Ett bevis på engagemanget

Nog för att det är mycket som händer, och mycket som inte borde hända, runt AIK, men klubben är det näst mest nämnda varumärket i Sverige under 2016.

 

Men där ligger också en förklaring i alla de ytterligheter som representerar AIK.

Facebook toppar varumärkesligan, med nära nog dubbelt så många omnämnden än just AIK på andra plats.

- Att vi i toppen ser varumärken som utgörs av politiska partier och sportklubbar är inte så konstigt som man kan tycka. De politiska partierna får stor bevakning från våra medier men också privatpersoner pratar mycket om politik. Att sportfantasterna gärna berättar och läser om sitt lag inser vi nog alla, säger Tobias Hedström, analyschef på Opoint som står bakom undersökningen tillsammans med Sveriges Annonsörer.

600 varumärken undersökta

Sammanlagt har över 600 varumärken undersökts mellan januari till december i år. I undersökningen har även 2015 års omnämningar mätts, detta för att få fram vilka varumärken som ökat mest samt minimera antalet eventuella felaktigheter i mätprocesserna. Tillsammans har de varumärken som placerar sig på topp tio i undersökningen omnämnts över 700 000 gånger.  

Topp fem på listan över de mest omskrivna, exkluderat de politiska partierna, är Facebook, AIK, Ericsson, Volvo och Swedbank. Inkluderas de politiska partierna hamnar istället Socialdemokraterna på en fjärdeplats och Moderaterna på en femteplats.

- En röd tråd som vi ser bland de mest omnämnda varumärkena är att det är varumärken som berör och påverkar vår vardag på ett eller annat sätt. Det är också varumärken som folk engagerar sig i och tycker till om, vilket även återspeglas medialt, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer.

Mest omnämnda varumärken 2016

1. Facebook 163 800 omnämnanden

2. AIK 87 800 

3. Ericsson 69 800 

4. Volvo 60 100 omnämnanden

5. Swedbank 52 800 

6. ICA 45 000 omnämnanden

7. Nordea 43 300 

8. Unionen 40 600 

9. SEB 38 500 omnämnanden

10. Google 36 700 

Hur lyckas man i fotbollsaffärer? Fråga Benfica.  Sedan 2010 har portugiserna sålt en startelva för 3,25 miljarder kronor. En summa som är en våt dröm för en svensk klubb.

Kalmar FF var i ekonomisk kris. Nu tar kommunen över Guldfågeln Arena. Kommunen betalar 244,5 miljoner kronor för arenan och tar det fulla ekonomiska ansvaret för den.

Tre damer, tre herrar. Så ser det ut i den nya styrelsen I Svenska bandyförbundet. Det är första gången lika många kvinnor som herrar finns i styrelsen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Trots att Sverige har nästan lika många kvinnliga idrottsutövare som manliga går åtta av tio sponsorkronor till män. Det måste vi ändra på, anser Niklas Birgetz, vd i Sponsrings & Eventföreningen som dock ser ljuset i tunneln.

Idrotten riskerar bli förlorare när reglerna för spelmarknaden förslås göras om. Det konstaterar RF, Riksidrottsförbundet efter att Spellicensutredningen presenterats på fredagen.

Efter månader av spekulationer kom bekräftelsen efter tio på fredagsmorgonen. Djurgårdares drömvärvning är verklighet. Kim Källström är tillbaka.