Redan 101 000 gamers i Sverige

E-sporten vill bli erkänd som idrott Med en förmåga att organisera ungdomar, en explosionsartad utveckling av antalet utövare och en mångmiljonindustri i ryggen vill Svenska e-sportförbundet in i RF.
Alexander Hallberg, 30-årig göteborgare som älskar gaming och e-sport och som har varit styrelsemedlem i Sverok i fem år.

 

Drygt en halv miljard kronor i prispengar 2016, varav 170 miljoner kronor i en enskild tävling i Seattle, USA, och en tillväxt på 40 procent om året: e-sporten har kopplat ett fast grepp om världens ungdomar.

Företag går in tungt

Multinationella företag som Red Bull, EA Sports och MTG går in tungt. Telia, ComHem och Arla (Yoggi) har också insett kraften i marknaden och gör egna satsningar i Sverige. 

Potentialen är stor. Enligt Ungdomsbarometern betecknar sig 90 procent av de svenska ungdomarna i åldern 16-25 år som ”gamers”, det vill säga spelar spel på i första hand dator eller spelkonsol. En del av dem är också e-sportare, det vill säga utövar det som ett tävlingsmoment med tillhörande träning.   

101 000 av landets gamers är organiserade i 3 600 föreningar i Sverok, där förutom e-sport även rollspel, figurspel, brädspel och LAN (spel i nätverk) ingår.

- Vi har en vana att organisera ungdomar att starta nya föreningar. Om en förening är på väg att dö ut, uppmuntrar vi medlemmarna att starta en ny, förklarar Alexander Hallberg, 30-årig göteborgare som har gaming och e-sport i blodet och som varit styrelsemedlem i Sverok i fem år, varav två som ordförande, samt även fungerar som ordförande i Svenska e-sportförbundet som bildades 2016. 

Möter nyfikenhet

Svenska e-sportförbundet bildades för att driva e-sportfrågorna specifikt och för att utveckla elitverksamhet inklusive landslagsverksamhet. Målet är att bli invalt i Riksidrottsförbundet, RF, på vårens stämma. En ansökan har skickats in och Alexander Hallberg ägnar stor del av tiden som arvoderad förbundsordförande till att träffa företrädare för idrottsförbunden och driva opinionsbildning. 

- Att bli invalt i RF skulle vara ett erkännande. Den stora fördelen är att vi skulle få tillgång till en tävlingsstruktur med bland annat ett nationellt rankingsystem som vi saknar i dag.

- Å andra sidan kan vi bidra med hur idrotten kan behålla och organisera ungdomar, vilket verkar vara många förbunds stora utmaning i dag. Min upplevelse är att idrotten är bra på att organisera barn och vuxna, men inte ungdomar som startar sent. För oss inom e-sporten är det vardag.

Positivt bemötande

Alexander Hallberg upplever en nyfikenhet på e-sporten hos de företrädare för RF och idrottsförbunden som han hunnit träffat:

- Bemötandet har varit positivt. Samtidigt upplever jag att en del ursäktar sig att den organiserade idrotten är konservativ och fast i stela strukturer. Även här kan vi i e-sporten bidra. Vi organiserar unga människor från olika kulturer som alla har en sak gemensamt: de älskar e-sport och vill träffa likasinnade på olika platser runt om i landet, eller via nätverk.

Men är e-sport verkligen en idrott som hör hemma i RF-familjen?

- Absolut! Det är en precisionsidrott precis som skytte, dart, boule och bangolf. Det krävs träning och det är fysiskt utmanande att göra ett hundratal kommandon i sekunden som i exempelvis Counter-Strike. Då blir du svettig, jag garanterar! Det är viktigt att inte bara jämföra sig med fotboll och hockey, idrotten är bredare än så.

Evenemangen blir allt fler i Sverige. Mediakoncernen MTG äger sedan en tid tillbaka Dreamhack som ynglat av sig från att vara ett fyradagarsevenemang i Jönköping i juni till ett koncept som arrangeras på flera platser utspritt under året.  

E-sport är inte bara en sport för utövare som sitter hemma framför datorn. Den har sedan en tid tillbaka flyttat in på arenorna och lockar storpublik. Malmö Arena exempelvis är numera inte bara utsåld när Malmö Red Hawks möter Rögle i SHL, utan även när e-sportevenemanget Dreamhack Masters avgörs. 

Tar inte nej som ett svar

Vad händer om RF säger nej till ansökan om medlemskap?

- Det är ju inte så att vi lägger oss ned och dör, men vi riskerar att e-sporten får fortsätta att dras med en nördstämpel. Det vore synd om vi inte kunde få chansen att utvecklas med hjälp av RF:s hundraåriga erfarenhet av att driva idrott i organiserad form. Jag hoppas givetvis att förbunden i RF ska se nyttan av att ha e-sporten med i gemenskapen. Om inte får vi väl söka igen. Och igen…

Alexander Hallberg ser ljust på framtiden för e-sporten i allmänhet och i Sverige i synnerhet. Blågult leder utvecklingen tillsammans med USA, Kina, Sydkorea, Ryssland och Ukraina. Handlingskraftige Hallberg gnider på kristallkulan och tar sats när han förklarar var Svenska e-sportförbundet står om fem år:

Frölunda har e-sportavdelning

- Då är vi drygt hundratusen medlemmar i tvåhundra föreningar. De flesta är fortfarande under tjugofem år men även äldre har anslutit – om inte för att spela så för att titta på de evenemang som anordnas över hela Sverige, varav flera TV-sänds. E-sporten bidrar även till en ökad folkhälsa för främst unga tack vare tränings- och tävlingsverksamhet, dagstidningarna täcker e-sporten som vilken annan idrott som helst och stora idrottsföreningarna som Manchester United och FC Schalke 04  har egna sportavdelningar redan i dag.

Elin Johansson är förbundsjurist på Riksidrottsförbundet och en av de som hanterar de ansökningar som kommer in avseende medlemskap i RF.

- Det är positivt att e-sporten vill in och bli en del av idrotten. Det är väl ingen kvalificerad gissning att det som det kommer att bli mest diskussion om på RF-stämman är om e-sporten är en idrott, eller inte, utifrån definitionen om vad idrott är enligt våra stadgar. Vi får se vad stämman kommer fram till.

Thomas Björn

Fakta

Gaming: att spela spel på i första hand dator eller spelkonsol för nöjets skull.

E-sport: När spelandet går över till tävling, med tillhörande träning.

Sverok: Organiserar Sveriges gamers. 101 000 medlemmar i 3 600 föreningar.

Svenska e-sportförbundet: organiserar de som tränar och tävlar, inklusive landslagsverksamhet. 2 200 medlemmar i 33 föreningar.

Aktuellt: Svenska e-sportförbundet växer kraftigt och har skickat in en medlemsansökan till Riksidrottsförbundet, RF.

Övrigt: ett 50-tal personer i Sverige försörjer sig på e-sport. Antalet växer snabbt.  

Fotbollsstjärnan Klas Ingesson avled den 29 oktober 2014 av cancer. Fastigheten Björkefall där familjen bodde är på 900 hektar. Miljardären Gustaf Douglas bjöd 101 miljoner kronor men fick nobben.

Om du har förhoppningar att se fotbollslandslagets play off-match på Friends får du lov att agera omgående. Intresset är större än någonsin och biljetterna går åt som smör i solsken.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Folkspel har gjort höstens värvning. Sportkrönikören Jennifer Wegerup har inlett ett samarbete med Folkspel och därmed blir hennes texter också publicerade här på idrottens Affärer. Hon ska från och med i dag skriva krönikor om de eldsjälar som finns därute i föreningslivet, om allas rätt till idrott och motion, om dem om gör så mycket gott i det tysta.

Sporträttighetsbolaget Spring Media har slutit ett exklusivt representationsavtal med Elitspeedway Sverige ESS och Svenska Motorcykel och snöskoterförbundet Svemo för Elitserien i speedway.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.