Ett bevis på engagemanget

Nog för att det är mycket som händer, och mycket som inte borde hända, runt AIK, men klubben är det näst mest nämnda varumärket i Sverige under 2016.

 

Men där ligger också en förklaring i alla de ytterligheter som representerar AIK.

Facebook toppar varumärkesligan, med nära nog dubbelt så många omnämnden än just AIK på andra plats.

- Att vi i toppen ser varumärken som utgörs av politiska partier och sportklubbar är inte så konstigt som man kan tycka. De politiska partierna får stor bevakning från våra medier men också privatpersoner pratar mycket om politik. Att sportfantasterna gärna berättar och läser om sitt lag inser vi nog alla, säger Tobias Hedström, analyschef på Opoint som står bakom undersökningen tillsammans med Sveriges Annonsörer.

600 varumärken undersökta

Sammanlagt har över 600 varumärken undersökts mellan januari till december i år. I undersökningen har även 2015 års omnämningar mätts, detta för att få fram vilka varumärken som ökat mest samt minimera antalet eventuella felaktigheter i mätprocesserna. Tillsammans har de varumärken som placerar sig på topp tio i undersökningen omnämnts över 700 000 gånger.  

Topp fem på listan över de mest omskrivna, exkluderat de politiska partierna, är Facebook, AIK, Ericsson, Volvo och Swedbank. Inkluderas de politiska partierna hamnar istället Socialdemokraterna på en fjärdeplats och Moderaterna på en femteplats.

- En röd tråd som vi ser bland de mest omnämnda varumärkena är att det är varumärken som berör och påverkar vår vardag på ett eller annat sätt. Det är också varumärken som folk engagerar sig i och tycker till om, vilket även återspeglas medialt, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer.

Mest omnämnda varumärken 2016

1. Facebook 163 800 omnämnanden

2. AIK 87 800 

3. Ericsson 69 800 

4. Volvo 60 100 omnämnanden

5. Swedbank 52 800 

6. ICA 45 000 omnämnanden

7. Nordea 43 300 

8. Unionen 40 600 

9. SEB 38 500 omnämnanden

10. Google 36 700 

Uefa har tröttnat på myglet vid övergångarna. Nu skärps Financial Fair Play-reglerna. Uefa kräver att klubbarna offentliggör sin ekonomiska information och agentarvoden, skriver SVT Sport.

Karlstad satsar 400 miljoner kronor på nya arenor. De politiska partierna är överens. Det formella beslutet tas vid kommunfullmäktiges budgetsammanträde den 19 juni. De nya arenorna ska byggas på Sannafältet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elitfotboll Dam har skrivit tidernas största avtal med Svenska Spel. Dameliten får 145 miljoner kronor till och med 2023.

Det tidigare avtalet var på 90 miljoner kronor.

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

VM startar den 14 juni. SVT skickar Frida Östberg, Jane Björck och Diljen Otlu för att följa Sveriges matcher. Marie Lehman kommer på plats att följa övriga lag. I studion på hemmaplan finns André Pops, Johanna Frändén och Daniel Nannskog.

Helgläsning: Svante Samuelsson var klubbchef i Kalmar FF 2006-2016. Under 2013-2014 upplevde Svante sin mest dramatiska tid i KFF.  Klubbens målvakt Etrit Berisha plötsligt var registrerad för två klubbar i italienska Serie A.