Ett bevis på engagemanget

Nog för att det är mycket som händer, och mycket som inte borde hända, runt AIK, men klubben är det näst mest nämnda varumärket i Sverige under 2016.

 

Men där ligger också en förklaring i alla de ytterligheter som representerar AIK.

Facebook toppar varumärkesligan, med nära nog dubbelt så många omnämnden än just AIK på andra plats.

- Att vi i toppen ser varumärken som utgörs av politiska partier och sportklubbar är inte så konstigt som man kan tycka. De politiska partierna får stor bevakning från våra medier men också privatpersoner pratar mycket om politik. Att sportfantasterna gärna berättar och läser om sitt lag inser vi nog alla, säger Tobias Hedström, analyschef på Opoint som står bakom undersökningen tillsammans med Sveriges Annonsörer.

600 varumärken undersökta

Sammanlagt har över 600 varumärken undersökts mellan januari till december i år. I undersökningen har även 2015 års omnämningar mätts, detta för att få fram vilka varumärken som ökat mest samt minimera antalet eventuella felaktigheter i mätprocesserna. Tillsammans har de varumärken som placerar sig på topp tio i undersökningen omnämnts över 700 000 gånger.  

Topp fem på listan över de mest omskrivna, exkluderat de politiska partierna, är Facebook, AIK, Ericsson, Volvo och Swedbank. Inkluderas de politiska partierna hamnar istället Socialdemokraterna på en fjärdeplats och Moderaterna på en femteplats.

- En röd tråd som vi ser bland de mest omnämnda varumärkena är att det är varumärken som berör och påverkar vår vardag på ett eller annat sätt. Det är också varumärken som folk engagerar sig i och tycker till om, vilket även återspeglas medialt, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer.

Mest omnämnda varumärken 2016

1. Facebook 163 800 omnämnanden

2. AIK 87 800 

3. Ericsson 69 800 

4. Volvo 60 100 omnämnanden

5. Swedbank 52 800 

6. ICA 45 000 omnämnanden

7. Nordea 43 300 

8. Unionen 40 600 

9. SEB 38 500 omnämnanden

10. Google 36 700 

Sista ordet är långt ifrån uttalat i turerna runt kommunens övertagande av Guldfågeln Arena i Kalmar. Nu har Gunnar Rydström, civilingenjör i fastighetsekonomi, lämnat in ett överklagade till Förvaltningsrätten.

Det blir det största arenaprojektet någonsin i Sverige. Politiker och tjänstemän i Göteborgs stad är nu överens om samma linje – att bevara positionen som landets främsta evenemangsstad. Och det får kosta. Dagens arenor rivs och ersätts av en jättearena för 16 000 åskådare, en mellanstor arena för 5 000 personer och tre hallar för breddidrotten.

2018 är valår och då passar Riksidrottsförbundet, RF, på att stärka samarbetet med Träffpunkt Idrott på Svenska Mässan 5-7 mars. RF:s satsning kommer att fokusera på frågor om anläggningar och folkhälsa – och generalsekreteraren Stefan Bergh hoppas på ännu fler rikspolitiker än senast.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Byggvaruhuskedjan BAUHAUS har förlängt sitt avtal till och med 2020 som titelsponsor för den svenska Diamond League/BAUHAUS-galan på Stadion. Den 10 juni kommer världsstjärnorna till Stockholm. Företaget har varit titelsponsor sedan 2015.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

För alla fotbollsälskare blir sommaren mycket speciell. VM spelas i Ryssland och från den 14 juni och en månad framåt cirklar mycket av tillvaron runt matcherna och alla spekulationer. SVT och TV4 laddar på varsitt håll, de delar på sändningsrättigheterna och ska återge vardera 32 matcher.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.