 miljoner kronor (678). Resultatet före skatt blev 281 miljoner kronor (229).

Satsning i Österrike

I samband med förvärvet av den österrikiska skidorten St Johanner Bergbahnen har negativ goodwill intäktsförts med 42 miljoner kronor.

"Skistars bokningsläge inför den kommande vintersäsongen är 10 procent bättre än vid samma tidpunkt i fjol", skriver vd Mats Årjes i delårsrapporten för det tredje kvartalet som omfattar perioden mars-maj.

Bolagets resultat före skatt för det tredje kvartalet ökade till 281 miljoner kronor, från 229 motsvarande period i fjol, och resultat efter skatt steg till 229 miljoner, från 177 miljoner.

"Efter en sen säsongstart med anledning av mild väderlek tog verksamheten fart från jul- och nyårshelgerna. Fler besökande gäster under januari, bland annat med anledning av Valles vinterveckor och Skistar Business, i kombination med bra sport- och påsklov har bidragit till resultatförbättringen", skriver Mats Årjes.

Nya gäster

En svag norsk krona gav ett ökat inflöde av utländska gäster, främst från den danska marknaden.

"Vi ser även en stor uppgång av gäster från Storbritannien till våra norska skidanläggningar", enligt vd.

Antal skiddagar, där en skiddag är en dags skidåkning med ett Skipass, ökade den gångna vintersäsongen från 4,9 miljoner till 5,1 miljoner. Bokade objektsdygn ökade under vintersäsongen med 5 procent till 524.000.

Under det tredje kvartalet har Skistar deltagit i en nyemission om 10 miljoner i den österrikiska skidanläggningen St Johann in Tirol och Skistar äger i dag 68 procent av aktierna.

"Vi jobbar för högtryck för att St Johann ska bli bokningsbart i våra system och att införa Myskistar. Vi kommer även fokusera på att investera i snösäkerhet i St Johann till den kommande säsongen", skriver Mats Årjes.

Jonas Bergqvist, Sveriges näst meste landslagsman i ishockey genom tiderna, engagerar sig i idrotten där han bor och är deltagare i gruppen Elit och evenemang inom ramen för projektet Halmstad Idrottsstaden. 

2 750 atleter från 50 länder, 100 000 människor ute på gatorna – och en ökad turistekonomsk omsättning på drygt 40 miljoner kronor. Ironman växer i betydelse för Kalmar kommun.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Trots att Sverige har nästan lika många kvinnliga idrottsutövare som manliga går åtta av tio sponsorkronor till män. Det måste vi ändra på, anser Niklas Birgetz, vd i Sponsrings & Eventföreningen som dock ser ljuset i tunneln.

Trots att Charlotte Kalla tog tre medaljer vid längd-VM i Lahtis i vintras blev hon utan bonuspengar från Svenska Skidförbundet. Orsak: Kalla valde att stå utanför landslagets träningsgrupp under försäsongen 2016.

I helgen är världens populäraste fotbollsliga tillbaka.  Mtg satsar rejält. Viasat Sport Premium HD och Viaplay blir huvudkanaler för en Premier League-satsning. Första omgången sammanfaller även med premiären av TV3:s nya eftermiddagsmagasin Sportlördag som sänder Chelseas första steg mot ett eventuellt titelförsvar.

 

Förra sommaren blev fransmannen Paul Pogba fotbollshistoriens dyraste fotbollsspelare när han såldes från Juventus till Manchester United för drygt 1 miljard kronor. Men nu överträffas övergångsrekordet, därtill med kraftig marginal,