Numera gillar Annika bunkrar...

Annika Sörenstam i en bunker på golfbanan, det har ni sett en och annan gång. Sällan med en kratta som redskap. Nu blir hon storägare i ett företag med just bunkrar som affärsidé.
Annika Sörenstam har varit mån om att få insyn i det bolaget där hon nu blir ägare till 50 procent.

 

- Jag kan erkänna att det är min största investering hittills. Här har jag gått in tio gånger större än någon annanstans, berättar Annika efter att hon har undertecknat avtalet på fredagsförmiddagen.

Lyssnade på Martin

Det handlar om en teknik som ger total fuktkontroll där sanden hålls helt ren och i perfekt konsistens för både snabb dränering och bevattning underifrån. En speciell form av polymerer blandat med cement och ballast skapar en unik förmåga. 

- Jag tror så obetingat på projektet, helt enkelt, påpekar Annika.

Bakom Capillary Concrete står Martin Sternberg, svensk golfentreprenör och greenkeeper, som hon känner sedan tidigare.

- När han bad att få prata med mig om projektet blev jag direkt intresserad. Allt lät så bra och unikt plus att Martin i sig vet vad golf handlar om. Han kan det här.

"Jag är väldigt konservativ"

Capillary har utvecklat en revolutionerande teknik som helt förändrar byggandet av  golfbunkrar och gräsytor. 90 procent av bevattningsmängden kan sparas och med Annika i spetsen ska bolaget erövra USA-marknaden.  

- Fast jag var tvungen att fråga Martin, ”är du säker, det låter så enkelt”, skrattar hon.

Hon fortsätter:

- Jag är som person väldigt konservativ, jag vill agera safe, precis som på golfbanan. Jag säger inte ja utan vidare... 

Hon berättar att hon får många olika affärsförslag, men tackar nej till de flesta. 

Den här uppgörelsen är ett undantag. Hon går in med kraft i bolaget i samband med att Almi Invest säljer sitt innehav och hon vill vara delaktig även praktiskt. 

- Skälet är att jag ser en stor potential i Capillarys teknik, säger Annika och förklarar varför hon investerar ytterligare i företaget.

En tävlingsmänniska

- Bolaget gör stor skillnad för både spel och skötsel av golfbanor. Tekniken kan även förändra hur gräsytor byggs i framtiden och kan ge stora effekter i områden världen över med vattenbrist och torka. 

- Det finns spännande affärsmöjligheter för bolaget och jag ser fram emot att stötta etableringen i USA. Jag är ju en tävlingsmänniska både på banan och utanför.

Hon har följt Capillary Concrete och varit en minoritetsägare med 10 procent. Nu kommer hon och Martin Sternberg ha 50 procent vardera. Det bolag han grundade 2012 värderas idag till närmare 20 miljoner. 

Omsättningen ökade med ca 40 procent mellan 2014 och 2015 och det finns förhoppningar om en liknande utveckling för det här året. 

Almi Invest var den första externa investeraren i Capillary:  

- Företaget har hittat sin unika nisch och ökar stadigt sin omsättning från år till år. Vi har tagit ett aktivt ägaransvar som tidig investerare under utvecklingsåren. Nu är det rätt timing att sälja vårt innehav till Annika Sörenstam, säger Joakim Winggren, Fund Manager på Almi Invest.

Tekniken finns redan i över 4 000 golfbunkrar på 400 banor i Skandinavien, Europa, Sydafrika, Asien, Australien och USA. 

Thomas Ejderhov

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.