Trendiga spelare i marinblått

När fotbollslandslaget anländer till Frankrike sker det med stil. 49 spelare och ledare i truppen plus sex personer ur styrelsen är oklanderligt stylade. En person har väst...
Emil Forsberg, Albin Ekdal och Oscar Hiljemark fick agera modeller vid lanseringen, men så här elegant klädda är hela EM-truppen.

 

Förbundskapten Erik Hamrén är den ende personen som både önskar väst och som också använder den. Och han har framfört att ingen annan ska ha väst...

Boråsföretaget Cavaliere klär upp fotbollslandslaget sedan 1997 inför VM i Japan/Sydkorea.

Från overall till kostym

- Dessförinnan hade egentligen alla landslag varit klädda i träningsoverall, berättar David Kryssman på Cavaliere.

Faktum är att många spelare kände sig till en början obekväma med en mer stilfull klädsel.

Italienarna var först och ville vara mer modemedvetna. De betraktades som snobbiga när de kom i kostymer. Idrottare skulle ju ha overaller och inget annat. Men i dag är kostym inte bara självklar bland landslagen utan även för klubbarna.

Just Cavaliere sponsrar också hemmalaget Elfsborg, Malmö FF (som ett stjärnlag), Örebro (där har företaget en av sina bästa kunder) och Djurgården (en av företagets butiker ligger på Östermalm)

Bra respons för företaget

- Här satsar vi våra sponsorpengar och det ger bra respons. Vi syns extremt mycket och får genom avtalet med förbundet möjlighet att ordna events för våra kunder, säger Kryssman.

Modeller i kampanjen är Emil Forsberg, Albin Ekdal och Oscar Hiljemark, tre proffs och alla med krav på kostymens modell och utseende. Just Hiljemark är extremt medveten om kläder:

- Mode betyder väldigt mycket för mig. Jag är ju i första hand fotbollsspelare, men utanför planen brinner jag för mode, säger Hiljemark som också har prisats för sin klädstil.

I samband med matchen mot Turkiet fick spelarna pröva olika storlekar för sluttillverkningen och leverans under förra veckans samling. Det betonas att ”byxorna är av modellen ’carrot shape’ anpassade för vältränade lår.” Färgen är marinblå, med vit skjorta, blå slips (med spelarnas nummer graverat) och bruna skor, och just de inslagen är köpta från externa företag.

Många i marinblått

EM-sviden kan även köpa för konsumenter en månad efter turneringen.

Avtalet gäller inte bara själva EM-truppen med totalt 49 spelare och ledare utan också sex styrelseledamöter. 

- Dessutom damlandslaget och därutöver domare, förtroendevalda och kansli, säger Kryssman som är en av 20 personer vid Caklieres kontor i Borås. Tillverkningen sker i Tjeckien där 100 sömmerskor jobbar.

Ni minns väl förresten Lars Lagerbäck, år efter år i en blågul overall. Till slut fick han en kostym av Cavaliere – och använde den, till många förtjusning. 

Thomas Ejderhov

Hur lyckas man i fotbollsaffärer? Fråga Benfica.  Sedan 2010 har portugiserna sålt en startelva för 3,25 miljarder kronor. En summa som är en våt dröm för en svensk klubb.

Kalmar FF var i ekonomisk kris. Nu tar kommunen över Guldfågeln Arena. Kommunen betalar 244,5 miljoner kronor för arenan och tar det fulla ekonomiska ansvaret för den.

Intresset är rekordartat inför VM i rallycross i den lilla värmländska byn Höljes. Publikrekordet lyder på 44 000 åskådare, satt i fjol. Morgan Östlund, general manager för tävlingen, hoppas på 50 000 åskådare.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Trots att Sverige har nästan lika många kvinnliga idrottsutövare som manliga går åtta av tio sponsorkronor till män. Det måste vi ändra på, anser Niklas Birgetz, vd i Sponsrings & Eventföreningen som dock ser ljuset i tunneln.

Idrotten riskerar bli förlorare när reglerna för spelmarknaden förslås göras om. Det konstaterar RF, Riksidrottsförbundet efter att Spellicensutredningen presenterats på fredagen.

Efter månader av spekulationer kom bekräftelsen efter tio på fredagsmorgonen. Djurgårdares drömvärvning är verklighet. Kim Källström är tillbaka.