Välkända personer bakom stormningen

Polisen har, i tätt samarbete med Helsingborgs IF, nu identifierat 19 individer efter bråket på Olympia den 20 november. 19 grabbar som kan glömma att få se HIF på ett antal år.
Det var den 20 november som ett stort antal så kallade supporters stormade planen vid slutsignalen på Olympia. Dessa grabbar behöver inte bekrymra sig om matchbiljetter i fortsättningen... Foto: Emil Langvad, TT

 

Identifieringen har skett med hjälp av utmärkta tekniska hjälpmedel där övervakningskameror på den nya arenan spelat en avgörande roll. Med hjälp av både internt och externt filmmaterial har polisen fått fram identiteterna.

Åklagare tar ställning

- Dessa personer kommer kallas till förhör och för vidare handläggning av åklagare. Många av dessa var tidigare kända av oss men inte speciellt för denna typ av brottslighet. Det blir nu åklagare som tar ställning till åtal och till av polisen sökta tillträdesförbuden, säger Sven Holgersson som är Lokalpolischef i Helsingborg. 

Bland brottsmisstankarna finns bland annat våldsamt upplopp men även brott mot ordningslagen. Flera åtalspunkter kan tillkomma i utredningen.

- Fortfarande är det ytterligare några som ännu inte är identifierade. Men vi har gott hopp framöver att få fram vilka även dessa är. Jag vill betona att vårt samarbete med Helsingborgs IF varit mycket gott, säger Sven Holgersson.

De stängs av

I HIF har de ansvariga varit mycket aktiva; både i att hjälpa polisens efterforskningar men även i ett eget arbete mot de misstänkta.

- Vi kommer från klubbens sida att stänga av dessa 19 personer så snart det är möjligt rent formellt. Denna incident har fördjupat vårt samarbete mellan polis och klubben ytterligare, säger klubbdirektör Mats-Ola Schulze.

Han gläds samtidigt åt det faktum att det sker en mindre mobilisering. HIF får gehör hos sponsorer 

Förutom den sportsliga smällen är degraderingen till superettan en ekonomisk supersmocka för det redan hårt trängda Helsingborgs IF.

- Det är många företag som inser vad ett friskt och presterande Helsingborgs IF betyder både för stan och för näringslivet. 

Dessutom har HIF bara under de senaste veckorna fått 200 nya medlemmar.

VM-perioden i fotboll är en klass för sig själv. Vänner och familj samlas och diskuterar möjligheter och hinder för olika landslag. Aldrig är många emotionellt involverad i spekulationerrunt  favoriter, både bland lag och spelare. Men VM är också en marknadsplats och viktig kassako för stora bolag. Landslagens matchställ är ett bra exempel att se hur bolagen cashar-in med Nike, Adidas och Puma som de största aktörerna.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

22-28 mars 2021 avgörs konståknings-VM i Stockholm. Konståkningsförbundet tilldelades nyligen arrangemanget i kamp med Zagreb, Bratislava, Soul och Milano. När VM 2008 avgjordes i Göteborg inför 85 000 åskådare gjorde förbundet en vinst på 10 miljoner kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.